[Column] Erwin Fisser: Wat zijn vloggers nou eigenlijk?
24-10-2016 11:53:00 | Hits: 6545 | columnist: Erwin Fisser | Tags:

Zatermiddag zat ik in de auto op weg naar Brabant. Het was weekend, dus waarom niet? Op de radio viel ik middenin een fragment uit DWDD met Matthijs van Nieuwkerk, Kees de Koning (van TopNotch) en de vlogger Ismail Ilgun die nationale bekendheid verwierf als Poelenburgse treitervlogger. Dit fragment werd uitgezonden in het radioprogramma Argos en diende als illustratie bij de discussie over of vloggers journalisten zijn. Van Nieuwkerk stelde die vraag ook aan Ilgun: ben jij een journalist? Ilgun antwoordt met: “Ik ben gewoon een jongen met een camera die de realiteit filmt." In hoeverre we die uitspraak als onzin mogen betitelen (is datgene dat is gefilmd nog wel te betitelen als realiteit?) laten we maar even achterwege.

Celebrity endorsers

Als we toch de nuances laten voor wat ze zijn: vloggers, YouTubers en  online influencers zijn niet hetzelfde. Laurence Janssen, online influencer-specialist bij RTL MCN, omschreef YouTubers als celebrity endorsers met een eigen distributiekanaal, wat ik een mooie definitie vind als je als marketeer over het fenomeen online influencer filosofeert, al is het dan nog belangrijk om je af te vragen in hoeverre je YouTube als strikte eigenaar van dat distributiekanaal mag zien.

Opgevoerde peers

Als gezondheidsbevorderaar zie ik online influencers veel meer als opgevoerde populaire peers die in staat zijn tot het agenderen van onderwerpen of signalen afgeven over een sociale norm met een veel groter bereik dan het schoolplein of sportvereniging. Dat gaat verder dan zeggen (of beter: laten zien) dat je een bepaald drankje drinkt omdat dat cool is, want het vereist didactische en empatische vaardigheden die aan te leren zijn, mits de influencer in kwestie daarvoor openstaat.

Vloggers zijn huis-aan-huisbladen 2.0

Ik maak een huis-aan-huismagazine in de regio waar ik woon. We maken artikelen over dingen die ons boeien, op een manier die wij zelf aantrekkelijk vinden. Er staan advertenties in het magazine (advertenties zijn de prerolls van de oude media) en advertorials. Advertorials maken wij alleen voor adverteerders die bij ons passen en alleen op een manier die bij het magazine past. Niet uit arrogantie, maar omdat dit de enige manier is dat je een langere periode relevant kunt blijven voor je lezers.

Dat lijkt inhoudelijk dus heel veel op hoe (de betere) online influencers te werk gaan. Het enige wezenlijke verschil is de distributie van de content en het geeft meteen houvast voor hoe je van buitenaf naar het fenomeen vloggers kunt kijken. Vloggers zijn een soort pratende en filmende huis-aan-huisbladen. Soms maken die vernieuwers betere content dan de gevestigde orde en soms gaan ze, mede door onervarenheid, ernstig de mist in. Het is nu alleen nog zoeken naar een mooie vergelijking voor de verspreiding.

(Afbeelding: VanAbbetotVessem.com)

---

Erwin Fisser is campagneleider bij Soa Aids Nederland

 

www.soaaids.nl
www.twitter.com/fisserman

 

Lees ook:

26-09-2016 | Erwin Fisser: Rijk worden zonder te investeren in LEGO Star Wars
23-08-2016 | Erwin Fisser: Wat Ehealth-appbouwers kunnen leren van Moxie Marlinspike

20-07-2016 | Erwin Fisser: Facebook is dood. Niet.

15-06-2016 | Erwin Fisser: Wetenschap en communicatie - Bessensap
23-05-2016 | Erwin Fisser: Hoe voorkom je dat Siri en Cortana je site kapot gaan maken?
25-04-2016 | Erwin Fisser: Souf
22-03-2016 | Erwin Fisser: De winnaars van de SAN Accent 2015
52-02-2016 | Erwin Fisser: Ga eens fiets met je omdenken
25-01-2016 | Erwin Fisser: Lies, damned lies and Big Data

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie