Banner

Media Nieuws

Yalp wint Red Dot design award

  • PDF

 Het Nederlandse bedrijf Yalp heeft een felbegeerde Red Dot design award gewonnen. Een deskundige jury kent deze internationale prijs ieder jaar toe aan uitzonderlijk goed productontwerp. De Red Dot design award is toegekend voor het ontwerp van de DJ-tafel Fono, waarmee de jeugd hun eigen muziek kan mixen in de openbare ruimte. De DJ-tafel viel op door het unieke functionele ontwerp en de robuuste vormgeving. Het ontwerp is gekozen uit meer dan 4.800 inzendingen uit 53 landen die meedongen in verschillende categorieën.

 

Winnend ontwerp

De Fono is een DJ-tafel voor de buitenruimte en steekt buiten spelen in een nieuw jasje. Met de DJ-tafel Fono kunnen jongeren de muziek van hun smartphone live in de openbare ruimte bewerken, terwijl hun vrienden dansen en samenkomen op de bijbehorende ontmoetingsplek. Red Dot winnaar en ontwerper bij Yalp, Rob Tuitert vertelt: "De Fono is een uniek product dat inspeelt op trends onder jongeren. De DJ-tafel biedt de jeugd een kans om creatief met muziek bezig te zijn. Ze hoeven geen cursus gevolgd te hebben of een draaitafel te kopen, maar kunnen gewoon met hun eigen telefoon DJ-en in de openbare ruimte."

 

In de Red Dot winnende Fono zitten veel slimmigheden. Zo werkt de geluidsoverbrenging volgens een gepatenteerde overbrengingstechniek en werkt de DJ-tafel op zonne-energie. Daarnaast is alle elektronica weggewerkt in de strak vormgegeven betonvorm, waardoor het ontwerp bestand is tegen weersinvloeden en de zware omstandigheden in de openbare ruimte. De vorig jaar op de markt gebrachte DJ-tafel is naast in Nederland ook geplaatst in Finland, Denemarken, Zweden en Australië. Rob Tuitert: "Dat de innovatieve Fono populair is bij een grote doelgroep merkten we onder meer toen we het product binnen brachten in de beoordelingshal voor de Red Dot design award. Binnen no-time waren de medewerkers op de Fono aan het spelen. Die gebruiksvriendelijkheid gecombineerd met de 'wow-factor' maken de Fono tot een succes. Nu is de Fono zelfs bekroond met deze internationale designprijs. Daar mogen we als Nederlands bedrijf toch behoorlijk trots op zijn."

 

Internationale erkenning

De Red Dot is de grootste internationale designprijs ter wereld. Jaarlijks worden de inzendingen door een internationale jury beoordeeld op criteria zoals innovativiteit, functionaliteit en kwaliteit. Yalp staat met de DJ-tafel Fono nu in het rijtje van nationale en internationale Red Dot winnaars als Apple, BMW, Nike, Auping en Philips. Een selectie van winnende producten worden vanaf 7 juli tentoongesteld in het Red Dot museum in Essen.  

 

www.yalp.nl/fono 

www.yalp.nl
 
 

 

 

 

 

 

 

 

Laatst aangepast op donderdag 03 april 2014 00:24

Marcel van Lingen benoemd tot hoofdredacteur en mediadirecteur ANP

  • PDF

Marcel van Lingen (57) is benoemd tot mediadirecteur van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Hij gaat die functie combineren met het hoofdredacteurschap.



Van Lingen is sinds 2011 hoofdredacteur van het ANP. Voor zijn overstap was hij directeur/hoofdredacteur van de Geassocieerde Persdiensten (GPD). Hij heeft tal van andere journalistieke en bestuurlijke  functies en nevenfuncties bekleed. Zo was hij chef politiek en chef opinie van Het Parool en zat hij in het bestuur van  het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren en het World Editors Forum.



De benoeming van Van Lingen volgt op de recente benoeming van Guido van Nispen tot algemeen directeur (CEO). Begin dit jaar werd Johan Groeneveld al aangesteld als adjunct-hoofdredacteur.



Algemeen directeur Guido van Nispen: "De hoofdredacteur/ mediadirecteur is verantwoordelijk voor het commercieel beleid en dat is nu gecombineerd met het hoofdredacteurschap. Ik ben vooral blij dat we Marcels kennis, ervaring en enorme contactennetwerk ten volle kunnen inzetten om het ANP naar een volgende fase te loodsen. Deze functie is op zijn lijf geschreven."



www.anp.nl

 

 

 

 

Laatst aangepast op zondag 30 maart 2014 23:49

Volkswagen: 40 jaar Golf

  • PDF

 

Op 29 maart is het precies 40 jaar geleden dat de eerste Volkswagen Golf van de band liep in het Duitse Wolfsburg. Als één auto de nieuwste auto-ontwikkelingen de afgelopen vier decennia voor grote groepen consumenten bereikbaar heeft gemaakt, dan is het wel de Golf. En ondanks dat hij zichzelf continu opnieuw uitvindt, blijft de Golf al 40 jaar herkenbaar zichzelf: de Golf.

 

Inmiddels is de zevende generatie Volkswagen Golf op de markt en zijn er meer dan 30 miljoen gebouwd. Ook de huidige Golf is anderhalf jaar na zijn introductie al weer ´miljonair´. Tegenwoordig wordt de Golf gebouwd in zeven fabrieken op vier continenten: in Puebla (Mexico), Curitiba (Brazilië), Wolfsburg, Zwickau, Osnabrück (Duitsland) en Foshan, Changchun (China).

 

De kracht van de Golf

De Golf heeft gedurende 40 jaar veel vernieuwingen gebracht. Denk aan de GTI, de eerste ‘hot hatch’ ter wereld. De Golf werd ook als eerste compacte auto leverbaar met dieselmotor – destijds een doorbraak - al snel gevolgd door de GTD, de eerste sportdiesel. Midden jaren ’80 debuteerde TDI in de Golf, een motortechniek die het imago van diesel voorgoed veranderde naar krachtig én zuinig. In de jaren ’00 kwam de nadruk nog meer te liggen op zuinigheid. De Golf zette ook de trend met ‘downsizing’: kleine motoren met turbo en direct injectie die krachtig én zuinig zijn. Om alles uit de kast te halen is de Golf er nu ook met cilinderuitschakeling; als het (rustig) kan, draait de motor letterlijk op halve kracht.

 

Golf: voor de veiligheid

De Golf is een veilige keuze. Vanaf 1986 is hij er met het antiblokkeer-remysteem ABS. In ’92 verscheen de airbag. Door de jaren heen werden het er steeds meer, in de huidige Golf zijn 7 airbags standaard. Hoe nieuwer een Golf, des te meer ondersteunt hij de bestuurder bij het rijden. Sinds 1989 grijpt Electronic Stability Control in, als de bestuurder de controle over zijn Golf verliest, iets wat tot dan voorbehouden was aan dure topmodellen. Zeker in de Alpenlanden zweert men al sinds de jaren tachtig bij een Golf met vierwielaandrijving, de Golf 4MOTION.
Tegenwoordig zijn er vele slimme systemen die ‘meekijken’ en indien nodig ingrijpen. Lane Assist houdt de Golf ‘tussen de lijnen’. Park Assist maakt automatisch parkeren mogelijk en adaptieve cruise control waakt over de afstand tot de voorligger. De huidige Golf kan in bepaalde gevaarlijke situaties zelfs autonoom remmen en voorkomt ‘doorschieten’ na een aanrijding.

 

De toekomst van de Golf en de Golf van de toekomst

Volkswagen blijft vooruitdenken met de Golf. De huidige Golf TDI BlueMotion is een ‘drieliterauto’, een model dat gemiddeld maar zo’n 3 liter diesel voor 100 km nodig heeft. De Golf GTE gaat al dit jaar bewijzen dat het nóg zuiniger kan. Deze stekkerhybride heeft een benzinemotor én een elektromotor en een officieel vastgesteld verbruik van slechts 1,5 l/100 km. Vol-elektrisch rijden met een Golf is vanaf mei mogelijk met de e-Golf. Het flexibele platform van de huidige Golf is bovendien klaar voor nieuwe ontwikkelingen: in de toekomst is een Golf met brandstofcel een reële optie.

 

De Golf van vandaag gaat online – de mogelijkheden die dat biedt, gaan steeds verder. De dag dat de Golf ‘communiceert’ met andere auto’s en bijvoorbeeld verkeerslichten is nabij. Met alle slimme elektronica, camera’s en sensoren aan boord heeft de Golf ook al de basis gelegd voor een steeds autonomer rijdende auto. Kortom: in zijn herkenbare jas blijft de Golf zichzelf opnieuw uitvinden. Ook de komende jaren.

 

www.volkswagen.nl  

www.pon.com  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laatst aangepast op zondag 30 maart 2014 23:48

Weerplaza lanceert Chromecast app

  • PDF

 

Vandaag is de Weerplaza TV Chromecast app gelanceerd voor Apple en de Google play store. Voor Weerplaza is dit de eerste stap om haar content naar het TV scherm te brengen. Weerplaza is een van de eerste uitgevers in Nederland die via Chromecast hiermee start.

 

Weerplaza TV voor de Chromecast geeft je de mogelijkheid om jouw eigen weerbericht 24/7 via de televisie te volgen. Nadat je met je telefoon verbonden bent met je Chromecast kan je zeer eenvoudig de weersverwachting, buien en regenradar voor jouw locatie op TV tonen. Daarnaast kan je dagelijks het Weerplaza weerjournaal bekijken. Bij droog weer toont Weerplaza TV niet de buienradar, maar de satellietbeelden zodat je kunt zien waar het bewolkt is of de zon schijnt.

 

Voor Weerplaza is dit de eerste stap om haar content rechtstreeks naar het TV scherm en de eindgebruiker te brengen. De komende jaren verwacht René Westening, Directeur van Infoplaza en uitgever van Weerplaza, een rigoureuze verandering in het televisie landschap. De traditionele manier van televisie kijken zal blijvend veranderen door innovaties zoals bijvoorbeeld de Chromecast van Google en de steeds beter wordende SMART TV's.

 

Voor ons als online uitgever is de stap naar televisie daardoor veel eenvoudiger geworden en ook de kosten om dit te realiseren zijn lager dan bij de traditionele televisie organisaties. Het is belangrijk om in een vroeg stadium ervaring op te doen in dit medium en op zoek te gaan naar de juiste content en context voor de eindgebruiker, aldus René Westening. Mede daarom lanceert Weerplaza vrijwel direct na het beschikbaar komen van de Chromecast haar app voor dit nieuwe apparaat.

 

Weerplaza.nl is onderdeel van uitgever Infoplaza dagelijks informeert Weerplaza met haar weerberichten bijna de gehele Nederlands bevolking rechtstreeks via haar populaire sites en app's. Maar ook via haar klanten als NOS Journaal, alle Persgroep en Wegener kranten, NU.nl, Startpagina en vele anderen.

 

Voor het downloaden van de juiste Weerplaza TV Chromecast app kun je ons totale app's overzicht per platform bekijken op: www.weerplaza.nl/mobiel/ 

 

www.weerplaza.nl

 

 

 

 

 

Laatst aangepast op zondag 30 maart 2014 23:47

Zapp Your Planet magazine nu verkrijgbaar

  • PDF

Morgen is in Zapplive de officiële aftrap van Zapp Your Planet, de jaarlijks terugkerende actie van jeugdzender Zapp. ZYP staat dit jaar in het teken van plastic zwerfafval. Na expedities naar Groenland en Suriname strijden vier presentatoren – Puberruiler Ajouad, Klokhuis-gezichten Maurice en Nienke en Zapp Sport’s Viviënne – voor een tocht naar de enorme berg afval bij Hawaï. Het Zapp Your Planet magazine ligt nu in de winkel.

 

Morgenochtend vertelt de eerste professionele plasticspecialist Marius Smit zijn bijzondere verhaal in Zapplive. Hij schepte zoveel plastic afval uit de grachten van Amsterdam, dat hij er een boot van kon bouwen: de Plastic Whale. Daarna barst de strijd om de expeditie naar Hawaï in volle hevigheid los. In het Rotterdamse havengebied gaan de vier presentatoren allerlei sportieve uitdagingen aan. Maurice staat te trappelen: “Lef tonen, niet teveel nadenken, gewoon doen!”

 

Het magazine

Met plasticweetjes, tips, interviews met de teamcaptains, een quiz en test is Zapp Your Planet hét blad voor kids van 8-12 jaar die zich bewust zijn van de wereld om zich heen. Bij het magazine krijgen de lezers het ‘Plastic! Is dit nodig?’-zegelvel, waarmee ze zelf in actie kunnen komen tegen onnodig plastic. Nu ze zien wat de gevolgen zijn, gaan de teamcaptains zelf ook veel bewuster om met plastic. Ajouad: “Voordat ik meedeed, kocht ik bij elk supermarktbezoek opnieuw een plastic tasje. Ik bewaarde ze in het aanrechtkastje onder de gootsteen, maar hergebruiken? Ho maar! Nu neem ik altijd een tas mee.”

 

Zapp Your Planet

Zapp Your Planet wijst kinderen op het belang van duurzaamheid. Ze krijgen tips om goed voor de aarde te zorgen en leren over milieuproblemen. Dit jaar staat de plastic soep centraal; een drijvende afvalberg die alsmaar blijft groeien. De Zapp Your Planet liveshow is van 29 maart tot 5 april dagelijks op de buis en Klokhuis en het Jeugdjournaal doen mee. Ook op internet kunnen de kids terecht: op www.zapp.nl kunnen ze zich aansluiten bij hun favoriete presentator en door middel van een game online punten verzamelen. De ultieme hoofdprijs? Een expeditie naar Hawaï!

 

Over FC Klap

De uitgeverij van mediabedrijf FC Klap brengt boeken en tijdschriften uit, bijvoorbeeld omroepvakblad Broadcast Magazine, Boer zoekt Vrouw magazine, 19 Golf en Genieten, The Voice Kids magazine, Het Sinterklaasjournaal en de Zappelin Doeboeken. In mei verschijnt Zapp Sport magazine, waarin het WK voetbal en hockey de hoofdrol spelen.

 

www.fcklap.nl   

 

 

 

 

 

 

 

 

Laatst aangepast op vrijdag 28 maart 2014 16:38