[Column] Marvin Jacobs: Waarom slaat een 13 jaar oud medium pas nu aan?
15-09-2017 14:12:00 | Hits: 3279 | columnist: Marvin Jacobs | Tags:

De podcast is afgelopen zomer geëvolueerd van ‘veelbelovend’ tot ‘gevestigd’ medium. Door mijn vakantie miste ik afgelopen zomer een paar weken de nieuwsupdates over podcasting. Een week geleden keerde ik terug naar mijn inbox. Het leek wel alsof het medium in mijn afwezigheid ineens volwassen was geworden – in elk geval in de Verenigde Staten.

Podcasts zijn inmiddels zo populair dat ze als basis dienen voor televisie-spin-offs. Start-up, Alice isn’t dead, 2 Dope Queens, Lore en Homecoming worden allemaal bewerkt voor het scherm en zijn binnenkort te zien bij videodiensten als Amazon en HBO. Het is een complete nieuwe wereld: wie twee jaar geleden had voorspeld dat er gejaagd zou worden op de televisierechten van podcasts, zou waarschijnlijk meewarig zijn aangekeken.


 In de VS wordt dit jaar 220 miljoen dollar uitgegeven aan podcastsadvertenties

En dan waren er ook nog de nodige zakelijke ontwikkelingen rond (Amerikaanse) podcastbedrijven. Neem bijvoorbeeld het snelgroeiende Gimlet Media, dat in augustus bekendmaakte dat het met een nieuwe investeringsronde 15 miljoen dollar wilde ophalen. Reclameconglomeraat WPP legde kort daarna een derde van dat bedrag op tafel. Begrijpelijk. Niet alleen luisteraars, ook adverteerders weten het medium te vinden. In de VS geven zij dit jaar in totaal 220 miljoen dollar uit aan podcastsadvertenties, zo voorspelt het Interactive Advertising Bureau. Bijna een verdubbeling ten opzichte van 2016. 

In de afgelopen 20 jaar zijn er flink wat online revoluties voorbijgekomen. Eind jaren 90 ging iedereen bloggen, YouTube maakte online video groot en een paar jaar geleden stapten we allemaal over naar streaming muziekdiensten. Podcasting is de hit van vandaag.

Er is alleen één groot verschil: de technologieën voor de online revoluties van blogs, online video en streaming muziek bestonden nog niet. De podcast bestaat al sinds 2004. Een decennium lang keek vrijwel niemand ernaar om, op wat enthousiastelingen na. Waar waren al die luisteraars en -investeerders de afgelopen 13 jaar? Was de wereld zo anders dat we nog niet klaar waren voor goed vertelde en hoogwaardig geproduceerde audioverhalen?

 

Een decennium lang keek niemand om naar het medium

 De technologie helpt natuurlijk en maakt het luisteren naar podcasts eenvoudiger: we hoeven onze iPod niet meer aan de kabel te leggen om te synchroniseren met iTunes. En vergeleken met 13 jaar geleden is on demand-content de norm geworden: we zijn eraan gewend dat we altijd toegang hebben tot alles. Lineaire televisie is met de dag overbodiger aan het worden, lineaire radio wacht eenzelfde lot. Zie daar het momentum voor podcasts.

Maar verklaart dat de podcast-hype? Het grootste verschil tussen nu en 2004 zit in de manier waarop contentmakers naar hun publiek kijken. De allereerste podcasts werden gemaakt met een radio-aanpak: kort, snel en vaak nogal vrijblijvend. Het was dezelfde periode dat tijdschriftenmakers dachten dat lezers zouden schrikken van meer dan 3 zinnen achter elkaar. Online was immers ook alles ‘lekker snappy’. Boeken waren ten dode opgeschreven. Mediaconsumenten werden gezien als fruitvliegjes met een attentiespanne van 5 seconden.

 

Mediaconsumenten werden gezien als fruitvliegjes met een attentiespanne van 5 seconden 

Oké. Anno 2017 besteden volksstammen hun tijd aan het scrollen door feeds van nieuws- en social mediasites om van het één in het ander te vallen. Maar dat is een deel van de werkelijkheid. De andere kant is een hunkering naar verdieping. De boekverkoop stijgt in veel landen al jaren, online lezen we longreads en op televisie verliezen we ons liever in één serie dan dat we avond aan avond al zappend alle zenders langsgaan. De opkomst van hoogwaardig geproduceerde podcasts sluit daar naadloos op aan. In plaats van te af te stemmen op inhoudsloos gebabbel op de radio, kun je dus ook luisteren naar goed vertelde verhalen die beklijven. Een ontdekking die miljoenen luisteraars inmiddels hebben gedaan.

Godzijdank. Wij zijn géén fruitvliegjes.

---

Marvin Jacobs is Editorial Director bij creatief online bureau Born05.

www.born05.com



Lees ook:

11-07-2017 | [Column] Marvin Jacobs: De zeven beste podcasts van dit moment
07-06-2017 | [Column] Marvin Jacobs: Branded podcasts veelvuldig bekroond
09-05-2017 | [Column] Marvin Jacobs: Leren van podcast S-Town
12-04-2017 | [Column] Marvin Jacobs: Waarom ik niet meer zonder podcasts kan

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie