[Column] Martijn van Lambalgen: Grazende kuddes
15-02-2016 11:26:00 | Hits: 6447 | columnist: Martijn van Lambalgen | Tags:

De Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie (VRT) besloot recent te stoppen met het uitzenden van teletekst. De commerciële Belgische zender VTM deed dit al in 2014 en de Britse BBC zelfs al in 2012. Er is nauwelijks nog behoefte voor ‘dat verouderde medium’.

Maar Teletekst trekt in Nederland nog steeds 3,5 miljoen bezoekers per dag. Oké, een deel via de app of internet, maar wel met dezelfde stokoude interface. Het is vooral interessant om te kijken welke reacties het opriep vanuit verschillende invalshoeken: 

  • NOS-hoofdredacteur: "Het voldoet na al die jaren voor veel mensen nog steeds aan de eisen die aan een nieuwsmedium worden gesteld: het is overzichtelijk, actueel, duidelijk, betrouwbaar, toegankelijk." 

  • Een mediastrateeg slaat nog net niet stijl achterover als ze hoort dat maar liefst 90 procent van de teletekst gebruikers nog gewoon de afstandsbediening van de tv pakt om de dienst te raadplegen: "Daar snap ik niets van. Nederland loopt wereldwijd voor in alles wat met internet te maken heeft!"

  • Een hoogleraar Ontwikkelingen in de publieke opinie: "Het is een tegenbeweging. Een toenemende behoefte aan rust en nostalgie, terug naar rust en overzicht."

  • Directeur van de Stichting Regionale Omroep houdt het op de Hollandse nuchterheid: "Het is ook geen grote kostenpost en redacties kunnen de service vrij makkelijk blijven aanbieden."

Het succes van Teletekst verklaard door een combinatie van een nuchter calvinistisch volkje wat gewoon nog van de praktische toepasbaarheid van Teletekst houdt. Tot grote verbazing van een mediaexpert die Nederland als voorloper ziet in internetgebruik.

We zien ons namelijk graag als digitale voorloper, dat dan weer wel. Overigens heb ik lang getwijfeld om een stuk over te schrijven over Teletekst. Het is namelijk interessanter om te schrijven over alle nieuwe technologieën en mogelijkheden die er zijn in het volgen van gedrag.

Zoals een Amazon die een octrooi heeft aangevraagd op anticiperende pakketbezorging. Het idee is dat Amazon dat al bij je gaat bezorgen voordat je het besteld hebt. Op basis van je zoekopdrachten en je profielen kunnen de algoritmes bepalen wat het volgende product is waar je interesse naar uitgaat.

Of de Pizzahut die een menukaart ontwikkelt waarin sensoren op basis van je oogbewegingen kunnen zien welke pizza je het liefst wilt hebben - de pizza waar je oog het eerst bij blijft hangen.

Of verzekeraars die korting geven als je data over je lichaam en je levensstijl met ze wilt delen. Op den duur gaan klanten die dit niet doen, meer premie betalen. Want die hebben kennelijk iets te verbergen.

Maar toch is het goed om ook eventjes stil te staan bij ons aller vertrouwde Teletekst. Het gaat me te ver Teletekst te bestempelen als sterk mediamerk. Maar Teletekst is blijkbaar meer dan nostalgisch een LP op de grammofoonspeler leggen, om het gevoel van toen terug te krijgen met een kraakje in de muziek hier en daar.

De patronen van 'even Teletekst bezoeken' zitten dieper geworteld. Waarschijnlijk blijft dit de manier van het volgen van actualiteiten met verschillende gelaagdheden. Met Teletekst eerst even snel op 101, 601 en 801 kijken of er wat gebeurd is (zonder advertenties hoeven te ontwijken). Zo ja, dan andere platformen gebruiken om je verder te verdiepen in de materie. En ik herhaal het nog maar even, 3,5 miljoen bezoekers per dag!

Teletekst als mooie paradox tussen de vooruitsnellende technologie, met de daar achteraan hobbelende kudde die stiekem nog aan een verouderd medium zit te grazen.

Martijn van Lambalgen is momenteel werkzaam als freelance onderzoeker en is oprichter van Breaking Beta

www.lambresearch.nl
@lambresearch

 

Lees van Martijn ook:

18-01-2016 | [Column] Martijn van Lambalgen: Onze digitale contouren
15-12-2015 | [Column] Martijn van Lambalgen: Banner blindness geblocked
23-11-2015 | 
[Commercial Review] Martijn van Lambalgen: John Lewis, de kracht van emotie
03-11-2015 | [Column] Martijn van Lambalgen: LINDA.tv draait door

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie