[Column] Deike Schulz: Cosiness ad absurdum - scripting your own media(life)
20-03-2017 09:21:53 | Hits: 2970 | columnist: Deike Schulz | Tags:

Een vaas met takken erin (of liever gezegd, een grote glazen fles met één tak), een nonchalant gedrapeerde schapenvacht, een stoel met een verhaal of een lange eettafel (met allemaal verschillende stoelen eromheen) om avondenlang met vrienden aan te tafelen… herkenbaar, hè?

Zelf score ik vier van de vijf, met uitzondering van de stoelen, dat is bij mij een combinatie van vier dezelfde modellen en twee Tripp Trapp-stoelen, ook zo’n wooncliché. Over woonclichés gesproken, begin jaren 90 liep ik stage bij een grote uitgever in Hamburg en mocht ik meelopen met fotoproducties voor een woontijdschrift. Een deel hiervan vond plaats in een groot Hamburgs herenhuis – indrukwekkend, maar natuurlijk niet perfect gestyled. Na uren meubels schuiven waren wij immens trots dat we de bijzondere sfeer van het huis vastgelegd hadden. Helaas keek de beeldredacteur er later anders tegenaan, want op bijna elke foto kwam dezelfde compositie terug: een stoel en een tafeltje, met een vaasje (met een takje erin). Maar doordat er zoveel verschillende tafeltjes, stoeltjes, vaasjes en nog meer (sfeervolle) hoekjes beschikbaar waren, was ons dit volledig ontgaan.

Nu zijn wij meer dan twintig jaar verder en veel is er niet veranderd. Elk hoekje in huis wordt in scene gezet, meestal met een voorafgaand gepland socialmediaverhaal in het achterhoofd. Je wilt immers elk mooi moment vastleggen, delen en als een verhaal aan elkaar rijgen. Dit proces kun je volgens een collega van mij ook beschouwen als scripting your own life.

In influencerkringen noem je dat tegenwoordig ook curating, waarmee het bewust samenstellen en bijhouden van creatieve content wordt aangeduid. Op 1 april gaat in Berlijn zo’n samengesteld project , The Haus, van start. Een oud bankgebouw is door meer dan 165 (inter)nationale kunstenaars omgetoverd tot een tijdelijk Gesamtkunstwerk. Minpuntje: je mag je smartphone niet gebruiken om je bezoek mee vast te leggen. Die wordt bij de ingang tijdelijk geseald, zodat bezoekers de kans krijgen om eens niet door de lens van een smartphone (kunst) te beleven. Ik ga er zeker naartoe, ookal word ik hierdoor gedwongen mijn beleving pas na afloop in een gesprek te delen.

Als wij nou met anderen een gesprek aanknopen met een gezamenlijke noemer, bijvoorbeeld: “Heeft u ook een vaas met een tak in huis?” Dan krijg ik vervolgens ook alle plaatsen aan mijn lange eettafel bezet. Leuk verhaal voor mijn socialmediafeed, trouwens. En dan maar hopen dat mijn vrienden het willen liken.

Veel (scripting)plezier. Tot dan, machen Sie’s besser!

---

Deike Schulz is docent Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD-kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com
@deikeschulz

 

Lees ook:

13-01-2017 | [Column] Deike Schulz: Switch your #media #perspective & #DeFilterYourLife
02-11-2016 | [Column] Deike Schulz: Sterretjescultuur: Rating You, Rating Me!
19-09-2016 | [Column] Deike Schulz: Maatschappelijk verantwoord (media)ondernemen
04-07-2016 | [Column] Deike Schulz: Goed voornemen voor volgend jaar: Trinkt unbedingt mehr Kaffee!
03-05-2016 | [Column] Deike Schulz: Industrie 4.0: a never-ending customer journey?
08-03-2016 | [Column] Deike Schulz: ‘Intensive lurking’ in online onderzoek: appels met peren vergelijken?
19-01-2016 | [Column] Deike Schulz: Digitale marketing - onbewust inconsequent: De Long Tale-theorie wordt (bijna) 10.
02-11-2015 | [Column] Deike Schulz: Even doordenken: de pop-up is dood, lang leve de pop-up!
08-09-2015 | [Column] Deike Schulz: North Sea Communication: Big Ocean of Data or just another Plastic Soup?
21-05-2015 | [Column] Deike Schulz: Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie