[Interview] Rosalie Moorman over de interactieve film Late Shift
06-06-2017 13:27:00 Door: Katja Brokke | Hits: 12332 | Tags:

ue Cinemas brengt op 21 juni eenmalig de interactieve film Late Shift naar een aantal geselecteerde Vue-bioscopen. De film laat de kijker met behulp van een app bepalen wat het lot zal zijn van de hoofdpersoon en is hiermee de eerste in zijn soort. We spreken met Rosalie Moorman, hoofd marketing van Vue.

Hallo Rosalie, waar gaat Late Shift over?

Late Shift neemt je mee met Matt, een slimme student die zijn onschuld probeert te bewijzen nadat hij wordt gedwongen om deel te nemen aan een gewaagde overval op een beroemd Londens veilinghuis. Hij probeert alles om de waarheid te achterhalen en het publiek beslist het verloop van de film als alles tegen Matt begint te werken.

Hoe wordt het publiek erbij betrokken?

Het publiek speelt de hele film een belangrijke, interactieve, maar ook competitieve rol. Om deel te nemen moet  voor aanvang de app gedownload worden. Vanaf het begin bepaalt de bezoeker door middel van de app waar de film heengaat en wat het lot wordt van de hoofdrolspeler. Het competitieve zit erin dat het verloop door middel van de meeste stemmen gekozen wordt. Meer dan 180 beslissingen kan de film weer helemaal op een ander spoor brengen zonder pauzes of looping.

Kun je voorbeelden geven van de opties die het publiek heeft?

Het is één verhaal, één begin, maar vele verhaallijnen en zeven verschillende eindscènes. Het publiek heeft gedurende de film meer dan 180 opties om te beslissen hoe het gaat. Welke opties dat zijn, zie je als je meedoet.

De film is al vertoond op verschillende internationale events. Hoe is hij daar ontvangen?

Door het innovatieve karakter en de nieuwe technologie is er veel interesse in deze film en het game-element geeft echt een toegevoegde waarde voor de spanning van de film en de algehele filmbeleving.

Welke meerwaarde heeft Late Shift voor Vue?

Vue heeft de missie om de beste content te leveren in de beste omgeving met de beste technologie en continu te groeien en innoveren. We spelen in op de veranderende bioscoopmarkt door de focus te leggen op de wensen van de bezoeker. Late Shift past perfect in dit plaatje. Daarnaast trekt dit ook weer een wat jongere doelgroep, die over het algemeen moeilijker naar de bioscoop te krijgen zijn.

Wat gaat er  21 juni allemaal gebeuren?

Het is een unieke ervaring die alleen op 21 juni plaatsvindt, exclusief bij Vue in Alkmaar, Hilversum, Eindhoven, Kerkrade, Hoogeveen en Apeldoorn. De avond staat in teken van keuzes, vanaf binnenkomst tot het verlaten van de zaal.

Is dit een leuke gimmick of de toekomst van film?

Er zal altijd gekeken worden naar nieuwe innovaties en technologieën die buiten het reguliere bioscoopbezoek vallen. Denk hierbij ook aan VR, wat ook nog in een beginfase zit. Kwaliteit is nog niet in de buurt van bioscoopfilms, maar het is een belangrijke techniek die steeds belangrijker wordt op gebied van innovatie. Daar valt deze manier van interactief film kijken ook onder. Nu is het nog een leuke gadget, wie weet zien we het steeds vaker de toekomst.  

Welke ontwikkelingen in de bioscoopbranche vallen je op?

Thuis film kijken wordt steeds makkelijker gemaakt, maar evenaart niet de bioscoopervaring. Dat zie je ook in de stabiele bioscoopcijfers. Wat het wel weer belangrijker maakt dat je goed blijft anticiperen op de behoeftes van de bezoeker. Je ziet de trends van een knusse bioscoop of film kijken met het beste beeld, geluid en zaal.
Je ziet ook dat het steeds belangrijker wordt dat bioscoop een avondje uit wordt, waar faciliteiten als restaurant/hotel/casino/parkeergarage bij horen . De totaalbeleving van bioscoopbezoek staat hier volledig centraal.

Wat is het laatste nieuws?

De beurs in Las Vegas is net geweest waar hoge ogen vielen bij bioscoopsize LED-schermen van Sony en Samsung, iets wat toekomstmuziek is. Over drie weken is CineEurope in Barcelona waar ook weer de nieuwe trends gepresenteerd zullen worden.

www.vuecinemas.nl

 

Lees ook: De eerste interactieve film Late Shift exclusief bij Vue te zien

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie