[Interview] Rozemarijn Westerink over de strandbioscoop van Pathé
23-05-2017 13:24:00 Door: Arjen Westra | Hits: 78339 | Tags:

Op 24, 25, 26 en 27 mei gaat Pathé het strand op met de vertoning van Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge en de première van Baywatch. We spreken met productmanager van Pathé Rozemarijn Westerink over het event, de bioscoopbranche en natuurlijk het Nederlandse weer.

Hallo Rozemarijn. Waarvoor ben jij precies verantwoordelijk bij Pathé?

Ik ben bij Pathé verantwoordelijk voor de marketing van de Specials & Events. De Specials zijn alle voorstellingen die Pathé, naast de blockbusters, op het grote doek worden vertoond, zoals live Opera vanuit New York, Ballet vanuit Moskou, concerten en échte filmklassiekers. Bij events zou je kunnen denken aan de Pathé Disneyweken, de Pathé Oscarmaand en natuurlijk Pathé @The Beach. Eigenlijk alle 'bijzondere' voorstellingen van Pathé.

Jullie gaan naar Scheveningen, het strand op. Vertel.

Ja, leuk hè! We proberen altijd om bij voorstellingen in onze bioscopen een optimale beleving te bieden aan onze bezoekers. Dit past ook bij onze merkbelofte 'Maak het Groots'. Dat kan zijn door een mooi programma te bieden in de bioscoop voor één vaste doelgroep, zoals bij de Ladies Night of bij de vertoningen van live sportwedstrijden. Ook kan het zijn dat we mooie evenementen neerzetten rondom het thema van films. Zo is ook Pathé @The Beach ontstaan, want waar kun je Baywatch en Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge beter beleven dan op het strand? Daarnaast is het concept 'buitenbios' een snel groeiende trend in Nederland, die wij als Pathé natuurlijk omarmen.

Waarom is deze actie opgezet?

We hebben Pathé @The Beach nu een aantal jaren georganiseerd en merken dat de populariteit ieder jaar toeneemt. Met evenementen als deze willen we Pathé bezoekers iets extra's bieden. Dit jaar vindt zelfs de première van Baywatch plaats bij Pathé @The Beach! Het gaat ons erom dat we vernieuwende en verrassende voorstellingen blijven organiseren voor onze bezoekers, waardoor zij altijd tevreden en met een goed gevoel naar huis gaan.

Buitenevenementen lopen altijd het risico letterlijk in het water te vallen. Helemaal in mei. Hoe bereiden jullie dat voor?

Dat is zo en daar houden we ook altijd rekening mee. Tickets voor Pathé @The Beach zijn enkel online te koop, zodat we iedereen een aantal dagen voor het event een mail kunnen sturen met de laatste informatie. Bij slechte weersvoorspellingen kan dit betekenen dat we iedereen moeten mededelen dat de première verplaatst zal worden naar Pathé Scheveningen. De andere filmvoorstellingen zullen bij slecht weer verplaatst worden naar een andere datum.

Waarom geen Pathé @ the beach in juli?

Pathé @The Beach organiseren we één keer per jaar met twee passende films. Voor het prikken van een geschikte datum kijken we o.a. naar wanneer films die bij het strand-thema passen uitkomen. Daarnaast moeten we er rekening mee houden dat als we het evenement in de zomer organiseren, het ook later donker is. Om optimaal van de films te kunnen genieten, starten we deze pas als het schemert. Hoe later Pathé @The Beach in de zomer georganiseerd wordt later op de avond het evenement van start kan gaan.

De bioscoopbranche was een aantal jaar geleden volgens velen ten dode opgeschreven. Niets blijkt minder waar. Wat is het dat mensen zo graag naar de bioscoop blijven komen? (beleving heb je thuis immers ook?)

Het aantal bezoekers van Pathé is de afgelopen jaren alleen maar gestegen. Hieruit blijkt maar weer dat een bioscoopbezoek nog steeds een populair uitje is. Met onze merkcampagne 'Maak het Groots' willen we iedereen eraan herinneren dat je films pas écht beleeft bij Pathé; met je favoriete drankje en snack kijk je vanuit een comfortabele stoel naar jouw favoriete film op een groot doek met hoogstaand beeld- en geluidskwaliteit. Thuis genieten van films kan ook erg fijn zijn, maar staat los van de beleving die wij bieden in onze bioscopen.

Welke innovaties in de branche vallen je momenteel op?

Een belangrijke trend die we zien, is dat een bioscoopbezoek steeds meer uitgroeit tot een compleet avondje uit. Vanaf het moment dat bezoekers Pathé binnen stappen, begint de beleving tot het moment dat ze weer buiten staan. Dit is de reden dat Pathé op meerdere gebieden continue verbetert en innoveert. Zo zijn er regelmatig aanpassingen op het gebied van Food & Beverage, voegen we de nieuwste technieken toe aan onze bioscopen en hebben we zogenaamde 'Comfort Seats' geïntroduceerd. Dit zijn grote stoelen die naar achteren kantelen, waardoor je filmbeleving extra relaxed wordt. Slechts enkele voorbeelden van vernieuwingen die Pathé doorvoert om een optimale beleving te kunnen verzorgen voor alle bezoekers. 

Hoe innoveren jullie zelf als bioscoop?

Bezoekers willen dus echt een avond uit en zoeken beleving in het theater. In de bouw van nieuwe theaters werken we dit iedere keer weer verder uit. Neem nou Pathé Zwolle. Dit is een voorbeeld van hoe we een complete invulling geven aan een filmbezoek. Het theater is ruim opgezet en biedt een breed assortiment F&B aan, waarbij we met de popcorner écht een nieuw concept hebben geïntroduceerd. Bezoekers stellen hier, samen met de popchef, hun eigen smaak popcorn samen. Maar we zoeken ook de samenwerking op met partners, zoals Starbucks. De zalen zijn stuk voor stuk breed opgezet met veel beenruimte, ruime stoelen, loveseats en 2 zalen zijn voorzien van het revolutionaire geluidssysteem Dolby Atmos. En hierin blijven we innoveren. Zo worden er dit jaar nog een aantal theaters grondig verbouwd en brengen we de complete beleving wéér een stap verder.

Wat is het laatste nieuws?

Pathé en CineMec zijn deze maand geïntegreerd. CineMec is gevestigd in Nijmegen, Ede en Utrecht. Met nu in totaal 25 bioscopen is de landelijke dekking van het bedrijf nóg meer toegenomen. We zitten midden in het integratie proces en proberen zoveel mogelijk van elkaar te leren om 'the best of both worlds' samen te kunnen voegen. We verwachten dat de integratie alle concepten ten goede zal komen en uiteindelijk zal resulteren in meer tevreden bioscoop bezoekers.

www.pathe.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie