[Column] Niels Langereis: Eén grote familie
06-04-2017 10:27:11 | Hits: 4769 | columnist: Niels Langereis | Tags:

Als we kijken naar de Nederlandse media- en creatiebureaus valt me in ieder geval één ding op: hoe vaak er op dit moment gesproken wordt over integratie en specialisatie. In de Adformatie praat IPG Media Brands over familie. Daarnaast sprak agency network Dept. in 2016 ook al over een familie, maar dan van specialistische bureaus. Daarnaast zijn er nog tal van creatie- en contentbureaus die zijn overgenomen door medianetwerken met voor mij Achtung!, Lemz en Yune als de meest opvallende voorbeelden. Dit is natuurlijk niets nieuws. Immers, onze eigen Sir Martin Sorrell van WPP predikt al jaren een verschuiving naar horizontallity en weet dit succesvol door te voeren binnen WPP.

Als marketeer vraag je jezelf misschien af: waarom deze borstklopperij? Waarom moet iedereen zo hard schreeuwen dat men geïntegreerd (samen)werkt? Wij hebben samen toch nog steeds hetzelfde doel: meer producten/diensten verkopen en/of waarde toevoegen voor de consument? Het einddoel is inderdaad niet veranderd, maar de waarheid is dat communicatie en de wereld van adverteren supercomplex is geworden en dat zo de weg naar dat doel vaak een nieuw perspectief nodig heeft.

Branding, engagement en performance zijn drie onderdelen die verenigd zijn binnen MEC en specifiek binnen mijn functie voor MEC Wavemaker. Echter de impact van deze drie is slechts klein wanneer men dit in een perspectief plaatst van het veranderende mediagedrag van consumenten. Daarnaast is er de opkomst en volwassenheid van performance marketing en is er de noodzaak van één contentstrategie waar één gezicht van het merk naar de klant wordt vertoond. Daardoor zitten er op dit moment veel merken in een crisis en moeten ze hun huidige communicatiestrategie herzien. We leven in de inmiddels vaak aangehaalde complexe wereld, waar het voor een marketeer bijna onmogelijk is om alles even goed te begrijpen en even veel aandacht te geven.

Zodoende is iedereen erop gebrand om te vertellen dat ze jullie zullen ontzorgen. Het idee van we got you, oftewel we begrijpen en helpen je bij elke vraag waar je ook mee zit, wordt steeds relevanter. Je gelooft als marketeer natuurlijk in specialisatie en dit is belangrijk om de beste te worden/zijn in je vak. Daar staat tegenover dat het ook wel fijn is als er in de complexe wereld van vandaag, op het moment dat je geld aan advertenties wilt uitgeven, een gids is die je kan begeleiden. En daarom lees je nu over al die consolidaties, acquisities, fusies en samenwerkingsverbanden.

Dit zal naar mijn mening ook alleen maar toenemen. Slechts de allergrootste bedrijven van de wereld zullen zich kunnen veroorloven om een volledig werkend media-, content- en performancebureau in-house te nemen. Dit heeft niet zozeer te maken met de kosten, maar eerder met een wil om constant voorop te willen lopen in elk specialisme.

---

Niels Langereis is Head of Wavemaker en verantwoordelijk voor het digitale activatielabel MEC Wavemaker.

www.mec-wavemaker.nl
@nclangereis

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie