[Column] Jon Visbeen: Melkhuisje Masters-formule slaat aan
06-06-2017 17:31:10 | Hits: 2960 | columnist: Jon Visbeen | Tags:

Proftennis in al zijn facetten, een compact, driedaags programma en een nostalgisch en sfeervol tennispark: zie hier de ingrediënten voor een toernooi nieuwe stijl.
Van 18 tot en met 20 mei vormde het roemrijke Melkhuisje het decor voor de eerste editie van de Melkhuisje Masters. Een voorbereidingstoernooi op Roland Garros in Parijs dat op 28 mei losbarste en ingeklemd tussen de toernooien van Rome en Genève, heeft de Melkhuisje Masters zijn bestaansrecht meteen bewezen.

Het is passen en meten in de overvolle kalender van de tennisprofs, maar alles lukte en bovendien waren de weergoden de organisatoren gunstig gestemd. In een ongedwongen sfeer trad het viertal Robin Haase, de Nederlandse nummer 1, Diego Schwartzman uit Argentinië, de Amerikaan Ryan Harrison en de Spanjaard Guillermo Garcia Lopez drie dagen tegen elkaar in het strijdperk, waarbij tennis van hoogwaardig niveau – drie van de vier spelers staan in de top 50 van de wereld – en een stukje entertainment hand in hand gingen.

Missie geslaagd

In 1994 was de Tsjech Karel Novacek de laatste winnaar geweest van de Dutch Open die 37 jaar lang op ’t Melkhuisje werd gespeeld. Een kwart eeuw later ontstond bij Bert Spaak van sportmanagementbureau Pro Sport begin 2015 het idee om internationaal toptennis terug te halen naar de plek waar het thuishoort. Samen met de enkele enthousiaste voorstanders kwam het plan tot ontwikkeling en kreeg het handen en voeten. Twee jaar na dato was het park omgetoverd in een Frans getint complex en betraden opnieuw internationale topspelers het roemrijke centre court. De missie was geslaagd.

Afgaande op de vele enthousiaste reacties het publiek en de spelers tijdens en na afloop van de duels mag worden geconcludeerd dat dit format is aangeslagen. Een format dat niet meteen nieuw is; er waren wel eerder exhibitietoernooien in Nederland maar daarin figureerden altijd kampioen en sterren van weleer. Het grote verschil zit hem in het spelersveld, want in Hilversum stonden mannen op het veld die nog midden in hun carrière zitten.

Melkbus

De wedstrijden werden overigens live uitgezonden op Ziggo Sport. Dus wie de gang naar het legendarische tennispark niet kon maken, had een alternatief op het open sportkanaal van Ziggo. Velen vonden die weg overigens wel: de eerste editie werd bezocht door zo’n 3000 toeschouwers, waarbij de slotdag uitverkocht was. Robin Haase kreeg de bokaal – een koperen replica van de aloude melkbus – uitgereikt. Niet vanwege zijn prestaties, die overigens prima waren, maar voor zijn niet aflatende medewerking aan de totstandkoming van het nieuwe fenomeen in Mediastad Hilversum.

Er komt zeker een vervolg op dit event, waar genieten met een grote G werd geschreven. De grootste uitdaging werd na twee jaar voorbereiding succesvol getackeld: financieel draagvlak vinden. Daarbij speelden de gemeente Hilversum en het Stadsfonds een grote rol. Het bedrijfsleven schoof schoorvoetend aan maar zal door het eclatante succes van de eerste Melkhuisje Masters toch zijn wakker geschud. Een mooie toekomst lijkt voor dit bijzondere evenement weggelegd.

---

www.jonvisbeen.nl
www.twitter.com/jonvisbeen

 

Lees ook:

03-03-2015 | Jon Visbeen: What’s in a professional cycling team’s name?
20-01-2015 | Jon Visbeen: Duitse rechter neemt historisch besluit inzake doping
08-12-2014 | Jon Visbeen: Gespeelde of echte verbijstering over Russische dopingpraktijken?
31-10-2014 | Jon Visbeen: Nederlandse clubs gedoemd tot bijrol in Champions League
26-09-2014 | Jon Visbeen: Schoolgym hoort gewoon bij de opvoeding
20-08-2014 | Jon Visbeen: Debuut Verstappen in F1 ook opsteker voor Sport1
21-07-2014 | Jon Visbeen: De vaderlandse tennissport heeft een dokter nodig
16-06-2014 | Jon Visbeen: Genieten van het WK voetbal zolang het nog kan
12-05-2014 | Jon Visbeen: Bonussysteem kan attractiewaarde eredivisievoetbal opvijzelen
08-04-2014 | Jon Visbeen: Formule 1 met brommergeluid

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie