[Column] Gerard Molenaar: Hoe word je als vakblad 100?
27-03-2017 09:13:00 | Hits: 2919 | columnist: Gerard Molenaar | Tags:

Een van de vakbladen die het bedrijf  waar ik werk uitgeeft, is Graficus. Het is een van de oudste vakbladen van Nederland en binnenkort wordt Graficus 100. Is dat een feestje waard? Natuurlijk, maar tegelijkertijd geeft het stof tot nadenken want de markt  waarop het blad zich al 100 jaar richt, is de afgelopen 20 jaar dramatisch veranderd. Zó veranderd, dat het weekblad Graficus een maandblad werd. De grafische branche voelde als geen ander de gevolgen van digitalisering. Oude grafische technieken werden in enkele jaren overbodig. Waar vroeger micromonteurs en macromonteurs films klaarmaakten om offsetplaten te belichten, staat nu een beeldscherm. Adobe Photoshop en Indesign zijn nu de tools om prachtige pagina’s op te maken. Hele productiestappen verdwenen en vakmensen raakten hun baan kwijt. Drukkerijen moesten hun deuren sluiten.

De oude dame Graficus zag de adverteerders- en lezersdoelgroep slinken, maar bleef overeind, terwijl concurrerende tijdschriften als Grafische Weekblad, Pers: en Compres van het toneel verdwenen. Dat kon doordat uitgever en redactie de markt door en door kennen. De grafische industrie is een echte bedrijfskolom. De meeste drukkers doen hetzelfde. Het is een overzichtelijke wereld, waarin iedereen elkaar kent.  Graficus werd een maandblad, waarbij duiding van nieuws een belangrijk onderdeel werd. Mijn collega Robert Delfos, hoofdredacteur van Graficus, is altijd in de markt te vinden. Je lezersdoelgroep ontmoeten, goed luisteren en relevant zijn. Dat is gemakkelijk gezegd, maar het is hard werken en creatief zijn en niet meer traditioneel denken in pagina’s, maar in content. Verbindend bezig zijn in de sector, ook door live events te organiseren. En juist dat doet Graficus erg goed. Het begon met de Dag van Duurzaam Drukwerk en die mondde uit in de Graficus Vakdag, nu Print & Sign Vakdag. Een event dat de markt bijeen brengt. Het is veel werk, een dag organiseren die het midden houdt tussen een beurs en een congres, maar de belangstelling is groot.

Door het traditionele denken los te laten en door risico’s te durven nemen bleef Graficus relevant. In print en in live events een ontmoetingsplek van en voor professionals. Professionals die op het gebied van communicatie niet meer traditioneel denken en van een vakblad verwachten dat redactie en sales meedenken over hun communicatieproblematiek. Dat is de wereld van de vakbladjournalistiek. Je bent veel  meer dan bij andere media deel van de branche. Dat maakt het leuk, maar ook uitdagend. De journalistieke afstand en de persoonlijke, vaak jarenlange relaties in de branche kunnen soms  moeilijk te verenigen zijn. Dat maakt het leven van een vakbladredacteur juist interessant. Vakbladen maken is niet je adverteerder naar de mond schrijven, maar content creëren waardoor vakmensen hun vak beter kunnen uitoefenen. Een prachtvak.

---

Gerard Molenaar is als algemeen hoofdredacteur bij uitgeverij ManagementMedia eindverantwoordelijk voor alle redactionele content.

www.managementmedia.nl
@MolenaarGerard

 

Lees ook:

23-01-2017 | [Column] Gerard Molenaar: Creatief met commerciële content

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie