[Column] Didier Kick: Verkiezingen zonder pr in de media
07-03-2017 10:38:00 | Hits: 4011 | columnist: Didier Kick | Tags:

Geen debat op televisie, het niet uitnodigen van een politicus als radiogast en geen video bij een influencer op YouTube. Wel voorlichten op straat, partijprogramma’s doornemen, hier en daar een lezing bijwonen en met je rode potlood naar het stemhokje. Inderdaad, een onrealistische wereld.

Tegen Verkiezingen

Onlangs las ik het boekje Tegen Verkiezingen van David van Reybrouck. Een boekje dat mij werd getipt door een vriend nadat ik tijdens een biertje in Café Lijn 4 in Utrecht mijn zorgen uitte over het kortetermijndenken in de politiek. Voordat ik bij het aandeel van de media in deze ultieme democratie kom, schets ik graag even kort wat David van Reybrouck stelt.

Echte democratie is zonder verkiezingen

We kennen al sinds 495 voor Christus democratie, ingevoerd in Athene, door middel van loting. Verkiezingen zijn er pas sinds de Franse en Amerikaanse revolutie eind achttiende eeuw. De revolutionairen wilden niet dat het volk, gezien als schorem, macht zou krijgen. Dus voerden ze verkiezingen in, met beperkt stemrecht. Dit stemrecht is wel verbreed, maar de echte mening van een burger gaat verder dan een rood vakje eens in de vier jaar. Referenda lossen dit probleem niet op en ook peilingen zijn niet de oplossing. Mensen worden gevraagd om hun mening zonder na te denken. Het alternatief (dat dus als ruim 2500 jaar bestaat) is loting. Loot mensen, geef ze tijd en informatie en ze komen tot een oplossing.

Rol van de media in dit verhaal

Door verkiezingen gaat het in media steeds minder over de efficiëntie en legitimiteit. Zoals van Reybrouck het noemt: profileringsijver wint het van besturen. Media bieden graag een podium waarop het steeds vaker gaat over het acteren van een politicus (Roemer was komisch in het debat gisteren, Rutte presenteerde zich als de premier), de effecten op de peilingen (Asscher zijn optreden deed hem niet goed in de peilingen), scoren voor de media zelf (alleen kopstukken uitnodigen) en het creëren van een storyline (de Teeven-deal). Vanuit het perspectief van een mediamaker, is dit zeer begrijpelijk. Vanuit democratisch oogpunt zet ik er mijn vraagtekens bij. Hoeveel politici zijn de afgelopen tien jaar als een held gestopt met politiek? In de beeldvorming weinig.

Media bij loting

Wat media nu doen is geen punt bij loting, maar het is één van de zwakheden van de electorale democratie en werkt daarmee het populisme in de hand. Het doel van een populist en veel media-organisaties (zelfs de NPO) is het scoren van hoge bereikcijfers. Het probleem is alleen dat loyaliteit naar partijen afneemt, bijvoorbeeld omdat een compromis wordt geschetst als iets slechts. Daarmee staat de lange termijn op losse schroeven en zijn we als land alleen maar bezig met het draaien van onze kont van links naar rechts.

Overigens, dit is geen aanval, alleen maar food for thought, input voor een discussie. Er zijn veel goede, wel overdachte en onafhankelijke media-uitingen die mij deze periode deugd doen.

---

Didier Kick is permission marketeer (gespecialiseerd in conceptontwikkeling en growth hacking) met wortels in de media.

@didierkick

 

Lees ook:

06-02-2017 | [Column] Didier Kick: Lineair tv-kijken ook van de toekomst
09-01-2017 | [Column] Didier Kick: Het jaar van het jaar

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie