[Column] Maarten Ros: Kunnen we praten?
01-03-2017 12:42:00 | Hits: 4279 | columnist: Maarten Ros | Tags:

De verkiezingen staan voor de deur en het campagnecircus draait op volle toeren. De lijsttrekkers en andere beeldbepalende figuren van de politieke partijen debatteren dag in dag uit op radio en televisie, in dag- en weekbladen en via social media. Allemaal om de gunst van de kiezer, en met het Populistische Gevaar als gemeenschappelijke vijand na Brexit en Trump. Journalistiek en media faciliteren en becommentariëren deze historische verkiezingsstrijd vanzelfsprekend met grote hartstocht.

Met een verwachte verkiezingsuitslag van tussen de 24 en 28 zetels volgens de laatste cijfers van de Peilingwijzer, gaat de PVV wel degelijk een recordoverwinning boeken. Wilders vormt daarmee terecht het centrale mikpunt van de gevestigde orde politici en journalistiek. Immers, zijn gedachtengoed is in strijd met in de Grondwet verankerde waarden van de Nederlandse samenleving. Echter, door het uitsluiten van samenwerking met de PVV door een aantal lijsttrekkers, waaronder Rutte die met de VVD ook op zo’n zetelaantal wordt gepeild, zal het nog een hele kluif worden een coalitie te vormen met een meerderheid in de Tweede Kamer. De grote vraag is hoe er daarna wordt omgegaan met de bestaande kloof tussen kiezers en politiek en het reële gevoel van onbehagen dat leeft onder de anderhalf tot twee miljoen PVV-stemmers die zich niet meer gehoord voelen door de traditionele partijen?

Zij voelen zich niet gehoord en er wordt niet met hen gepraat. Joris Luyendijk, bestsellerauteur met zijn even pijnlijke als schrikbarende verslag over de financiële sector in London en journalist voor onder andere NRC en The Guardian, vroeg zich dit ook af en stapt uit zijn bubbel waarin hij nóóit PVV- of SP-stemmers spreekt. Hij startte een uniek journalistiek project met als titel Kunnen we praten?, dat de stemmers aan het woord laat die hun vertrouwen in de politiek zijn verloren. Niet over hun mening, maar over hun werkelijke ervaringen, hun sleutelmomenten waarop ze afhaakten. Bijvoorbeeld wanneer ze machteloos moesten toezien hoe politici na hun politieke loopbaan bij de banken gaan werken die de wereldeconomie aan de rand van de afgrond hebben gebracht en waar nauwelijks nog verantwoordelijken voor zijn gestraft.

Door deze mensen vanuit hun ervaringen te portretteren - niet enkel en alleen als proteststemmer, maar ook als leraar, weduwe of gepensioneerde - krijgen ze een gezicht en gaan media, politici en andere burgers ze ook beter begrijpen. Lezers van de interviews worden gevraagd inhoudelijk te reageren en ook hún ervaringen te delen waardoor gesprekken ontstaan en wederzijds begrip wordt gekweekt op basis van argumenten. In een unieke samenwerking tussen De Correspondent, waar Luyendijk aan verbonden is, Omroep WNL en het AD met zijn enorme bereik in de regio, ontstaat een multimediaal, interactief platform wat kan bijdragen aan het verkleinen van afstanden en vergroten van begrip en vertrouwen tussen mensen, media en politiek. Het laat maar weer eens zien waarom de rol van media en journalistiek zo ontzettend boeiend en belangrijk is.

---

Maarten Ros is directeur Nederland bij fieldmarketingbureau Pepperminds International.

www.pepperminds.nl
@MaartenRos

 

Lees ook:

26-01-2017 | [Column] Maarten Ros: Waakhond voor jokkebrokken en weigerpolitici
26-03-2015 | [Column] Maarten Ros: Beloning boven bedrijfsbelang

04-02-2015 | [Column] Maarten Ros: Vergankelijk & Duf

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie