[Column] Bob Goulooze: Geils best
25-04-2017 11:29:00 | Hits: 3623 | columnist: Bob Goulooze | Tags:

Een dag of tien geleden stond zijn verscheiden in de kranten. Jerome Geils is niet meer, net als zijn band. De naamgever van deze Amerikaanse rock and roll-band speelde gitaar. En hoe! Hakken en scheuren. Hij speelde ook viool; de tweede, want de ster van zijn band was de opwindende zanger Peter Wolf, die het ooit aanlegde met Faye Dunaway, een actrice in verval. De J.Geils Band is niet heel bekend, hoewel enige mindere nummers, zoals Centerfold, Freeze Frame en Love Stinks in de 80’s de hitparade haalden. Maar het magnum opus van de J.Geils Band was het derde album uit 1972. Een live lp getiteld The Full House. De plaat nodigt uit tot heel hard afspelen, want ja: rock and roll. En dansen tot in het zweet des aanschijns.

De krant vergeet het belangrijkste

Maar als de kranten al over deze onbelangrijke band hebben geschreven, waarom dan nog aandacht in deze column? Kranten missen soms de belangrijkste aspecten van zaken. Zo ook de vergeetachtige de Volkskrant. Die krant had wel een leuk verhaal over dat J. Geils evenmin als Manfred Mann en Spencer Davis, voorman of zanger van de naar hen genoemde band was. Is dat belangrijk om te weten? Nee, dat hoort in de categorie trivia, die popprofessor Leo Blokhuis over ons uitstort in de door kerst- en oudjaarsborrels gedomineerde roes van DWDD. Maar zelfs daar komt deze trivia niet aan bod, simpelweg omdat J. Geils Band geen Top 2000-hits heeft.

Nee, de Nederlandse media houden je dom. Wat zij je hebben vergeten te vertellen is dat The Full House het beste live album ooit is. Beter dus dan elk ander live album. Dit album, dat zich het best laat vergelijken met het Rolling Stones’ album Get Yer Ya-Ya’s out, is veel dynamischer. Zanger Peter Wolf is veel sexier, uitdagender en charismatischer dan zijn peer Mick Jagger. Zijn rauwe schreeuwende Neanderthaler-stem deed menig vrouwenhart sneller kloppen. Dat kon ook in de tijd waarin politieke correctheid nog niet bestond en de tweede feministische golf nog in de eb-stand stond. Wolf scandeerde allerlei obscene rock and roll-kreten naar het publiek. "Pull out your false teeth Momma cause I wanna suck on your gums", is zo’n typische Wolf-kreet.

Sexistisch

J. Geils Band stond niet bekend om zijn feministische of zelfs maar vrouwvriendelijke teksten. Integendeel, het ging heel rock and roll om geld en seks. Het album opent met Smokey Robinsons nummer First I look at the purse. Het maakt niet uit hoe een vrouw eruit ziet, of ze waggelt als een eend of dunne beentjes heeft, als de dollarbiljetten maar knisperen. Daarmee was de toon gezet. Dat kon ook in een tijd dat jongens- en meisjesrollen duidelijk gedefinieerd waren.

Rolling Stone, het gezaghebbende Amerikaanse muziekmagazine, publiceert een top 500 van beste albums ooit. Daar plaats ik afgezien van de nummer 1, Sgt. Pepper, veel vraagtekens bij. Stevie Wonders beste album Innervisions, uit 1973 staat niet eens in de top 20. Rolling Stone heeft ook een best live album top 50. Het zal je, gelet op mijn bovenstaand onbegrip, dan ook niets verbazen dat The Full House er überhaupt niet instaat. En daarom zeg ik maar voor eens en altijd: The Full House is het beste live album ooit!

Is dat een boude bewering? Nee, iedereen die het album kent is het met me eens. Bovendien bewees het album zich wekelijks in de praktijk. Begin 70’s was ik namelijk dj. Niet zo’n moderne, die ongedifferentieerde bonkbonkmuziek draait. De uitdaging was altijd om op vrijdag- en zaterdagavond een zaal van zes-/zevenhonderd man aan het swingen te krijgen. Swingen in de muzikale zin van het woord. Peter Wolf had nog niet geschreeuwd of men "ready for some rock and roll" was, of de dansvloer -die ik vanaf een hoger gelegen verdieping in de gaten kon houden- stroomde vol. Dan was er geen doorkomen meer aan. Soms wilde ik ook meeswingen. Ik zette dan de plaat op bij de eerste song First I look at the purse, liep naar beneden en wrong me de swingende massa in. Het laatste nummer van die lp-kant was Hard Drivin Man. Zodra dat begon ontworstelde ik me aan de dampende menigte en wurmde me weer naar boven.

Het is ook een prima plaat voor in de auto, maar wel met de cruise control aan. Want een hard drivin' man is in Nederland een hard paying man!

---

Bob Goulooze is een onafhankelijk communicatieconsultant voor creatieve oplossingen. 

@Goulooze

 

Lees ook:

20-03-2017 | [Column] Bob Goulooze: Lachende Leugens
21-02-2017 | [Column] Bob Goulooze: De brief van de premier

19-01-2017 | [Column] Bob Goulooze: Moderne seks is niet ultiem intiem

20-12-2016 | [Column] Bob Goulooze: Politieke correctheid zorgt voor impasse en stagnatie

15-11-2016 | [Column] Bob Goulooze: Dwaas met z’n allen of wijs alleen?

18-10-2016 | [Column] Bob Goulooze: Knuffelterrorist

21-09-2016 | [Column] Bob Goulooze: Boemerang

17-08-2016 | [Column] Bob Goulooze: Discipline

21-07-2016 | [Column] Bob Goulooze: Saved by the Ramadan

22-06-2016 | [Column] Bob Goulooze: Facebook Democratie
17-05-2016 | [Column] Bob Goulooze: Het O-woord; dé tip voor zakelijk ontvrienden
19-04-2016 | [Column] Bob Goulooze: De kantelgeest
15-03-2016 | [Column] Bob Goulooze: Cock and Bull
16-02-2016 | [Column] Bob Goulooze: Vaccineer organisaties
19-01-2016 | [Column] Bob Goulooze: Fear of foning

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie