Columns

[Column] Marianne van Soomeren: Hulde voor de prijzenfestivals
22-06-2017 | 14:52:26
Traditioneel wordt er veel geklaagd in het vak over deze prijsuitreikingen. Het zijn er teveel, dat horen we al jaren. Maar nu wordt er ook gemord over de relatieve onbekendheid van de winnende campagnes. Reclame is volgens sommigen alleen maar goed als het voor massabereik zorgt. Als iedereen het kent
[Column] Julie van Mol: Van droom naar daad. Hoe en wat dan?
22-06-2017 | 13:03:00
Van de uiteenlopende eisen van uitgeverijen viel ik stil. De een wilde louter de eerste twee hoofdstukken, de ander het volledige script. Lettertypes en -groottes en regelafstanden varieerden. En natuurlijk een begeleidende brief. Maar ook een synopsis, van een half A4’tje tot maximaal vijf, inclusief plot en omschrijving van personages. Aanlevering: per post, dubbel- of enkelzijdig geprint of per mail
[Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C
22-06-2017 | 10:49:00
Wat moet er gebeuren wanneer de bedenker in kwestie van het strafbankje komt? Terug naar de tekentafel. Bedenk in elk geval een goede propositie die bij het logo op de website kan worden geplaatst. Wie weet wordt het dan nog wat, Chantal
[Column] Bob Goulooze: Zeven vette en zeven magere jaren
21-06-2017 | 10:04:00
De gefrustreerde pensioenadviseur had gelijk. Er zijn maar weinig media die over pensioenen een spannend verhaal kunnen maken. Dat was dertig jaar geleden al zo en nu nog. Pensioenen zijn de derde wereld van de communicatie. Het zijn ver-van-mijn-bedproblemen
[Column] Erwin Fisser: Het kind van de duivel
14-06-2017 | 11:09:18
Die zogenaamde neonazistische grapjes, dat was helemaal niet beledigend, dat was gewoon trollen. Jongeren snappen dat, de traditionele media niet. De aanname van het neefje leek erop dat als er geen ideologie achter verwerpelijke uitspraken zit, dat het dan oké is
[Commercial Review] Maurice van Susante: Specsavers, Fonds Gehandicaptenzorg, Apple
13-06-2017 | 17:00:00
Allereerst Specsavers, die met haar nieuwe campagne een lans wil breken voor mensen met een gehoorprobleem. Met de inzet van kinderen - die altijd de waarheid vertellen en voor dat stukje emotie zorgen - komt een aantal aannames en vooroordelen aan bod
[Column] Sietse Pots. Kabinetsformatie: vervang verslaggever door robot
09-06-2017 | 09:57:00
Het verbaast mij hoeveel aandacht er momenteel is voor feitelijk niets
[Column] Deike Schulz: Save a (band) T-shirt - of, hoe zat dat ook alweer met betekenisvolle content?
08-06-2017 | 12:19:00
Het leek wel alsof ik een hele slechte TED-Talk aan een groep giechelende tienermeiden gaf. Mijn oudste dochter keek vol afschuw naar mij, hopend dat dit spektakel snel over zou zijn. Later vroeg ik haar of ze de band wel kende en of haar leeftijdsgenoten ook bekend waren met Joy Division. Het antwoord was een tamelijk ongeïnteresseerd: “Denk het niet – hoezo?”
[Column] Didier Kick: De Kanttekening
08-06-2017 | 11:53:08
Sinds de krant Zaman Vandaag zijn naam heeft veranderd in De Kanttekening, heb ik een abonnement genomen. De Kanttekening plaatst letterlijk een kanttekening bij nieuwsberichten. Dit is geweldig voor de pluriformiteit van je informatiebronnen
[Column] Marvin Jacobs: Branded podcasts veelvuldig bekroond
07-06-2017 | 11:48:00
De lange lijst met winnaars, genomineerden en honorees toont in elk geval aan dat de podcast-revival een serieuze vorm heeft aangenomen. In twee, drie jaar tijd is het van enthousiast amateurisme uitgegroeid tot een professionele bedrijfstak - althans, in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk
[Column] Jon Visbeen: Melkhuisje Masters-formule slaat aan
06-06-2017 | 17:31:10
Het is passen en meten in de overvolle kalender van de tennisprofs, maar alles lukte en bovendien waren de weergoden de organisatoren gunstig gestemd
[Column] Martin Leeflang: Wat is jouw verhaal?
06-06-2017 | 13:03:00
Wat heb je aan dromerige verhalen waarbij de consument niet weet wat hij ernaan heef? Als deze dromerige commercials dan nog een goed gevoel op zouden roepen ok, maar zelfs in Gouden Loeki Aller Tijden komt geen enkele reclame van een bank voor
[Column] Wouter Bax: Laat mij u naar het randje van de afgrond brengen
01-06-2017 | 15:14:00
Oliemaatschappijen moeten er nu een olietanker bijkopen, elektriciteitsbedrijven moeten de kolencentrale weer opstarten, er moet meer worden gepaft en brommers mogen weer op de fietsstrook. Je zult zien: de situatie wordt veel sneller onhoudbaar
[Column] Sietse Pots: Ruim baan voor de specialist en de lokale held
01-06-2017 | 13:56:21
Mooie ideeën en geslaagde lokale projecten werden via de perswoordvoerder met een ronkend persbericht de wereld ingeslingerd, inclusief quote van de directeur. En als journalisten dan iemand wilden spreken, werden de vragen beantwoord door de woordvoerder met zijn gladde babbel
[Column] Paola Cassone: We vertrouwen alleen onze drugsdealer
30-05-2017 | 13:16:00
We hebben een nieuw geloof nodig. Iets dat ons troost geeft, hoop en vertrouwen in de toekomst. Het hoeft niet per se wetenschappelijk waterdicht te zijn, maar het moet wel geloofwaardig klinken en vooral geen slecht nieuws bevatten, alleen goede bedoelingen. Een visie, een missie
[Column] San Fu Maltha: Cannes, de geur van film
30-05-2017 | 07:33:00
De 70ste versie van het Cannes Filmfestival vond dit jaar plaats in een filmdecor. Een zonovergoten Croisette, filmsterren, de mannen in pak en de vrouwen in verleidelijke jurken, militairen met mitrailleurs in aanslag en sluipschutters op het dak van het Palais.
[Column] Bob Goulooze: Het F-woord
19-05-2017 | 16:08:46
Collectief huilen is een verschijnsel dat weinig voorkomt. Afgelopen week was het weer eens raak. Feyenoord kampioen. Het ‘kindeke Kuijt’ kwam bij Feyenoord voor ons allemaal. En om zijn eigen droom te verwezenlijken
[Column] Marianne van Soomeren: Influzenden
18-05-2017 | 09:53:00
Het Commissariaat van de Media heeft onderzocht dat 60 procent van de YouTubers merken of producten in beeld brengt en maar liefst 75 procent niet duidelijk vermeldt of daarvoor betaald is. Regelgeving is in de maak om vooral jonge volgers erop te wijzen dat dit toch vooral (sluik)reclame is
[Column] Ruud Verheijen: Gezocht: adverteerders met Europese ballen
17-05-2017 | 11:48:29
Als ik zeg dat er een mogelijkheid is om meer dan 200 miljoen tv-kijkers en ruim 40 miljoen twitteraars in Europa in één keer te bereiken met een extreem hoge betrokkenheid en tegen relatief lage kosten. Wat zeg je dan als adverteerder? Daar moet je bij zijn toch?
[Column] Sara Madou: Nostalgie (of niet?)
17-05-2017 | 10:50:00
Wanneer je bent opgegroeid in een wereld waarin downloaden salonfähig is (terwijl dat toch gewoon om jatten gaat) en heel veel dingen een paar seconden streamen van je verwijderd zijn, zie je dan nog de waarde van al die films en series in? Als je het gratis kunt krijgen, waarom zou je er dan nog voor betalen?
[Column] Marc Stubbé: Google maakt veel reclame voor privacy. Hoe logisch is dat?
16-05-2017 | 15:44:00
Het is inmiddels bijna onmogelijk om niet iets van de privacycampagne van Google te hebben gezien. In Nederland gaan ze met een bus het land door. En in elk dagblad staan ze met een paginagrote advertentie waarin uitgelegd wordt hoe je je eigen gegevens kunt beheren. Waarom doet Google dit?
[Column] Erwin Fisser: Bij vrijheid hoort verantwoordelijkheid
16-05-2017 | 13:13:00
Ik weet even niet precies wat de kleuterequivalent is van een aanrandingsfantasie, maar ik weet wel dat wij kleuters die dergelijke dingen over het schoolplein roepen, hierop aanspreken. Ik geloof ook niet dat er iemand is die vindt dat je als kleuter andere kleuters mag uitschelden omdat die ander iets vindt waar je het niet mee eens bent
[Column] Herman Spinhof: Trends opsporen
15-05-2017 | 11:56:28
DNI is een initiatief dat Google samen met uitgevers (onder andere NRC, FT, FAZ, Die Zeit, the Guardian, El Pais) heeft opgezet om nieuwe, handige technieken te ontwikkelen op het gebied van onderzoeksjournalistiek, maar ook handig voor internetgebruikers die ietsje dieper willen gaan dan de waan van de dag
[Column] Frank Waals: Ontslagprocedure
15-05-2017 | 11:31:00
In het Witte Huis maakt de officiële woordvoerder van de president, Sean Spicer, er een sport van zijn leidinggevende keer op keer te overtreffen met zijn krankzinnige gedrag. Daags na de inauguratie op 20 januari raakte hij al in een absurde strijd met de pers verwikkeld over de opkomstcijfers bij de ceremonie
[Column] Arno Peperkoorn: Geen stijl
11-05-2017 | 10:05:14
De vrouwonvriendelijkheid, het denigrerende taaltje op deze site is ze nu echt in het verkeerde keelgat geschoten. Iedereen vindt er iets van en iedereen heeft er een mening over. Ik ook
[Column] Sietse Pots: Ontslagbrief FBI-baas Comey: don’t mention the war!
10-05-2017 | 12:32:00
Je zou haast denken dat president Donald Trump en zijn communicatieteam met hun ontslagbrief aan FBI-baas James Comey een gooi deden naar een hoge IMDb-waardering als comedy-episode. Ditmaal betreft het echter geen staaltje Britse humor, maar bittere ernst
[Column] Marvin Jacobs: Leren van podcast S-Town
09-05-2017 | 11:06:05
Podcasts zijn nog meer dan televisie geschikt om de complexe verhalen te vertellen waar mensen naar smachten. Omdat je maar één zintuig gebruikt, moet je jezelf wel overgeven aan het ritme van de verteller. Je kunt niet verder scrollen, doorbladeren of vooruitspoelen tot het moment dat het spannend wordt. In podcasts gelden andere wetten
[Commercial Review] Machiel Verkuyl: sluikreclame met Vriendenloterij, Madame Tussauds, Haven van Rotterdam
03-05-2017 | 11:53:07
Er was onlangs wat ophef over zogenaamde sluikreclame. Het Commissariaat voor de Media constateert dat in zo’n 90 procent van de Nederlandstalige Youtube-vlogs producten worden aangeprezen. Jongeren worden "onbewust overspoeld met reclame"
[Column] Didier Kick: Lang leve KPN Presenteert
03-05-2017 | 10:31:47
Tot mijn verbazing hoorde ik onlangs iemand beweren dat de contentkanalen van KPN niet levensvatbaar zijn. Toen heb ik om te counteren mijn loftrompet tevoorschijn gehaald. KPN Presenteert doet het onwijs goed. Ze maken goede content en zetten het op maat weg
[Column] Martin Leeflang: De brandtracker burn-out
02-05-2017 | 14:06:57
De laatste tijd maak ik het steeds vaker mee; een groepje verslagen marketeers die mij met glazige ogen aankijken als ze hun merkcijfers van het afgelopen jaar laten zien
[Column] Paola Cassone: Mag ik mijn data terug?
02-05-2017 | 13:24:00
“Wat zegt u? Hoeveel bereik heeft Messenger in uw doelgroep? Helaas, daarover kan ik geen uitspraak doen. Vertrouwt u maar op mijn blauwe ogen dat Messenger het perfecte kanaal is om uw doelstellingen te realiseren”
[Column] Wilbert van der Heijden: Gezonder met filmpjes
01-05-2017 | 12:13:00
De traditionele aanpak om met een medisch verantwoord vingertje brochureteksten over de bevolking uit te strooien, werd losgelaten. Het redactieteam durfde het aan om rigoureus de geijkte communicatievolgorde om te gooien
[Column] Femke Leemeijer: Over Blendle en businessmodellen
01-05-2017 | 09:11:00
Op het gevaar af om voor zure oude taart uitgemaakt te worden: ik heb Blendle nooit een goede oplossing voor uitgevers gevonden. Wel voor consumenten trouwens (tot op zekere hoogte). Maar uitgevers lopen risico’s waarover al veel geschreven is
[Commercial Review] Daan van Kuijeren: Leffe, Pearle, War Child
28-04-2017 | 09:33:00
Omdat veel pilsmerken op smaak nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn, is er geen productgroep denkbaar waarin reclames zo onmisbaar zijn om de A status van het merk te bevestigen. Die vlieger gaat niet op voor het abdijbier van Leffe
[Column] Marc Teuwsen: Film of popcorn?
26-04-2017 | 11:10:01
Daar waar Sensation of Tomorrowland de relatie en engagement met haar bezoekers tot in de finesses beheersen, lijkt het soms alsof bioscopen nog in de eighties aan het werk zijn en alleen weten hoeveel kaartjes ze op een avond hebben verkocht