[Column] Herman Spinhof: Regio journalistiek
09-01-2017 16:16:00 | Hits: 5985 | columnist: Herman Spinhof | Tags:

Op Oudejaarsdag maakte de Telegraaf Media Groep (TMG) bekend dat 45 redactieleden (fte) op de regionale redacties zullen verdwijnen. Een schok voor de betrokken redacties, maar ook voor lezers en inwoners in de verspreidingsgebieden. De landelijke redactie van de Telegraaf blijft buiten schot.

De tot nu toe onafhankelijke centrale redactie van de regionale bladen is per 1 januari vanuit Alkmaar verhuisd naar de redactie van de Telegraaf aan de Basisweg in Amsterdam. Het kromme is dat Het Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad/IJmuider Courant, Leidsch Dagblad en De Gooi- en Eemlander samen winst maken binnen het concern en de landelijke krant juist verlies.

Het zwalkende beleid van het huidige Telegraaf concern leidt tot onbegrijpelijke beslissingen zoals deze desinvestering in de winstgevende regionale journalistiek. Nog niet zo lang geleden werd er volop geïnvesteerd in projecten als Dichtbij en stopte daarmee ruim een jaar geleden abrupt in de Randstad. Wat langer geleden (2010) nam TMG het sociale medianetwerk Hyves over voor 53 miljoen euro, nadat PCM, Wegener, Sanoma, RTL en het Amerikaanse Myspace waren afgevallen. Op het moment van die overname was Hyves al op zijn retour en was Facebook booming.

Begin 2016 sloot TMG een deal met het verliesgevende Talpa van John de Mol en kocht voor 27 miljoen euro een radiobedrijf en verwierf via Talpa een door TMG betaald aandeel in het zwakke tv-bedrijf SBS. Na het echec van Hyves volgde het Talpa echec. En nu weer het volgende met het inkrimpen van de regionale redacties, terwijl juist daar winst gemaakt wordt en maatschappelijk gezien grote behoefte aan is.

Maar dat telt niet voor de ruziënde aandeelhouders, zoals John de Mol en diens protegé Frank Botman. Van de decennialange grootaandeelhouder Van Puijenbroek (41,3%) uit Goirle kan in ieder geval worden gezegd dat ze feeling hebben met het krantenconcern. Tot ongenoegen van beleggingsmaatschappij Dasym (20%) geleid door Botman heeft Guus van Puijenbroek (kleinzoon van de Brabantse textielbaron Rudolf) samen met het Vlaamse Mediahuis een bod gedaan op alle aandelen.

Voor lezers en inwoners van de verspreidingsgebieden van de regionale bladen is het te hopen dat de deal zal lukken met het Vlaamse Mediahuis (eigenaar van onder meer De Standaard, Het Nieuwsblad en NRC). Niet dat daarmee in een klap alle bezuinigingen van tafel zijn, maar het Mediahuis met Gert Ysebaert aan de top van het bedrijf zal een stabiliserend effect hebben op de strategie en het beleid van TMG.

Herman Spinhof is socioloog en zelfstandig journalist.
@hermanspinhof

Lees ook:

20-12-2016 | [Column] Herman Spinhof: Meer onafhankelijke media in 2017
22-11-2016 | [Column] Herman Spinhof: Emoties in de media
01-11-2016 | [Column] Herman Spinhof: Vertrutting van de media
28-07-2016 | [Column] Herman Spinhof: Sensatiezucht

05-07-2016 | [Column] Herman Spinhof: Opinievorming


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie