[Column] Roupert Muller: Bye bye LinkedIn?
28-02-2017 12:50:00 | Hits: 3801 | columnist: Roupert Muller | Tags:

Een aantal weken geleden tijdens een gesprek met een zakenrelatie – actief in talent acquisition voor een multinational – waren we aan het praten over zijn actuele uitdagingen in het binnenhalen van talent (van starters tot C-level). We begonnen uiteraard over het medialandschap en waar bedrijven en werkzoekenden elkaar vinden. Ik zei gekscherend: “Over 10 jaar bestaat LinkedIn waarschijnlijk niet meer.” Waarop hij reageerde: “Misschien al over 5 jaar niet.” Een paar weken later zou blijken dat er wellicht een kern van waarheid in onze opmerkingen schuilt.

Ten tijde van eerdergenoemd gesprek, was het moeilijk om feitelijk te onderbouwen waarom ik er zo over dacht. Het enige wat ik kon bedenken was dat a) Facebook veel en veel groter is dan de meeste Westerse sociale media (en nog steeds groeit in actieve gebruikers), b) het heeft een sterk ecosysteem gecreëerd voor advertising (bereik en conversie) en c) gaan de volgende generaties LinkedIn (of iets wat er op lijkt) gebruiken om op de manier zoals wij dat nu doen banen te zoeken? Anders gezegd: past LinkedIn straks in het (sociale) mediaconsumptiegedrag van kinderen die nu enorm fan zijn van Snapchat en Instagram (kanalen die meer lijken op FB dan LinkedIn)? Vergeet niet dat er landen zijn waar andere spelers al groter zijn. Duitsland heeft Xing (het voormalige OpenBC), Rusland heeft VKontakte en China heeft WeChat en Weibo.

Ik ben frequent gebruiker van LinkedIn en het heeft echt zijn waarde bewezen voor mijn bedrijf. Daarom wilde ik toch feiten zien om te bepalen of het inderdaad helemaal niet zo gek was om te denken dat LinkedIn over een aantal jaar niet meer bestaat. De feiten waar ik naar zocht volgden snel genoeg. Facebook maakte namelijk op 15 februari bekend dat het in de VS en Canada een nieuwe Jobs-functionaliteit gaat uitrollen. Onderstaand twee statistieken die wijzen op een juiste move van FB. Het moet wel gezegd worden dat dit puur Amerikaanse statistieken zijn.

(bron: Quartz) *

Zal het allemaal zo’n vaart lopen? Dat moet blijken. Microsoft is eigenaar van LinkedIn en zij zullen ongetwijfeld achter de schermen iets aan het bedenken zijn om de continuïteit van het platform te waarborgen. Feit blijft wel dat de tijd dringt om iets bedenken. We kunnen allemaal roepen dat Facebook passé is, maar ze hebben nog wel ruim 1,8 miljard actieve gebruikers en ze harken elk kwartaal meer geld binnen met advertising (wat vooral ten koste gaat van een zoekmachinegigant). De paar miljoen Nederlanders die Facebook dan eventueel zouden laten vallen maakt Zuck & Co echt niet uit.

Dhr. Zuckerberg heeft onlangs ook een vernieuwde visie opgesteld voor de volgende fase van zijn bedrijf. Of je als gebruiker er in gelooft of niet, het is in ieder geval wel duidelijk, zeker voor de medewerkers van Facebook die het allemaal mogelijk maken. Een duidelijke visie en positionering. Ingrediënten om de continuïteit van een bedrijf te waarborgen – zeker een bedrijf dat actief is in het volatiele (sociale) medialandschap.

* Lees de volledige analyse achter de statistieken. 

---

Roupert Muller is oprichter van socialmediabureau 2851.

@RoupertM

Lees ook:

24-01-2017 | [Column] Roupert Muller: Me(di)a culpa
13-12-2016 | [Column] Roupert Muller: Het jaar 2016

01-11-2016 | [Column] Roupert Muller: Sinterklaas op een ezel
20-09-2016 | [Interview] Roupert Muller talks to Ana Brant of Dorchester Collection luxury hotels

08-08-2016 | [Column] Rupert Muller: ROT
17-05-2016 | [Column] Roupert Muller: To The Max
04-04-2016 | 
[Column] Roupert Muller: Aandacht
20-07-2015 | [Column] Roupert Muller: Gewoon
14-04-2015 | [Column] Roupert Muller: Een stroom van beelden
02-03-2015 | [Column] Roupert Muller: Always-on
15-12-2014 | [Column] Roupert Muller: Welkom in de toekomst
27-10-2014 | [Column] Roupert Muller: wie is nu eigenlijk de Goliath waartegen de dagbladen vechten?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie