[Column] Martijn van Lambalgen: Wie overal is, is nergens
11-04-2016 16:39:00 | Hits: 6511 | columnist: Martijn van Lambalgen | Tags:

Op de terugweg van vakantie in de auto op de bundesbahn ging de conversatie over de zanger van Oasis, Noel Gallagher. We hadden de Esquire meegenomen en daar stond blijkbaar een mooi interview in met Noel.

Heb jij die niet gelezen dan? vroeg een vriend zittend op de achterbank, ook wetend dat ik de Esquire wel in mijn handen had gehad in de vakantie en ook wetend dat ik menig refrein van Oasis mee kan zingen. Ik moest me concentreren op de weg en ik had zo snel niet een antwoord paraat. Had ik hier inderdaad overheen gelezen, of was de hoeveelheid tekst aanleiding geweest er even niet aan te beginnen? Ik murmelde iets van dat ik de Esquire alleen even had gescand. “Je had ook zoveel andere dingen te doen in de vakantie he”, klonk het bijna als verwijt terug.

Met dat verwijt zat ik niet zo mee in mijn maag, nog niet. Wel had ik in één keer veel zin om de Esquire nog een keer goed door te lezen. Ik liet mijn rijbeurt versneld aflossen en al snel zat ik in de bijrijders stoel met de Esquire in de hand om het interview met Noel van begin tot eind door te lezen. Het was inderdaad een prachtig interview.

Pas daarna ging ik me afvragen hoe het kan gebeuren dat ik het interview niet meteen had gelezen. Het verontrustte me een beetje, want door dat scangedrag mis ik blijkbaar toch de pareltjes. Het scannen is geen waterdicht systeem gebleken, terwijl ik mezelf er wel op betrap steeds meer te scannen tijdens het doorlezen van magazines. Eerst de heading, dan het plaatje, soms ook de tekst onder het plaatje en dan de tussenkoppen. Dit allemaal in niet meer dan 2 seconden. Ook wel het moment van de waarheid genoemd, doe je doet bepalen het artikel door te lezen of verder te bladeren. Als je een artikel tegenkom met met veel tekst kan het zomaar aanleiding zijn het artikel te parkeren/ skippen. Maar belangrijker is de vraag is hoe het lek in mijn scansysteem is ontstaan en ben ik de enige die er last van heeft?

Nou nee dus. In het boek “The shallows” vrij vertaald naar “Het ondiepe” van Nicholas Carr, wordt dit verschijnsel verklaard.  Niet op basis van eigen ervaringen maar op basis van wetenschap, toont het boek dat onze hersenstructuren zich continu aanpassen aan ons gedrag. Onze hersenstructuren zijn ook op latere leeftijd nog aardig plooibaar. Zo hebben taxichauffeurs de beschikking over een grotere hippocampus (gedeelte van de hersenen dat o.a. ruimtelijke voorstellingen opslaat) in vergelijking met een controlegroep. Nog vele andere voorbeelden worden in het boek genoemd die je doet afvragen wat het internet met jou doet in plaats van wat jij met internet doet.

Als je ons gedrag vergelijkt met circa 20 jaar geleden is duidelijk dat we veel meer media consumeren door de opkomst van internet. Zoveel, dat we meerdere media tegelijk consumeren en veel multiscreenen. We worden hier steeds beter in, doordat de hersenstructuren zich hierop aanpassen. Maar net zoals roken zijn de gevolgen niet op korte termijn zichtbaar.  Van minllennials wordt nu al gezocht dat ze een aandachtspanne hebben van maar 8 seconden. De diepte van zowel onze gedachten als van onze gevoelens vermindert. Misschien dat de Romeinse filosoof Seneca het tweeduizend jaar geleden nog het best verwoordde: wie overal is, is nergens.’

Martijn van Lambalgen is momenteel werkzaam als freelance onderzoeker en is oprichter van Breaking Beta

www.lambresearch.nl
@lambresearch


Lees van Martijn ook:

15-02-2016 | [Column] Martijn van Lambalgen: Grazende kuddes
18-01-2016 | [Column] Martijn van Lambalgen: Onze digitale contouren
15-12-2015 | [Column] Martijn van Lambalgen: Banner blindness geblocked
23-11-2015 | 
[Commercial Review] Martijn van Lambalgen: John Lewis, de kracht van emotie
03-11-2015 | [Column] Martijn van Lambalgen: LINDA.tv draait door

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie