[Commercial Review] Robert Veltman & Robert Pluis: Amstel Radler - Melkunie - Ziggo

  • PDF

Robert Veltman: Ondanks dat ik me er afgelopen weekend weer volledig mee heb volgegoten, ben ik geen bierman. Bittere ellende vind ik het.

De vrouw des huizes vindt mannen die bier drinken echter enorm sexy en dus moet er elke week weer worden geoefend. Amstel gaat mij daar nu bij helpen, zij hebben nu namelijk een megafris biertje bedacht: Amstel Radler. Amstel Radler is, what's in a name, bier voor na het fietsen. Althans dat haal ik uit de commercial.

Terwijl Snelle Jelle nog naar zijn kleren zoekt op het strand, zitten zijn vrienden alweer op de fiets. Hun wacht aan het einde van de tocht namelijk een heerlijk verfrissende beloning op het terras. Maar de weg ernaartoe is vol gevaren en obstakels. Dat betekent onderweg dus flink communiceren met elkaar. In viervoud: Tak! Tak! Tak! Tak? Plas! Plas! Plas! Plas? Chickies! Chickies! Chickies! Chickies?

Herhaling nummer vier is telkens van de niet zo Snelle Jelle van het kwartet. Alles vier keer opnoemen is natuurlijk een handig trucje van de makers. Zo wordt eenmaal op het terras aangekomen ook de naam van het nieuwe biertje vier keer opgenoemd...en dan nog twee keer door de voice over.

 

 

Bam, zes keer Radler in één commercial; dat gaat veel doen voor de naamsbekendheid. Wat de commercial echter niet doet, is mij ervan overtuigen dat bier drinken sexy is. Daarom ga ik dit weekend fietsen met mijn vriendin. Maar niet naar het terras. We gaan naar het strand, met een pak Snelle Jelles en dan hop uit die kleertjes. Proost! 

 

Robert Pluis: Same here, ben geen bierman. Maar als het bier moet zijn, zou Radler dan een optie zijn? Ik identificeer me liever niet met de mannen in de commercial. Wie zou dat wel doen? Nerds die een keertje uit het computerhol zijn gekropen. Tenzij het is bedoeld om de niet-echte mannen aan te spreken – echte mannen drinken denk ik enkel de echte Amstel pils – dan zijn de 40 seconden goed besteed.

Ook als het de bedoeling is geweest om echt geheel niet in de look & feel van de Amstel-krat commercials herkenning op te bouwen. Ik vraag me echter af of dit het geval is, als het logo Geen 16? Geen druppel er niet stond ingeplakt vanaf de eerste seconde, had ik ook gedacht dat het de Snelle Jelle reclame zou zijn.

Met het erin pompen van de naam zit het wel snor ja, zes keer zou moeten helpen, al roept bij mij de naam Radler al snel de associatie op naar de naam Buckler… best risicovol, Youp zou het maar op z’n heupen krijgen.

 

Robert Veltman: Hey Peer! Wat heb je nu weer voor lekkers voor ons? Aha, geen bubbeltjes maar bol-letjes.

Bol-letjesvla om precies te zijn. En dan is de woordgrap aan het einde van de commercial natuurlijk makkelijk gemaakt. Is dat erg? Nee. Peer is leuk, Melkunie koeien zijn leuk en de kindjes die straks allemaal lekker gaan kliederen met bol-letjesvla zijn helemaal leuk. Één hapje in het bol-letje en twee hapjes op het bol-letje. Knappe mamma die daar helemaal nuchter bij blijft. Gelukkig kan zij nadat de kindjes een dikke nachtzoen en een aai over het bol-letje hebben gehad lekker aan de bub-beltjes.

 

 

Robert Pluis: Lang geleden in een klein kikkerlandje was er een grijs gekapte man met een professor brilletje die het met koeien deed – Melkunie producten aan de man brengen welteverstaan. Alweer dik tien jaar geleden dat we die goeie ouwe Peer met z’n koeien zagen, in veel komische situaties.

De commercials waren altijd voer voor gesprek ’s ochtends bij de koffiemachine. Een rondje YouTube leert dat naar mijn bescheiden mening de commercials van toen aan de tijd des tands niet verloren hebben aan humor. Logisch dus dat Arla Foods, die Melkunie kocht van Campina, heeft besloten de goede man en zijn kudde weer van stal te halen. De Bolletjes vla commercial ziet er gelikt uit, voor wat dat betreft geen afbreuk aan die van tien jaar geleden.

Alleen wringt daar ook wel een beetje de schoen; het is niet echt heel origineel. Het verrast niet. Daar waar het toentertijd echt opvallend was, is dat het nu niet. In 1997 goed voor een Gouden Loeki, de twee voorgaande commercials kennen geen nominatie. Jammer genoeg, hoe mooi was het geweest als Melkunie met een bommetje direct weer een van de publiekslievelingen zou zijn geweest.

Kennelijk is het onderscheid toch minder gebleken dan gedacht of gehoopt. Maar de nominatie voor mei, waarin de Bolletjes Vla commercial voor het eerst te zien is geweest, moet nog komen, dus wie weet. We gunnen het Peer in ieder geval van harte.

Daarbij had ik, toch ook een redelijk frequente supermarktbezoeker, gedacht dat ik Peer en z’n koeien ook meer voorbij zou zien komen, maar het blijft bij televisie waar ik dus niet verrast word. Ik had gedacht dat er meer bommetjes zouden worden gedropt waarvan ik zou opkijken, grappig zou vinden, zou liken, sharen of delen.

Maar waarbij de Bolletjes trui dergelijke ieder jaar wel voor elkaar krijgt, krijgt Melkunie dit tot op heden niet voor elkaar. Hopen dat de Bolletjes Vla commercial hierin verandering in gaat brengen.

 

 

RV: Die Marktplaats TVC kunnen wij natuurlijk niet gaan beoordelen? Dat is een klant van ons.

 

RP: Marktplaats? Ja, dan zou het zijn dat we niet objectief zouden beoordelen.

 

 

RV: Ik zie allemaal mensen hun spulletjes verkopen op straat. Alsof het Vrijmarkt is, maar dan altijd. Moet toch Marktplaats zijn. Wacht ik zet het geluid even aan.

 

RP: Marktplaats had niet zo’n soort commercial.  Wacht ik zoek ‘m ook even op… ik heb ‘m. Hmm, oranje, dat valt altijd wel op. ING? Muziek doet me denken aan bier. Pfoe duurt best even…hé het is Ziggo!

 

RV: Wifispots van Ziggo! Nou daar zullen de Telco's niet blij mee zijn.

 

 

RP: Hoe werkt het dan eigenlijk? Dat haal ik er niet uit. Leuke film voor branding wel, maar als niet-techneut heb ik ‘m nog ff niet zeg maar…

 

RV: Hmm, ja, dat haal ik er ook niet echt uit. Eigenlijk zie ik niet hoe het werkt en wat ik er als voordeel bij zou hebben. Wel leuke branding film inderdaad, goed om de naamsbekendheid op niveau te houden.

 

RP: Daarvoor moeten we denk ik even Googlen…Ziggo en Wifi. Ah, ik kom een instructiefilm tegen; Hoe werkt Ziggo Wifispots?

 

RV: O, stuur ff door dan.

 

 

RP: Hierbij.

 

 

RV: Dank.

 

 

RP: You’re welcome.

 

 

RV: Ah, da’s een stuk duidelijker. De modems van Ziggo klanten worden met elkaar verbonden zodat je buitenshuis ook van Wifi gebruik kunt maken.

 

RP: O, je moet dus Ziggo klant zijn.

 

 

RV: Ja, van, voor en door Ziggo klanten, zo legt het filmpje uit. En zonder extra kosten.

 

 

RP: Ah, da’s altijd fijn. Ben alleen geen Ziggo klant. Woon in Amsterdam, daar is Ziggo niet te krijgen toch?

 

RV: Volgens mij niet inderdaad; ik dus ook niet.

 

 

RP: De Wifi van Wifo spots gaat via de modem van Ziggo abonnees en is volledig gescheiden van het privé internet.

 

 

RV: Het wordt nu technisch, maar snap het wel beter dan de TV commercial. Snap nu de link met het logo nu ook.

 

RP: Verrek, nu je het zegt…

 

 

RV: Misschien kan het instructiefilmpje beter worden uitgezonden op TV.

 

 

RP: Da’s wel een dure dan, 1 minuut 41 seconden.

 

 

RV: Snappen we het wel eerder denk ik, dus minder contacten nodig.

 

 

RP: Dan hoeft het niet per se duurder te worden.

 

 

RV: Nu ik de instructievideo heb gezien, snap ik de TV commercial ook.

 

 

RP: Misschien zijn de uitzendinstructies verkeerd gegaan.

 

 

 

RV: Oei, dat kan wel een dure fout worden.

 

 

RP: Maar ik vind de TV commercial wel goed voor de naamsbekendheid.

 

 

RV: Ja?

 

 

RP: Jij niet dan?

 

 

RV: Shit, deadline nadert, ik moet weer aan de slag.

 

 

RP: Oh, ok. Laters.

 

 

RV: Laters

 

 

 

 

Robert Veltman is Head of Digital bij Vizeum

www.twitter.com/RBRTVLTMN

Robert Pluis is Group RTV-Director bij Vizeum

www.twitter.com/RobertPluis1

www.vizeum.nl

 

 

Eerder verschenen in [Commercial Review]:

 

Marcel Hellemons: Centraal Beheer, Media Markt, Mona

Machiel Verkuyl: Mini, Bavaria, Auping

Titus Eikelboom - Trouw - Snelle Jelle - Zonnatura

Marcel Hellemons - Wehkamp, Heineken, ING

Jan Bennink - Pepsi, Yoki en ASR

Titus Eikelboom - De Amersfoortse, Ohra

Jan Bennink - Van Gils - Liga - 538

Titus Eikelboom - Ikea, Delta Lloyd, Mini

Jan Bennink - NUON, Agent Provocateur, Are you Ready for South Africa?

Bart Vijlbrief - Centraal Beheer, Melkunie

Bas Vlugt - Doritos

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis

 

 

 

Laatst aangepast op woensdag 29 mei 2013 09:12

Reacties  

 
0 #1 J 13-06-2013 21:44
Youp, please!!! Help ons van deze [censored]recla me af! Maak alleen vanwege deze reden van Radler de nieuwe Buckler!
Neem een voorbeeld aan WNF reclame!
Citeer
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen