[Column] Arno Peperkoorn: Lieve Marianne
02-11-2016 13:04:00 | Hits: 13275 | columnist: Arno Peperkoorn | Tags:

Het einde van 2016 nadert en de terugblikken worden al geschreven. Aan het einde van een jaar vinden een hoop branches, zo ook de media/reclamebranche, het leuk om lijstjes te maken.
Deze lijstjes hebben vaak twee dingen gemeen: ze gaan zelden echt ergens over en ze zijn voornamelijk alleen maar leuk. Daarnaast geeft het de mensen genoemd in het lijstje een tijdelijke ego boost. En wees nou eerlijk, wie is er in het media- en reclamevak nu echt zonder ego en wat is er mis met leuk? En ja er zijn ook inhoudelijk sterke lijstjes.

Er sinds 2011 ook een andersoortige lijst. De Kleurrijke Top 100. Een lijst met een doel. Een missie. Het feit dat de top 100 van deze lijst zelden terug te vinden is in alle andere lijsten, maakt wat mij betreft deze lijst zeer belangrijk.
Zichtbaarheid voor diversiteit is belangrijk. Maatschappelijk belangrijk, creatief belangrijk en ook financieel belangrijk. Vele bedrijven moeten hier een slag in maken. Hier niet over na willen denken en adresseren is naïef en onaanvaardbaar. Gelukkig gebeurt dit steeds meer en de Kleurrijke Top 100 draagt hier haar steentje op een positieve manier aan bij.

Dit jaar hadden de organisatoren van de Kleurrijke Top 100 Marianne Zwagerman uitgenodigd om een column voor te dragen. Hierin openbaarde Zwagerman dat zij op negers valt. En dat ze weet dat dat een racistisch woord is, maar ja "er is nu eenmaal geen alternatief."

Lieve Marianne,

Het woord neger, zo kunnen we lezen in het Woordenboek der Nederlandsche taal, stamt uit 1644 en had als betekenis: zwarte slaaf.

Marianne, val je nu op zwarte slaven? Is dat wat je bedoelt?

Op Twitter viel een grote groep mensen over jou heen en in de zaal vielen monden open. Jij had het N-woord gebruikt. Marianne, heb jij je wel eens verdiept in de betekenis van dit woord, want de wijze waarop je vervolgens aan het rechtpraten sloeg, sloeg werkelijk nergens op.

Zijn er echt geen alternatieven te bedenken om te duiden waar je op valt? Val je wellicht op mannen met zwart kroeshaar? Of juist wit kroeshaar. Of ben je gecharmeerd van de atletische gebouwde mannen die je zo vaak ziet in Nigeria. Of houd je van mannen met een Surinaamse achtergrond? Val je op donkere ogen? Vind je een donkere huid woest aantrekkelijk? Of ben ik gewoon helemaal verkeerd aan het denken? Focus ik mij teveel op de kleurduiding in het N-woord en val je juist op slaafse mannen? Mannen die de hele dag ja knikken en thuis met een rubber bal in hun mond een stukje vlees voor jou staan te bakken in de keuken?

En nee Marianne, jezelf op de borst kloppen en zeggen dat je weet dat je racist bent, is niet ok. Dat maakt het niet ineens goed.

Marianne, ik begrijp je niet! En jij begrijpt er ook echt helemaal niets van!

Aan de orde van de dag 

We begrijpen het allemaal niet zo goed meer in onze branche. Hoeveel van ons gebruiken dagelijks het woord neger om iemand aan te duiden met een andere kleur? Wees eerlijk!
Waarom is diversiteit belangrijk? Wat doet het voor mijn bedrijf? Wat is racisme op de werkvloer en waarom moeten we veranderen? Het gaat toch goed? Ze moeten niet zo in de slachtofferrol! Ze moeten niet zo overdrijven!

We werken in de media-reclameindustrie. Een bedrijfstak die aan de voorkant staat in beïnvloeding van de lezer, de kijker en de luisteraar. Een industrie die haar verantwoordelijkheid als geen ander zou moeten kennen en pakken. Een industrie waar een vakvrouw als Zwagerman doet wat ze deed. Want dat is ze, een vakvrouw. Vakinhoudelijk behoeft haar carrière geen uitleg. Sterker nog, die staat als een huis.

Een branche waarin Giel Beelen Sylvana Simons vergelijkt met een aap, nadat Johan Derksen dit een paar dagen eerder ook al deed. In een week drie voorbeelden van racisme in ons vak, want dat is het, en niets anders.

Als wij niet heel snel met z’n allen gaan omarmen dat onze bedrijfstak diverser moet, als wij niet heel snel gaan duiden wat we aan het doen zijn met z’n allen, als wij niet heel snel op een normale manier een dialoog gaan voeren, verliezen we talent. Dan gaat de kwaliteit van ons werk achteruit en zijn we bezig om het contact met onze doelgroep te verliezen en dus feitelijk bezig ons eigen faillissement in te leiden. Begin vandaag, kijk naar je organisatie. Praat met je collega’s en luister. En kijk eens in de spiegel.

---

Arno Peperkoorn is directeur Result Recruitment

www.resultrecruitment.nl
www.twitter.com/arnopeperkoorn