[Column] Erwin Fisser: Menzis belooft de Efteling, de wereld krijgt Trump
19-12-2016 11:50:00 | Hits: 5238 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Afgelopen zomer beloofde ik mijn kinderen dat we een dag naar de Efteling zouden gaan. Vanaf waar wij wonen is dat ongeveer drie kwartier rijden, maar dan hou je geen rekening met files, werkzaamheden aan de weg en een lege tank. De Efteling werd zo niet haalbaar en werd vervangen door een oerdegelijke boswandeling met buitenspeeltuin. Niks mis mee natuurlijk, maar als je je kinderen de Efteling in het vooruitzicht stelt, is het wat karig. Gelukkig hadden ze, heel volwassen van ze, begrip voor de situatie en namen ze er genoegen mee. Zelfs al was het jaar daarvoor precies hetzelfde gebeurd, ik beloofde de Efteling en ze kregen een boswandeling. En het jaar daarvoor ook. Sterker: de kinderen wisten verrekte goed dat we dit jaar weer in een buitenspeeltuin met pannenkoeken zouden belanden omdat de Efteling jaar in jaar uit niet haalbaar bleek. Dat was bij de buren precies zo, en bij de kinderen uit hun klas. Alle kinderen werd jaar in jaar uit de Efteling beloofd en jaar in jaar uit stonden we met z’n allen in het bos. Mijn beide zoons hadden zelfs al eens gezegd dat het bos prima was en dat ik niet telkens dat hele verhaal over de Efteling hoefde op te hangen. Om ze te overtuigen dat we toch echt naar de Efteling zouden gaan dit jaar, had ik posters gemaakt van ons gezin in de Fata Morgana. Ze trapten erin, maar we eindigden dus in het bos.

Mens wat ben je mooi­­

Zorgverzekeraars doen vast en zeker hun uiterste best en het zijn ongetwijfeld enorm lieve mensen, maar elk jaar weer beloven ze de Efteling en staan we uiteindelijk in het bos. Ik heb dit jaar met verbazing zitten kijken naar een (generiek) emo-spotje (mens, wat ben je mooi) van Menzis. Geweldig! Menzis kijkt naar jou als individu, een mens met potentieel, wensen en emoties. Menzis houdt van je!

Zo'n boodschap is onzinnig als je sportschoenen verkoopt, maar voor een zorgverzekeraar slaat het al helemáál nergens op. Het klopt voor geen meter met wat je meemaakt wanneer je enige interactie met een zorgverzekeraar hebt. Stapels teksten, bureaucratische regeltjes, gegevens die niet te vinden zijn als je niet minimaal achthonderd cijfers bij de hand hebt. En dat kan ook niet anders, want dat is zo ongeveer de rol van een zorgverzekeraar; proberen zoveel mogelijk zorg mogelijk maken door zo efficient mogelijk in te kopen en uit te geven. Volgens mij is dat een heel helder verhaal.

Nee dus. Net als al die andere organisaties en instellingen die een heel generiek, complex of genuanceerd (of een combinatie daarvan) te vertellen hebben, kiest Menzis voor de Efteling-benadering: kies ons, wij maken het leuk. Of: wij gaan uw wijk veilig maken, of: het gaat ons om de mens, niet om de winst. Telkens blijkt dat mooie, eenvoudige verhaal gewoonweg niet te kloppen, omdat het niet haalbaar is.

Hou op met luisteren naar de burger

Een belangrijk verschil tussen klanten en kinderen, is dat kinderen niet zo makkelijk van ouder kunnen wisselen. Hoe vaak ik ook mooiere dingen beloof dan ik waar kan maken, ze hebben het maar met me te doen, maar klanten (en kiezers) kunnen wisselen en waar veranderen van  verzekeraar (gelukkig voor Menzis) een hoop gedoe met zich meebrengt, is stemmen op een andere partij natuurlijk zo gedaan. Het antwoord op het populisme dat politiek, journalisten en marketingmanagers ons voorschotelen is dat ze beter moeten luisteren naar de klant of burger, maar dat is alleen maar meer populisme. Een goed klinkend, maar hol en ineffectief middel tegen een complex en ingrijpend probleem. Al dat luisteren leidt tot referenda met onmogelijke uitslagen en raad eens wie zich dan belazerd voelen? Veel belangrijker dan luisteren is ophouden met de Efteling beloven. Niet zeggen wat je denkt dat je klant of kiezer wilt horen, maar zeggen wat je wilt doen of kan betekenen. Clinton en David Cameron wisten precies wat de Amerikaanse en Britse kiezers wilden horen, maar ze werden niet meer geloofd. Wie wel werden geloofd, waren degenen die riepen dat de keizer (de elite van politiek, media en bedrijfsleven) geen kleren aan had. Dat juist Trump en de Brexiteers leugens verkondigden deed er zelfs niet meer toe. Wees eerlijk over wat je kunt bieden, net zoals je dat thuis tegenover je kinderen - hopelijk -  ook doet. Eerlijkheid en openheid duren echt het langst en zorgverzekeraars die je mooi vinden, moeten maar een modellenbureau beginnen.

---

Erwin Fisser is campagneleider bij Soa Aids Nederland.

 

www.soaaids.nl
@fisserman

 

Lees ook:

22-11-2016 | [Column] Erwin Fisser: Klaar met de waarheid
24-10-2016 | [Column] Erwin Fisser: Wat zijn vloggers nou eigenlijk?

26-09-2016 | [Column] Erwin Fisser: Rijk worden zonder te investeren in LEGO Star Wars

23-08-2016 | [Column] Erwin Fisser: Wat Ehealth-appbouwers kunnen leren van Moxie Marlinspike

20-07-2016 | [Column] Erwin Fisser: Facebook is dood. Niet.

15-06-2016 | [Column] Erwin Fisser: Wetenschap en communicatie - Bessensap
23-05-2016 | [Column] Erwin Fisser: Hoe voorkom je dat Siri en Cortana je site kapot gaan maken?
25-04-2016 | [Column] Erwin Fisser: Souf
22-03-2016 | [Column] Erwin Fisser: De winnaars van de SAN Accent 2015
52-02-2016 | [Column] Erwin Fisser: Ga eens fiets met je omdenken
25-01-2016 | [Column] Erwin Fisser: Lies, damned lies and Big Data

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie