[Column] Brechtje de Leij: De toekomst van media in de wereld van smart homes, connected cars en smart cities
06-03-2017 11:40:35 | Hits: 4870 | columnist: Brechtje de Leij | Tags:

Mobiel. Denken wij dan nog aan bellen en onze eerste Nokia met Snake, de jeugd ziet het als een verlengstuk van hun arm waarmee ze kunnen Snapchatten, Musically’en, Pokémon vangen, vloggen en natuurlijk content lezen op Facebook, het grootste mediabedrijf ter wereld, dat zelf overigens geen content publiceert.

Van mobile-first naar mobile-only

Best lastig om als traditioneel mediabedrijf mee te komen in de wereld van mobiel. Dat internet is eigenlijk nog maar net geaccepteerd als iets dat wellicht niet wel weer overwaait. Het gaat dan ook zo snel. Was in 2014 nog 57 procent online via de smartphone, in 2016 is dat maar liefst 75 procent. We gaan van mobile-first naar mobile-only.

Het Mobile World Congress dat vorige week met 130.000 bezoekers Barcelona overnam, is altijd een goede plek om te zien waar de mobiele innovatie heengaat. Grappig genoeg is daar weer een Nokia met Snake gelanceerd – dus ook mobiel is alweer zo oud dat er nostalgiemarketing op bedreven kan worden.

Verder gaat het allang niet meer over de hardware. Belangrijker is wat je met die apparaatjes kunt doen. Beleving is alles. Experience is the product. Waren de stands op het congres een aantal jaren geleden nog gevuld met lange tafels vol telefoontjes en tablets, anno 2017 zijn ze ruimtelijk en leeg, met wat kunstzinnige aankleding waar de telefoontjes stylish in zijn verwerkt. Met als blikvanger grote videoschermen over de beleving die het telefoontje gaat brengen.

Stand van Huawei, met smartphones verwerkt in een enorm standbeeld

Als er geen mooi beeld is, kun je altijd met een drone, VR-ervaring of robot de mensen naar je stand trekken. Experience marketing, wat Samsung met hun stand - of beter gezegd kermisattractie - het beste tot uitdrukking bracht in Barcelona. Al dat VR-geweld kon niet verhullen dat ze eigenlijk niets nieuws te melden hadden. Move over Samsung, hier komen de Chinezen. Het Chinese merk Huawei had maar liefst een halve hal geclaimd voor zijn mobiele oplossingen en komt met prachtige nieuwe toestellen.

Content is video

Relevant voor mediapartijen: al deze toestellen kunnen steeds mooiere content maken, van bijna professionele foto’s tot super slowmotionvideo en met het snelle 5G wat eraan komt, kunnen consumenten deze content straks overal streamen en broadcasten. Nu bestaat al 60 procent van alle mobiele data uit video, de operators verwachten dat dit binnenkort op 70 procent zit. De toekomst van mobiele content is video.

Veel stands gaven een kijkje in de toekomst. Een toekomst waarin alles connected is, waar we van het internet-of-things naar het internet-of-everything gaan. Content kan nog interessant worden in dit internet-of-everythingtijdperk. Wie gaat de vlog uitzenden over de slimme jurk van Beyonce? Of het blog publiceren over het slimme shirt van een topvoetballer? In het internet-of-everything krijgt alles een stem en die stem publiceren kan weleens een slimme move zijn.

I, robot

Het internet-of-everything wordt uiteindelijk een verlengstuk van onszelf. Techniek wordt steeds menselijker en wij steeds digitaler. I, robot. Waar de mens ophoudt, begint de machine en zorgt voor de extensie van onze toch enigszins beperkte cognitie. Intuïtief op ons reagerend, alomtegenwoordig, met slimme lerende artificiële intelligentie uitgerust.

Slimme steden, huizen en auto’s

Hoe ziet die connected toekomst er verder uit? We wonen in smart homes, met geprojecteerde interfaces op elk oppervlak en slimme (huishoudelijke) apparaten die ons leventje nog makkelijker gaan maken. In onze slimme huishouden kunnen we ook steeds langer zelfstandig blijven wonen – dankzij de smart healthapparaatjes die ons goed monitoren. Hiermee diagnosticeren we ons gewoon vanaf de bank en waar nodig seinen ze een dokter in. De connected car wordt het verlengstuk van ons slimme huis. Het brengt ons elektrisch en uiteraard zelfrijdend overal naartoe in een smart city.

Slimme partnerships

Om de consument in deze connected toekomst te gaan bedienen, zijn partnerships dé trend die ik op Mobile World Congres bespeur. Hardware, slim lerende software en operators trekken samen op met steden (smart cities) en autofabrikanten. Alleen red je het niet. De winnaar van de smart toekomst is de partij die zo open mogelijk opereert, en de beste allianties kiest.

Kies dus slim bedrijven om mee te partneren en zorg dat je in de toekomst van mobiel samen optrekt om de connected consument optimaal te bedienen. Het worden interessante tijden!

---

Brechtje de Leij is geek, senior productmanager bij eBay/Marktplaats, eigenaar van B-Digitized en auteur van het boek Mobiele Eenheid.

@brechtjedeleij

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie