[Interview] Noortje van de Sande over on demand arthouse
17-05-2017 10:39:14 Door: Katja Brokke | Hits: 10166 | Tags:

Noortje van de Sande is eigenaar van pr-, marketing- en distributiebureau Herrie en initiatiefnemer van Picl: een service waardoor mensen films en documentaires van filmhuizen thuis kunnen bekijken. We spreken haar over geld verdienen met arthouse, het filmgenre en bioscoop vs. thuis.

Hallo Noortje. Herrie werkt voor producties van makers die risico’s durven te nemen. Ben je bewust in die niche gestapt?

Is dat een niche? Ik houd ervan om te werken met mensen die ergens voor gaan en die plezier hebben in hun werk. Wie wil dat nu niet?

Op welke projecten van Herrie ben je trots?

We zijn de laatste maanden druk bezig geweest met de promotie van de film De kinderen van juf Kiet, over een heel inspirerende juf. En de documentaireserie op NPO 1 Schuldig van Sara Sylbing en Ester Gould over het hebben van schulden in Amsterdam-Noord. Mooie films die ook nog eens ergens over gaan.

Verder ben ik uiteraard trots op Picl. Het lijkt voor veel mensen wellicht een logische en kleine stap om deze films ook online aan te bieden, maar achter de schermen is het veel werk en in de filmwereld is het zelfs een cultuuromslag. Nederland is het enige land in Europa (en misschien zelfs ter wereld) waar films op deze manier worden aangeboden.

Vertel.

Samen met mijn zakenpartner Anke van Diejen merkten we dat er voor veel arthousefilms wel interesse en een publiek is, maar dat die films vaak alweer uit de bioscoop zijn voor je er erg in hebt. Daar hebben we zelf met drukke banen en jonge kinderen ook last van. En je wilt die films toch zien. Dat kan beter dachten we. 
Daarom leek het ons een goed idee dat juist de filmtheaters – de plek waar je die films ziet – die films ook online aanbieden.

Is er te weinig aanbod van arthouse via de mainstream kanalen?

Misschien niet te weinig aanbod, maar mensen weten het niet te vinden. Na een paar weken draaien de films niet meer in de bioscoop, maar ze zijn ook nog niet online te zien. Dat gebeurt dan meestal pas na een half jaar en daar verdwijnen deze films in de grote massa. Ookal willen mensen de film zien, dat kon dus tot voor kort niet eens. Deze films zijn niet te vinden, of in ieder geval niet op een legale manier. 

Dat er minder aandacht aan wordt geschonken, komt ook omdat er wellicht niks mee te verdienen valt. Hoe gaat dat bij Picl?

Rijk word je er niet van, maar ik zou niet zeggen dat je er niets aan kunt verdienen. Je moet goed je best doen om je doelgroep te bereiken. En in het geval van Picl helpen daar de filmtheaters natuurlijk zelf ook bij. Laten we niet vergeten dat Nederland een uniek netwerk heeft van onafhankelijke filmtheaters die zelf de beste arthousefilms selecteren en hier een groot publiek mee weten te bereiken. Met meer dan 2,7 miljoen bezoeken en 19,9 miljoen euro recette in 2015. Die theaters met een vast publiek breiden hun service nu uit door hun aanbod ook online aan te bieden. Dus in plaats van weer een nieuw VOD-platform te beginnen, hebben wij juist gekeken naar waar de kansen liggen.

Je vraagt 8,50 per film, vergelijkbaar met een bioscoopkaartje. Alleen mis je thuis zowel een groot scherm als geavanceerd geluid en betaal je zelf voor de apparatuur en stroom. Knappen mensen daar niet op af?

Nee, zeker niet. Uiteraard blijft de bioscoop de allerbeste plek om een film te zien, maar wij hebben juist gemerkt dat er veel mensen zijn die graag de films uit de filmhuizen zien, maar er gewoonweg niet aan toe komen. Ze hebben drukke banen of studie, kunnen geen oppas vinden, hebben geen zin om door de regen naar de bioscoop te gaan of geen zin om alleen te gaan. Nu zien zij die films dus om allerlei redenen niet, terwijl ze deze wel willen zien. Voor die mensen is Picl een uitkomst. De prijs blijkt vooralsnog geen drempel voor mensen. Bovendien bespaar je op de kosten voor bijvoorbeeld een oppas of parkeergeld. Daarnaast hebben veel mensen thuis inmiddels ook goede apparatuur staan.

Welke films zijn momenteel populair?

Op dit moment doen de documentaires De kinderen van juf Kiet en 0,03 seconde over onze Nederlandse topzwemmers het erg goed. En de Franse film Voir du Pays over twee vriendinnen die terugkeren na een missie in Afghanistan.

Hoe verloopt de samenwerking met de filmhuizen?

Picl is een initiatief van Herrie, maar alleen mogelijk in samenwerking met de 14 grootste Nederlandse filmtheaters. Zij selecteren het aanbod van de allernieuwste premièrefilms en documentaires en zij bieden dit ook aan. Zij zijn erg blij met de nieuwe service en een nieuwe manier om hun films aan een groter publiek te presenteren.

Wat is het laatste nieuws?

Dat het goed gaat met Picl! Deze maand hebben we weer meer filmtheaters die zich aangesloten hebben, meer titels en meer views. Dat willen we vol blijven houden. En we gaan Picl presenteren op het filmfestival in Cannes. We werken samen met partners in Frankrijk, Duitsland en Noorwegen en kijken nog naar meer internationale mogelijkheden.

www.herrie.com
www.picl.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie