[Column] Deike Schulz: Back in life, back in (cyber)reality anno 1997
19-07-2017 13:29:00 | Hits: 3234 | columnist: Deike Schulz | Tags:

Na het afstuderen in mediakunst mocht ik eind 1995 een half jaar vertoeven bij Media-GN (Frank Mohr Instituut) te Groningen. Hier werkte ik aan een kek ideetje, een online galerij voor betaalbare kunst met de veelzeggende naam Get Your Picture. Een mooie tijd, mede omdat ik er heb leren programmeren en mensen tegenkwam, die iets met het internet deden. Een van de projecten die mij zijn bijgebleven is PataVerse van Yvonne le Grand.

Yvonne had een avatar bedacht, Nara Zoyd. Een soort alter ego dat haar cyberspace avonturen via een online diary met de rest van de wereld deelde. Ik vond dit fascinerend: je voordoen als iemand die je niet bent en daarbij je eigen identiteit (zoals foto’s) blijven gebruiken. In de televisiereportage Digitale Diva’s uit 1998 vertelt Yvonne dat Nara Zoyd ontstond door een deel van haarzelf te nemen en dat helemaal uit diepen en uit te vergroten. Dit met het effect dat zij op een gegeven moment niet meer wist wat schijn en wat werkelijkheid was. Laura Westendorp schreef in 1997 in Trouw over dit project:

“Een jaar lang werkte ze zeventig uur per week: elke week een nieuwe aflevering van de avonturen van haar Internetcreatie Nara Zoyd. […] Le Grands fantasievolle verhalen en mooie, met foto's geïllustreerde pagina's zijn in elk geval origineel. Ze beantwoordde alle brieven van lezers, vijfduizend stuks over het afgelopen jaar. Zowel fysiek als psychisch werd het project steeds zwaarder. Le Grand kreeg blessures aan haar vingers van het overmatige tikken en raakte innerlijk verward door het vervagen van de grens tussen haar elektronische representatie en zichzelf.”

Voor de beeldvorming, 5000 e-mails in 1997 staan naar mijn (voorzichtige) schatting, gelijk aan ongeveer 5.000.000 Instagramhartjes in 2017. Een aantal waar menig influencer 20 jaar na dato stikjaloers op zou zijn.

Overeenkomsten met de influencer van vandaag zijn er trouwens genoeg: wekelijkse updates, mooie foto’s, originaliteit en fantasievolle verhalen. Met betrekking tot het laatste ontpopt zich een directe link met ontwikkelingen op sociale media. Denk aan Instagrammers, die hun echte leven tot in de puntjes in scene zetten (en soms hierbij fysiek en psychisch uitgeput raken) om hun achterban, zoals volgers en adverteerders, (blij) te houden.

Wellicht dat de grenzen nu weer vervagen, maar dan met een averechts effect?

Ten slotte nog een citaat uit het genoemde artikel uit 1997: “Morele kwesties komen aan bod, tussen de avonturen van Nara door. Ze vindt alleen maar surfen op het Net oppervlakkig, ze gaat liever diven, de diepte in.” 

Tip voor de zomer: Ga eens diven via de wayback-machine. Er ligt nog genoeg moois te herontdekken in cyberspace.

Tot dan, machen Sie’s besser!

---

Deike Schulz is docent Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD-kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com
@deikeschulz

 

Lees ook:

08-06-2017 | [Column] Deike Schulz: Save a (band) T-shirt - of, hoe zat dat ook alweer met betekenisvolle content?
20-03-2017 | Column] Deike Schulz: Cosiness ad absurdum - scripting your own media(life)
13-01-2017 | [Column] Deike Schulz: Switch your #media #perspective & #DeFilterYourLife
02-11-2016 | [Column] Deike Schulz: Sterretjescultuur: Rating You, Rating Me!
19-09-2016 | [Column] Deike Schulz: Maatschappelijk verantwoord (media)ondernemen
04-07-2016 | [Column] Deike Schulz: Goed voornemen voor volgend jaar: Trinkt unbedingt mehr Kaffee!
03-05-2016 | [Column] Deike Schulz: Industrie 4.0: a never-ending customer journey?
08-03-2016 | [Column] Deike Schulz: ‘Intensive lurking’ in online onderzoek: appels met peren vergelijken?
19-01-2016 | [Column] Deike Schulz: Digitale marketing - onbewust inconsequent: De Long Tale-theorie wordt (bijna) 10.
02-11-2015 | [Column] Deike Schulz: Even doordenken: de pop-up is dood, lang leve de pop-up!
08-09-2015 | [Column] Deike Schulz: North Sea Communication: Big Ocean of Data or just another Plastic Soup?
21-05-2015 | [Column] Deike Schulz: Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie