[Column] Femke Leemeijer: Over Blendle en businessmodellen
01-05-2017 09:11:00 | Hits: 4530 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Het rommelt bij Blendle. Nog niet zo heel lang geleden konden de mannen Klöpping en Blankesteijn geen kwaad doen in uitgeefland - zij hadden immers de heilige graal van het nieuwe geld verdienen in handen. Het kan verkeren. Blankesteijn heeft een stap terug gedaan en Klöpping reist vooral de wereld over om investeerders te vinden. Blijkbaar wil het businessmodel nog niet goed genoeg van de grond komen om op eigen kracht (dat wil zeggen: door te leven van inkomsten van klanten) te kunnen draaien.

Op het gevaar af om voor zure oude taart uitgemaakt te worden: ik heb Blendle nooit een goede oplossing voor uitgevers gevonden. Wel voor consumenten trouwens (tot op zekere hoogte). Maar uitgevers lopen risico’s waarover al veel geschreven is, ook door mij: hun eigen merken verwateren en de inkomsten uit Blendle vallen tegen. Wat mij bij Blendle bovendien altijd tegen de borst heeft gestuit: de eigenlijke producenten waar het allemaal om draait – de journalisten – komen er in de door Blendle en uitgevers gemaakte afspraken veel te bekaaid van af. Je moet werkelijk on-ge-loof-lijk veel downloads hebben om je huur te kunnen betalen. Dat haalt vrijwel niemand, gok ik.

Desondanks juich ik initiatieven die innovatief zijn altijd toe. Stilstand is achteruitgang, wie niet waagt die niet wint en meer van dat soort zaken. De kunst is alleen wel om op tijd in te zien dat iets misschien toch minder goed werkt dan in eerste instantie leek en dat dat aanleiding kan zijn om de bakens, weer, te verzetten. Alle hulde daarom voor NRC, een van de weinige partijen in het Nederlandse uitgeefspectrum die echt durft te kiezen.

Het is gemakkelijk roepen vanaf de zijlijn, zul je zeggen. Dat klopt. Hoe het dan moet, zul je vragen. Inderdaad, daar heb ik ook geen eenduidig antwoord op, al zie ik leuke ontwikkelingen op het digitale vlak (Wayne Parker Kent, Snippet Media) die hoopvol stemmen. Of zij al helemaal hun eigen broek kunnen ophouden, weet ik trouwens niet. Ik gok van niet.

Blijven proberen, zou ik zeggen, met nieuwe Blendles, branded content, partnerships, abonnementsmodellen, betaalmuren, printlanceringen, evenementen en wat al niet meer. Maar ook: op tijd ergens uitstappen als het niet blijkt te werken, aanpassen, veranderen, terugschakelen, uithuilen en opnieuw beginnen. En kiezen. Alleen als je kiest, word je succesvol. Dus uitgevers, om met Reve te spreken: moedig voorwaarts. Profetische woorden uit een lang vervlogen tijdperk.

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketingconsultant.

www.kantoorfiftyfour.nl
@FemkeLeemeijer

 

Lees ook:

14-02-2017 | [Column] Femke Leemeijer: De tering naar de nering zetten?
13-12-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Subsidie uit pensioenpotten

27-10-2016 | [Column] Femke Leemeijer: De jeugd heeft de toekomst

24-08-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Het effect van de trainerswissel

29-06-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Vergeten of verwend?

03-05-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Wordt het nog wat met die e-books?
07-03-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Klantwaarde en data
14-01-2016 | [Column] Femke Leemeijer: Sjuul en het belang van goede marketing
30-11-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Mediamerken verwateren door Blendle
27-05-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Haat en nijd in de uitgeefbranche
10-04-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Beetje tempo graag
27-02-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Technologie of mensenwerk?
14-01-2015 | [Column] Femke Leemeijer: Pleidooi voor mooie tijdschriften
02-12-2014 | [Column] Femke Leemeijer: Lezen is (niet) kopen
16-10-2014 | [Column] Femke Leemeijer: De uitgever als ondernemer: lekker investeren met geld van de baas
03-09-2014 | [Column] Femke Leemeijer: Ik weet niets maar heb wel een idee

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie