[Column] Marianne van Soomeren: Valsspelen moet kunnen
25-09-2017 09:13:43 | Hits: 3781 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

Met de winst van Tom Dumoulin tijdens het WK Wielrennen nog vers in het geheugen, moest ik terugdenken aan twee incidenten tijdens dit wielerseizoen: het interview met wielerarts Peter Janssen - die verklaarde onze eigen Leontien van Moorsel epo te hebben gegeven - en het afscheid van Contador met zijn droomoverwinning tijdens de Vuelta waarbij het gerucht ging dat hij geduwd zou zijn.

Twee incidenten waarbij mogelijk sprake is van valsspelen, maar toch heel anders van aard zijn. Van Van Moorsel wil eigenlijk niemand het geloven. Het is immers onze nationale trots, daar moet je niet aankomen. Maar waar rook is, is vuur. Het zaadje van twijfel is gezaaid. Bij Contador is het meer een kwestie van gunnen, want wie gunt een topsporter niet een mooi afscheid in zijn thuisland... Dat beetje valsspelen, daar is wel overheen te komen.

Liegen over leeftijd

In ons vak gaat er nu een gerucht rond dat het bereik van Facebook niet klopt. Eind 2016 was er al ophef over een Nielsenonderzoek dat aantoonde dat de bereikcijfers van Facebookvideo’s flink lager lagen dan dat Facebook zelf beweerde. Nu, een jaar later, zie ik berichten in de buitenlandse vakpers over het feit dat Facebook zegt veel meer millennials te kunnen bereiken dan er überhaupt zijn.

Hoe kan dit? Zijn er driehonderdduizend Zweedse en 10 miljoen Amerikaanse millennials die liegen over hun leeftijd? Of is er sprake van dubbele accounts? Zoveel?
Het wordt vooralsnog nog geen groot issue. Eigenlijk net zoals bij Van Moorsel; we willen simpelweg niet geloven dat de data van een van de grootste mediabedrijven ter wereld niet klopt.

Gunfactor

Het zaadje van twijfel is ook hier gezaaid. Vanzelfsprekend gaat het niet alleen om bereik, maar om ROI en die is bij de meeste Facebookcampagnes nog steeds goed.
Maar ook vertrouwen en openheid zijn belangrijk voor adverteerders, de gunfactor is in ons vak een belangrijk gegeven. Dat is en blijft het nodig om Facebook als kanaal te blijven inzetten. Eigenlijk net als bij Contador. Een beetje valsspelen, daar is iedereen wel aan gewend in de mediawereld, maar het moet niet te gek worden.

---

Marianne van Soomeren is onafhankelijk mediastrateeg.

 

Lees ook:

23-08-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Friendly fire
19-07-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Waar blijven de hits?!
22-06-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Hulde voor de prijzenfestivals
18-05-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Influzenden
18-04-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Make The Netherlands great again
27-03-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Wel willen innoveren, niet willen veranderen
24-10-2016 | [Column] Marianne van Soomeren: Dansen in de regen

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie