[Interview] Hein Barnhoorn over het Nederlands Film Festival
14-08-2017 11:07:00 Door: Katja Brokke | Hits: 71019 | Tags:

Hein Barnhoorn is tot 2018 algemeen directeur a.i. van het Nederlands Film Festival, dat van 20 tot en met 29 september haar 37e editie viert. We spreken hem over zijn werk, het festival en de Nederlandse filmbranche.

Hallo Hein, kun je ons wat meer over jezelf vertellen?

Het initiëren, bouwen en uitbouwen van mooie merken is mijn passie en de rode lijn in mijn werkzame leven. Dat mocht ik doen voor digitale premiummerken als Film1 en Sport1, het uitbouwen van de propositie VOD (subscription on demand), maar ook bij verschillende modemerken als Tommy Hilfiger en K-Swiss. Daarnaast was ik, als groot filmfan, erg gemotiveerd om via mijn werk bij UPC (destijds hoofdsponsor van het Nederlands Film Festival) bij het filmfestival betrokken te zijn. Vanuit die basis ben ik nu trots dat ik het komende festival mede kan organiseren.

Hoe ben je als algemeen directeur a.i. terecht gekomen bij het NFF?

Via een headhunter.

Wat zijn je taken?

Belangrijkste taak als algemeen directeur a.i. is de organisatie van het komende festival en deze 37e editie in goede banen leiden. Verder is het mijn taak om met een voorstel te komen hoe we het festival nu en de komende jaren nog beter kunnen presenteren aan de makers, publiek en mogelijke partners.

Waarvoor staat het NFF?

Het Nederlands Film Festival is hét platform voor de Nederlandse film en is het hele jaar actief om de Nederlandse filmcultuur te stimuleren, ondersteunen, promoten en van context te voorzien. Jaarlijks hoogtepunt is het festival. Voor de vakwereld zijn deze tien dagen ontzettend belangrijk voor inhoudelijke uitwisseling. Daarnaast is het NFF er met honderden filmvertoningen en andere bijzondere evenementen voor een breed publiek; of je nu houdt van arthouse of mainstream films, van animaties of van games en of je nu jong bent of oud. Verder staat het NFF voor vernieuwing en voor bevordering van de kruisbestuiving tussen verschillende disciplines. Een goed voorbeeld hiervan is het in 2015 geïntroduceerde Interactive-programma.

Het festival draait niet alleen om film. Er zijn ook programma’s opgenomen uit andere disciplines, zoals NFF Interactive: Storyspace, waar ook game-ontwikkelaars en programmeurs aan het woord komen. Wat kunnen bezoekers verwachten van dit onderdeel?

Dat klopt. Film is één van onze drie pijlers. Daarnaast is er televisie en sinds 2015 ook interactive. Steeds meer filmmakers maken gebruik van nieuwe manieren om verhalen te vertellen en het publiek wordt steeds vaker op interactieve wijze bij hun verhaal betrokken, zoals bij virtual reality of augmented reality. Het NFF onderkent het belang van deze innovatie en signaleert de hoge kwaliteit van Nederlandse Interactive producties. Daarom werd vorig jaar al het Gouden Kalf voor Beste Interactive in het leven geroepen. Dit jaar zetten we weer een stap middels een eigen geprogrammeerd tweedaags programma NFF Interactive: Storyspace. Daarbinnen brengen we de beste en nieuwste interactieve producties van eigen bodem bij elkaar. Het is onderdeel van ons professionals programma, maar veel onderdelen zijn ook voor publiek toegankelijk.

Wat zijn nog meer de paradepaardjes van dit jaar?

Nieuw dit jaar is het themaprogramma Blikverruimers waarin 9 opvallende Nederlanders, waaronder een duo, voor één dag optreden als gastprogrammeur. Dit zijn schrijver Arnon Grunberg, mixed martial artist/kickbokser Germaine de Randamie, filmmakers Madja Amin, Steffen Haars en Flip van der Kuil, televisie- en filmmaker Will Koopman, theatermaker Saman Amini, model Valentijn de Hingh en Hermen Hulst van Guerrilla Games.
Iedere blikverruimer stelt een eigen festivaldag samen waarin hij of zij (fragmenten van) films, televisieprogramma's en interactieve producties laat zien die voor hem of haar eyeopeners waren. Het hoogtepunt van iedere dag is het avondprogramma waarin iedere gast aan de hand van films en filmfragmenten vertelt wat hem/haar heeft geïnspireerd, verrijkt, verbaasd of veranderd. We proberen het publiek op deze manier voor één dag een kijkje te geven in een andere wereld.
Daarnaast hebben we dit jaar een bijzondere NFF-Master, namelijk Tom Holkenborg/JunkieXL. Hij geeft op woensdag 27 september een masterclass in de Stadsschouwburg Utrecht en houdt Q&A’s na afloop van zijn persoonlijke keuzefilms Brimstone en Mad Max: Fury Road.

Op welke manier kunnen commerciële partijen zich verbinden aan het NFF?

We hebben als Nederlands Film Festival veel te bieden aan (commerciële) partijen. Met ons grote landelijk bereik en ruim 150.000 bezoeken bieden we partners een uniek platform om zich te positioneren, landelijke exposure te genereren, relaties te versterken en op verschillende manieren een relevante bijdrage te leveren aan de festival-/merkbeleving van de festivalbezoekers.
Verder is er de mogelijkheid tot het krijgen van exclusieve toegang tot speciale evenementen zoals de NFF Openingsavond, rode loper premières, de uitreiking van de Gouden Kalveren en het Filmbal. Of je kunt je eigen evenement organiseren op het Nederlands Film Festival.

Er zijn verschillende manieren waarop je je als (commerciële) partij aan het Nederlands Film Festival kunt verbinden. In principe werken we hiervoor met verschillende partnerpakketten, maar we vinden het vooral belangrijk om samen rond de tafel te zitten en te kijken hoe we voor beide partijen het beste uit een partnership en de merkactivatie kunnen halen, afhankelijk van de wensen en behoeften.

Hoe zie jij de filmbranche het liefst ontwikkelen in de toekomst?

Zoals ik de branche ken is het een meer dan betrokken en bevlogen beroepsgroep. Laten we die betrokkenheid ook gebruiken voor het voeren van een goede dialoog, met elkaar en voor elkaar. Ik vind het ook belangrijk dat we als NFF een podium bieden om met elkaar de discussie aan te gaan over hoe we de Nederlandse filmsector nog sterker kunnen maken dan hij al is. Dus laten we meer de samenwerking zoeken, begrip hebben voor elkaars standpunten en uitdagingen en dat alles met een open positieve blik naar de toekomst. Want uiteindelijk werken we in een van de mooiste sectoren die er zijn; we werken aan het vertellen, maken en uitbrengen van mooie, spannende en ontroerende verhalen en daar kunnen er niet genoeg van zijn!

Wat is het laatste nieuws?

We organiseren in samenwerking met het Nederlands MediaNetwerk de Producer’s Conference tijdens het komende NFF. De inhoud van het congres is met name gericht op nieuwe vormen van financiering én samenwerking tussen film-, video- en tv-producenten.

www.filmfestival.nl

 

Hein Barnhoorn spreekt op 20 september op The Producers' Conference 2017 op het  Nederlands Film Festival

 

Lees hier meer nieuws over het NFF.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie