[Column] Herman Spinhof: Trends opsporen
15-05-2017 11:56:28 | Hits: 3392 | columnist: Herman Spinhof | Tags:

Geen column over waarom Trump Comey zo plotseling ontsloeg. Ook niet over de poppenspelvoorstelling van de KNVB bij de aanstelling van een coach. Of de zoveelste episode in het kitscherige Hamlet-drama binnen de VVD omtrent zijn voorzitter en de samenzweringstheorieën rond Macron. Nee, dit keer over handige technieken die ontwikkeld zijn door de journalistieke denktank van Google: Digital News Initiative (DNI).

DNI is een initiatief dat Google samen met uitgevers (onder andere NRC, FT, FAZ, Die Zeit, the Guardian, El Pais) heeft opgezet om nieuwe, handige technieken te ontwikkelen op het gebied van onderzoeksjournalistiek, maar ook handig voor internetgebruikers die ietsje dieper willen gaan dan de waan van de dag.

Op het gebied van productontwikkeling en onderzoek en training is Digital News Initiative actief. Bovendien heeft Google een fonds opgezet waaruit jaarlijks innovatieve journalistieke projecten gesteund worden (dit fonds bevat per jaar 125 miljoen euro). Inmiddels zijn 128 projecten gesponsord, waaronder een project van het ANP. Een project waarin algemeen nieuws vertaald wordt in nieuws voor kinderen. Ook het collectief van zelfstandigen werkzaam in de journalistiek (schrijvende en audiovisuele journalisten, fotografen, vormgevers) De Coöperatie heeft sponsorgeld ontvangen uit dit fonds alsook Blendle.

Samen met uitgevers heeft DNI een techniek ontwikkelt om eenvoudiger websites te maken die makkelijker en sneller op mobiele devices geüpload kunnen worden dan de standaard-nieuwswebsites. Bekendere technieken van Google Newslab zijn google/image, waarmee de herkomst van foto’s op internet kan worden geverifieerd (verstandig om dat te doen voordat je een foto op je (nieuws)pagina plaatst) en met Google trends kan per onderwerp worden onderzocht hoeveel, waar en wanneer er op internet over gepubliceerd is. Neem als voorbeeld Brexit, Comey, Macron of de Duitse verkiezingen. Over een zelf in te stellen periode (dag, week, maand) krijg je een bericht wat er over het onderwerp (Brexit, Comey etc.) dat je hebt aangegeven gepubliceerd is op internet. Met Google hottrends kun je onderzoeken wat de meest voorkomende zoekopdracht is in bepaalde periode.

Google Earth is bekend. Relatief nieuw is Google Earth pro. Met een eigen account (bijvoorbeeld Guardian) kun je foto’s plaatsen op de plek waar ze genomen zijn. Een handige service naar je lezers.

Om met de verschillende nieuwe technieken om te leren gaan verzorgt DNI ook (online) trainingen. Bijvoorbeeld een cursus om de open source technologie voor een snellere nieuwssite (AMP) voor mobiele devices toe te passen. Of een cursus multimedia storytelling waarin nieuwe technieken worden uitgelegd voor multimediale verhalen (zoals het in elkaar schuiven van tabellen, google maps, image etcetera).

En ja, ik hoor het gemopper al: dat alles voor het gewin van Google die al zoveel opstrijkt. Dit is de keerzijde van die medaille. Je kunt er gebruik van maken, maar ook niet. De keuze is aan jou.

---

Herman Spinhof is socioloog en zelfstandig journalist.

@hermanspinhof

Lees ook:

18-04-2017 | [Column] Herman Spinhof: Jan publiek
08-03-2017 | [Column] Herman Spinhof: De bloedigste strijd in krantenland

06-02-2017 | [Column] Herman Spinhof: Newspeak

09-01-2017 | [Column] Herman Spinhof: Regiojournalistiek

20-12-2016 | [Column] Herman Spinhof: Meer onafhankelijke media in 2017
22-11-2016 | [Column] Herman Spinhof: Emoties in de media

01-11-2016 | [Column] Herman Spinhof: Vertrutting van de media

28-07-2016 | [Column] Herman Spinhof: Sensatiezucht

05-07-2016 | [Column] Herman Spinhof: Opinievorming
06-06-2016 | [Column] Herman Spinhof: ‘Recht om vergeten te worden’ op gespannen voet met persvrijheid
03-05-2016 | [Column] Herman Spinhof: Internationale dag van de persvrijheid
05-04-2016 | [Column] Herman Spinhof: Nieuwe tools van Google News Lab
01-03-2016 | [Column] Herman Spinhof: Betrouwbaarheid
01-02-2016 | [Column] Herman Spinhof: Fotografie is magic

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie