[Column] Arno Peperkoorn: Mensenhandel
22-12-2015 12:42:00 | Hits: 9127 | columnist: Arno Peperkoorn | Tags:

De telefoon gaat. Ah, het is Bas, dat moet vast gaan over de afrekening van DeMedia100.

Dit jaar werd ik 45ste en ik heb daarvoor nog niet betaald. Terwijl ik dat eigenlijk vooraf moest doen. Het is overigens een pittige rekening, ik heb er dan ook voor gekozen in de middenmoot te eindigen, een top 10 plek kan ik echt niet betalen.

Ik denk nog, zal ik 'm wegdrukken en neem op.

Ik heb geluk, het gaat niet over de te laat zijnde betaling. Of ik nog een column in de pen heb, vraagt Bas. "Ik heb er nog 8 liggen Bas", schep ik op. Wat overigens ook echt zo is. Zijn echter wel 8 stukkies tekst die 't daglicht niet kunnen verdragen danwel stukkies die me vooral veel haters op gaan leveren. Van dat laatste lig ik overigens het minst wakker.

Oh ik weet het! Het wordt een stuk over de contracten tussen mediabureaus en exploitanten. Slecht idee, daar valt niet zinnigs over te melden en wil echt niemand lezen.

Een column aan het einde van het jaar schreeuwt om een terugblik op 2015. Maar goed, ik drink veel te veel wijn met kandidaten om mijn vorige maand nog scherp te herinneren, dus dat wordt niets. Een lijstje met plaatsingen die we hebben gedaan dan? Nee dat wordt ook niets daar zit niemand op de wachtten.

De meest gestelde vraag aan mij in 2015 was overigens, als ik het dan toch over plaatsingen heb, of het mij bevalt in de mensenhandel.

Interessante vraag is dat. Vaak lachwekkend ook. De mensenhandel? Ja dat bevalt mij prima en dat zou jij moeten weten want vorige week heb ik nog 2 uur met je zitten praten omdat je graag een stap in je carrière wil maken, of wij daar mee konden helpen.

De vraag komt ook uit iedere laag van ons vak gebied. Waarbij iedere laag zich natuurlijk al jaren interessanter voordoet dan dat hij is. De verkoper is geen verkoper meer maar een consultative seller. De planner maakt geen plannen meer maar doet communicatie advies en bepaalt het marketing en sales succes van een merk. Een auto van de baas is inmiddels mijn auto. Iemand met heel veel volgers is niet meer gewoon een Messias maar een influencer.  SMS-en is appen ook al doe je dat per SMS.

En met elkaar praten en foto's laten zien, is nu ineens social media. Lekker social ook die media, we hakten in 2015 gretig mekaars kop eraf op Twitter en Facebook. Een oorlogsslachtoffer is ineens een gelukzoeker. Ingewikkelde dingen allemaal.

En adverteren is niet meer adverteren maar is de juiste boodschap op de juiste plek met relevante content brengen. Dat laatste nomineer ik dan graag als grootste bullshit bingo woord van 2015. Relevantie is wel het minste wat je mag brengen!

Het wordt er allemaal niet makkelijker op in ons vak. Wel interessanter.

De mensenhandel is overigens een prachtig vak mensen. Dankbaar ook. De bedankjes die ik als banner verkopert kreeg, zijn op 1 hand te tellen, maar goed dat dat tegenwoordig door machines wordt gedaan, ondankbaar vak.

O kak, nee ik ben al bij Sloterdijk en dit verhaal is nog niet af!

Een kerstwens dan: lieve mooie mensen, maak het allemaal niet zo ingewikkeld, doe ietsje minder tof, blijf lekker jezelf en vergeet vooral niet te lachen om en met elkaar!

Zo dan ga ik nu Bas betalen, want in 2016 wil ik wel in de top 30, moet wel om mijn reputatie denken!


Arno Peperkoorn
 is directeur Result Recruitment
www.twitter.com/arnopeperkoorn

www.resultrecruitment.nl

Lees van Arno ook:

04-11-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Uit de kast
30-09-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Adblockers, Instagram Advertising en ander prachtig nieuws
19-09-2015 | [Column] Arno Peperkoorn: Talent. Of liever het gebrek aan lef in het omarmen van jong talent


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie