Columns

[Column] Frank Waals: PAS OP, SCHOKKENDE BEELDEN!
19-09-2017 | 13:56:00
Voordat je verder leest wil ik je alvast waarschuwen voor een aantal schokkende beelden. Kleine kinderen en tere zieltjes de kamer uit, want wat je nu gaat zien is ver-schrik-ke-lijk!
[Column] Wilbert van der Heijden: Kim Kardashian of Parijs?
19-09-2017 | 11:07:25
Naaktfoto’s van Kim gelekt! Geïnteresseerd google ik onmiddellijk door. Nu Matthijs van Nieuwkerk publiekelijk bekende op seks te googelen, is die rem er bij mij af. Pikant is wel dat nagenoeg op hetzelfde moment dat de naaktfoto’s van Kim uitlekten, er in Parijs bloedige aanslagen werden gepleegd
[Column] Deike Schulz: De R zit in de maand: knuffel een boek, of een blog!
18-09-2017 | 10:18:00
De R zit weer in de maand, dus stond ik onder het motto rust, reinheid en regelmaat voor mijn boekenkast met de oprechte ambitie om mijn boeken te knuffelen. Dit alles was aangewakkerd door een lees/bladersessie in een stapel Duitse tijdschriften, die ik aan het einde van de vakantie had verorberd
[Column] Marvin Jacobs: Waarom slaat een 13 jaar oud medium pas nu aan?
15-09-2017 | 14:12:00
De podcast is afgelopen zomer geëvolueerd van ‘veelbelovend’ tot ‘gevestigd’ medium. Door mijn vakantie miste ik een paar weken de nieuwsupdates over podcasting. Het leek wel alsof het medium in mijn afwezigheid ineens volwassen was geworden
[Column] Paola Cassone: Wat houdt ons tegen?
15-09-2017 | 12:46:00
Onlangs is de nieuwe televisiecampagne van de Nederlandse Spoorwegen gestart. Geconfronteerd met een slappe boterham in hun verzorgingstehuis, beslissen twee vrienden om in Parijs te gaan lunchen
[Column] Erwin Fisser: QR Code: De Cadel Evans van de tech
14-09-2017 | 12:01:00
Natuurlijk ben ik hier niet uniek in, maar ik hou heel erg van de underdog. En dan niet de-underdog-die-toch-wint, nee de underdog. Ik werd fan van Lance Armstrong in de hoogtijdagen van Alberto Contador.
[Column] Didier Kick: De komkommer-zomer met diepgang
06-09-2017 | 07:32:08
Waar veel mensen het, omdat iedereen op vakantie gaat, hebben over komkommernieuws, heb ik deze zomer een heerlijke media-zomer gehad. Met veel diepgang en beschouwing over het leven
[Column] Reinier Rombouts: Typische verhalen
05-09-2017 | 13:29:00
Hoe vertel je een geloofwaardig verhaal? Een vraag waar leiders, bedrijven en merken iedere dag weer een antwoord op moeten formuleren. In een vorige column betoogde ik dat dit kan door persoonlijk te zijn (IK), duidelijk een groep aan te spreken (WIJ) en actualiteit in je verhaal te stoppen (NU)
[Column] Remco Klöters: Jesse Klaver ontrafeld
05-09-2017 | 11:52:00
Een lieve film? Propaganda? Een journalistieke documentaire? Een kritiekloze hagiografie? Was het vooraf al the talk of the town: ook na de vertoningen van de film ‘Jesse’ blijven de meningen verdeeld
[Column] Maarten Ros: Reclamemakers moeten niet mopperen maar innoveren
05-09-2017 | 08:21:00
Er is een digitale revolutie gaande is waarbij de consument een symbiotische verhouding met zijn smartphone heeft ontwikkeld. Reclamemakers moeten hier op inspelen. Reclamemakers moeten hierop inspelen en niet leunen op oude modellen
[Column] Ruud Verheijen: Mayweather vs McGregor, KO voor pay-per-view in Nederland?
04-09-2017 | 22:44:00
Eindelijk was het zover. Zaterdagnacht. The Fight of the Century. Ik had een dagpas aangeschaft en kon dus via FOXSports/Ziggo de wedstrijd in zijn geheel volgen.
[Column] Sietse Pots: Data of gevoel; waarop baseer jij je communicatieplan?
31-08-2017 | 13:41:06
Kijkend naar communicatieplannen verbaast het gebrek aan cijfermatige onderbouwing mij vaak. Hoewel cijfers enorm kunnen helpen bij het maken van keuzes, zijn het voornamelijk de zachte factoren die het communicatiebeleid bepalen
[Column] Julie van Mol: Beelden om zelf in te kleuren
29-08-2017 | 12:07:29
Als marketeer of communicado beperkt je vak zich niet tot werktijden. Zodra je ’s ochtends je tv of laptop aanzet, dient je professie zich vaak al aan. "Pakkende storyline, maar flutmuziek!" roep je na het zien van een nieuwe commercial. Wollige tekst, denk je tijdens het lezen van branded content
[Column] Roupert Muller: Staren
28-08-2017 | 10:53:37
Puur uit nieuwsgierigheid ben ik sinds het voorjaar gaan letten op het wachtgedrag van mensen op vliegvelden. Ik schat dat ongeveer 80 procent van de mensen in een willekeurige wachtrij (bijvoorbeeld bij de douane of bij de gate) minimaal 3 keer naar zijn of haar telefoon greep. Los van de mensen waarbij dat ding vastgeplakt was aan hun handen
[Column] Niels Bruinsma: De ontwikkelingen van het dagbladenlandschap
25-08-2017 | 11:24:00
Het is al jaren onrustig in de dagbladwereld. De totaal verspreide oplage van alle dagbladen ligt nu nog tegen de 3 miljoen exemplaren. Dat was vóór de eeuwwisseling wel anders, toen De Telegraaf alleen al een oplage van zo’n 800.000 had. Toch zien wij kansen om iets te doen aan de dalende oplagecijfers
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: We Fashion, NFF, Sigma
24-08-2017 | 12:26:00
Fris en uitgerust nieuwe video’s bekijken die tijdens mijn vakantie zijn verschenen, leuk toch? Och… Het was niet in alle gevallen een fijne thuiskomst. Zo roept Chantal Janzen Nederland op een foto in te sturen van de best verpakte mannenbillen. Ze doet dat namens We Fashion
[Column] Marianne van Soomeren: Friendly fire
23-08-2017 | 11:34:00
Net vóór de presentaties van de nieuwe winterprogrammering van televisie laait de discussie weer op: de afschaffing van de STER. Nu niet geïnitieerd vanuit de commerciële omroepen, maar vanuit de eigen gelederen van de publieke omroep. Friendly fire dus
[Column] Martin Leeflang: Hilarische Hornbach zeikt lekker terug op social media
22-08-2017 | 15:23:29
Natuurlijk is het belangrijk om als organisatie naar je klanten te luisteren en hierop in te spelen, maar met een random zeikbericht van één persoon, kun je als organisatie weinig
[Column] Bob Goulooze: Overheids oxymoron
21-08-2017 | 10:27:00
Waarom mailen lokale, regionale en nationale overheden en hun uitvoeringsinstanties mij? Overheid zoekt immers overheid. Niet mensen die de job kunnen doen, maar mensen die goed in de overheidscultuur passen
[Commercial Review] Daan van Kuijeren: Apple, Philips
17-08-2017 | 12:19:00
Om het tij te keren, of in ieder geval de verkoopcijfers wat op te krikken, doet Apple iets dat ze al héél lang niet meer gedaan hebben; ze voeren een ouderwetse reclamecampagne
[Column] Michiel Veugelers: Fanbase in place
15-08-2017 | 12:38:00
Films maken en vermarkten kost heel veel geld. Zeker voor films die wereldwijd gedistribueerd worden. Er blijft altijd een risico dat zo’n dure film flopt. Denk aan de DC superheldenfilm Green Lantern met Ryan Reynolds (2011) die rond de 90 miljoen dollar verlies zou hebben geleden. Of de western The Lone Ranger (2013) met Johnny Depp; goed voor een min van 120 miljoen dollar
[Column] Frank Waals: Sociaal beleid
14-08-2017 | 10:52:28
Linda de Mol deed het met haar eigen LINDA TV, uitgever TMG met het videoplatform Telegraaf VNDG en binnenkort krijgen we er opnieuw een videodienst bij, op nog grotere schaal, genaamd Watch
[Column] Peter Wiegman: ANA-cadabra
10-08-2017 | 11:19:00
Eigenlijk hebben adverteerders geen idee meer hoe de praktijk van banners en buttons er heden ten dage uitziet. Een aantal grote adverteerders nam rigoureuze maatregelen en stopten (deels) met online display advertising
[Commercial Review] Maurice van Susante: Samsung, KPN, ministerie van Defensie
09-08-2017 | 11:27:00
Veel mensen (in het vak) spraken de laatste tijd over de viral van Interpolis. Deze sloeg in mijn beleving de plank mis, vooral omdat ik de rol van en koppeling naar Interpolis erg dun vond. Los van het vermeende plagiaat en de makkelijke traan. Samsung heeft als leverancier van mobiele telefoons in mijn beleving een duidelijkere rol hierin
[Column] Roupert Muller: 6 seconds ads
08-08-2017 | 12:34:24
Onlangs kondigde Facebook aan dat zij samen met een aantal selecte adverteerders een nieuw format voor videoadvertenties willen ontwikkelen. De videoadvertenties kunnen vrij kort worden: het voornemen is advertenties van maximaal 6 seconden te tonen. Is dat echt de ideale lengte of is het een meesterzet van Facebook om nog meer advertentie-inkomsten binnen te harken?
[Column] Didier Kick: Procter & Gamble betaalt mee aan transfer Neymar
04-08-2017 | 12:10:58
Schrikbarend dat één van ‘s werelds grootste adverteerders haar budget voor digitaal adverteren gigantisch laat slinken. Is het dan over met digitaal adverteren of geeft Procter & Gamble hier een verkeerd signaal? Ik denk dat ze bij hebben moeten lappen aan de overstap van Neymar naar Paris Saint-Germain, omdat hij anders niet meer met Gilette zou scheren
[Column] Remco Klöters: Vloggers flagged
03-08-2017 | 14:37:00
We zien Enzo met zijn broer en vriendin in de supermarkt. Een pakje kaas komt in beeld en vervolgens een reep witte kokoschocola. “Mijn favoriet, zo ontzettend lekker!”. Ook een doos chocoladekoekjes wordt duidelijk getoond; Enzo kreeg deze altijd van zijn oma, zo vertelt hij ons. Zou het?
[Column] Sara Madou: Producenten versus regisseurs | Geld versus creativiteit
02-08-2017 | 12:31:27
Onlangs werden Phil Lord en Christopher Miller ontslagen. Het ontslag viel hen ten deel bij een film waar filmnerds in het algemeen, en Star Wars-fans in het bijzonder, al tijden naar uitkeken: de nog ongetitelde Han Solo prequel. De mannen werden ontslagen omdat hun visie op deze film niet overeenkwam met die van Lucasfilm-producent Kathleen Kennedy
[Column] Sietse Pots: Waarom Trump (nog) geen nieuwe communicatiedirecteur nodig heeft
01-08-2017 | 13:13:25
Trump omzeilt al tijden journalisten én zijn eigen woordvoerders met zijn tweets. Voor hem geen vergaderingen over de toonzetting en framing van diep doordachte statements, maar berichten van 140 tekens – recht uit het hart, vaak doorspekt met emotie en zonder ruis
[Column] Machiel Verkuyl: Even lekker disrupten
01-08-2017 | 12:01:00
Er zijn (veel) voorbeelden van disruptors die anderen de rekening presenteren van de ravage die zij soms achterlaten. Denk aan de broeiende haat tegenover rolkoffermensen door de opkomst van AirBnB in onze hoofdstad
[Column] In-Soo Radstake: Wie saneert de NPO?
27-07-2017 | 11:10:00
Eind 2016 lanceerde Forum voor Democratie (FvD) van Thierry Baudet een 10-puntenplan voor de sanering van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Bijna tegelijkertijd startten zij een petitie die sindsdien bijna 20.000 keer is ondertekend, waarvan zo’n 4000 keer recent
[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Volvo, Interpolis, Ford
26-07-2017 | 13:14:11
Deze keer drie campagnes die een aanspraak doen op emotie. Allereerst Volvo. De autofabrikant laat met de campagne zien wat de kracht is van het kiezen, bouwen en volhouden van een propositie. In een video van iets meer dan drie minuten laat het merk zien dat auto’s in ons leven vooral een ondergeschikte rol spelen
[Column] Julie van Mol: Geen verminking, maar geslaagde plastische chirurgie
26-07-2017 | 11:58:00
Ons telefoongesprek beschouwde ik als een pitch. Het was erop of eronder. Hem overtuigen, óf net als velen zonder netwerk in de professionele fictieschrijverij of zonder gevestigde naam lang leuren met een manuscript
[Column] Bob Goulooze: Weg met John de Mol
20-07-2017 | 13:42:00
De vraag dringt zich op: hoe leuk is een voetbalcompetitie als één club altijd het kampioenschap behaalt? Niet denk ik. Daarom zou mijn suggestie zijn: weg met John de Mol! Geef hem een oeuvreprijs, of noem de prijs de John de Mol Media Award
[Column] Marianne van Soomeren: Waar blijven de hits?!
19-07-2017 | 13:59:00
Nieuwe hits. Wie gaat ervoor zorgen? RTL met een show waarin Gordon met een onbekende man gaat trouwen? Ik denk het niet. Maar ik laat me graag verrassen