[Column] Herman Spinhof: De bloedigste strijd in krantenland
08-03-2017 13:20:00 | Hits: 4546 | columnist: Herman Spinhof | Tags:

"Nooit eerder zo’n goede uitgever gehad", zegt OR-voorzitter Rob Cox van De Limburger (oplage 130.500). Het dagblad is nu in handen van Concentra, dat samen met Corelio sinds 2013 de partner is van de joint-venture Mediahuis. OR-lid en NRC-redacteur Philip de WittWijnen beaamt de woorden van Cox. In België is er langer ervaring met Mediahuis. Mediahuis is uitgever van de nieuwsmerken De Standaard (oplage 94.000), Het Nieuwsblad (251.000), Gazet van Antwerpen (93.000) en Het Belang van Limburg (95.500) en Corelio heeft daarnaast nog belangen in tv- en radiostations en in productiehuizen. Hard heeft het bedrijf in 2014 ingegrepen bij de kwakkelende Gazet van Antwerpen waar 138 voltijdse functies werden geschrapt. Nu maakt de krant geen verlies meer. Met de komst van de nieuwe hoofdredacteur Kris Vanmarsenile lijkt de rust te zijn weergekeerd.

In de overnamestrijd die in alle hevigheid op de Amsterdamse Basisweg wordt uitgevochten tussen John de Mol (Talpa) en Gert Ysebaert (Mediahuis) wordt er links en rechts flink met de geldbuidel gerammeld om de Telegraaf Mediagroep in handen te krijgen. "Waarom willen de Belgen (Mediahuis) zo graag de Telegraaf?", vroeg een redacteur van het radioprogramma Met het oog op morgen. Het past goed in hun portfolio: naast NRC Handelsblad en de regionale krant De Limburger is een populaire landelijke krant erbij goed voor het volume. Waarom De Mol zo geïnteresseerd is, behoeft nauwelijks uitleg: de Telegraaf als platform van zijn entertainmentfabriek en dat wat het meeste oplevert uitbaten.

De strijd verdeeld de gelederen binnen de Telegraaf Mediagroep zeer. Bestuur en management laten hun oren hangen naar De Mol. De redactieraden van de landelijke Telegraaf en van de vijf regionale titels spreken zich uit voor de combinatie van Mediahuis en VP Exploitatie evenals de Raad van Commissarissen en grootaandeelhouder VP Exploitatie van de Brabantse textielbaron uit Goirle Van Puijenbroek, die sinds 1951 zo’n 40 procent van de aandelen bezit. De twee welgestelde Belgische familie-eigenaren van Mediahuis, Baert en Leysen wonen vlak over de grens in Turnhout. De families kennen elkaar goed.

Het woord journalistiek komt in het vocabulaire van het huidige TMG-management niet voor. In de gesprekken over de voorgestelde reorganisatie van de regionale kranten van TMG waarin 45 van de 185 voltijdbanen zouden worden geschrapt, viel het woord journalistiek niet. Propositie, content, eyeballs, utility, dat waren de termen die de directie, het management en ook de hoofdredacteur bezigde. De strijd liep ook daar hoog op en de redacties zegden hun vertrouwen op in de pas vorig jaar aangetreden hoofdredacteur Arjan Paans van het Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad, IJmuider Courant en De Gooi- en Eemlander.

De belangstelling van De Mol is genoegzaam bekend, entertainment zolang het wat oplevert van Big Brother tot Utopia. Mediastrategisch is hij een brokkenpiloot. De mislukkingen zijn bekend: Sport 7 (100 miljoen verlies), Veronica TV en Talpa TV. Op journalistieke belangstelling kun je hem niet betrappen. Alleen als het geld oplevert, beginnen zijn ogen te fonkelen. Verongelijkt als een klein jongetje omdat de Raad van Commissarissen en het consortium van aandeelhouders (Mediahuis en VP Exploitatie) van TMG niet met hem in zee wil, is hij naar de rechter (ondernemerskamer) gestapt met het verzoek onderzoek te doen naar het beleid en de gang van zaken van TMG en een onafhankelijke commissaris in de RvC te benoemen met verstrekkende bevoegdheden.

Afgelopen zondag verhoogde hij het bod naar ruim 300 miljoen. Euro tegenover 278 miljoen van het consortium VP Exploitatie en Mediahuis. Naar de rechter stappen komt bepaald niet de verhoudingen ten goede. Wat is de diepere reden van De Mol’s move? Is het om te pesten? Of om snel geld te maken om zijn verliezen op zijn aandelen in TMG te verkleinen? "Niet desastreus maar wel een irritant steentje", schreef het Financieele Dagblad over dat verlies. Talpa heeft nu 20 procent van de aandelen van TMG in handen en het consortium Mediahuis/VP 59 procent. De actie van De Mol lijkt op een kamikazeactie. De strijd om TMG in handen te krijgen lijkt de bloedigste strijd in de geschiedenis van krantenland te worden, nadat in 2007 De grootste kraak in krantenland was gepleegd met de overname en het bijna faillissement van PCM, uitgever van de Volkskrant, Trouw en AD. Het lijkt erop dat Mediahuis met VP Exploitatie aan het langste eind zal trekken. En dat is vanuit journalistiek oogpunt maar het beste ook. De redacties van regionale kranten maar ook het dagblad weten waar ze dan aan toe zijn: (fors) bezuinigen met een blik naar de toekomst voor de journalistiek.

---

Herman Spinhof is socioloog en zelfstandig journalist.

@hermanspinhof

Lees ook:

06-02-2017 | [Column] Herman Spinhof: Newspeak
09-01-2017 | [Column] Herman Spinhof: Regiojournalistiek

20-12-2016 | [Column] Herman Spinhof: Meer onafhankelijke media in 2017
22-11-2016 | [Column] Herman Spinhof: Emoties in de media

01-11-2016 | [Column] Herman Spinhof: Vertrutting van de media

28-07-2016 | [Column] Herman Spinhof: Sensatiezucht

05-07-2016 | [Column] Herman Spinhof: Opinievorming
06-06-2016 | [Column] Herman Spinhof: ‘Recht om vergeten te worden’ op gespannen voet met persvrijheid
03-05-2016 | [Column] Herman Spinhof: Internationale dag van de persvrijheid
05-04-2016 | [Column] Herman Spinhof: Nieuwe tools van Google News Lab
01-03-2016 | [Column] Herman Spinhof: Betrouwbaarheid
01-02-2016 | [Column] Herman Spinhof: Fotografie is magic

Lees alle laatste berichten over TMG hier.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie