[Column] Roupert Muller: Doorvragen
29-06-2017 09:06:52 | Hits: 2553 | columnist: Roupert Muller | Tags:

Eerder deze week tijdens een aflevering van Peptalk op Ziggo Sport, was er (weer) een interessante discussie tussen Formule 1-verslaggevers Olav Mol en Jack Plooij en presentator Jack van Gelder over de definitie van verslaggever vs. journalist in de Formule 1. Is er dan een verschil? Mol vindt van wel.

Eerst de definitie verslaggever vs. journalist volgens dhr. Mol: "Een verslaggever kan in dienst van een sport werken en een journalist niet." Dan vraag ik mij af of enige vorm van hoor en wederhoor wel kan bestaan in een dergelijke verstandhouding en schets de Formule 1-media dan niet een verkeerd beeld van de sport?

Hij krijgt een signaal van de persdame van Hamilton dat daar geen vragen over gesteld mogen worden

Nu dan de aanleiding voor de discussie: tijdens de race was er een mega-incident tussen Vettel en Hamilton. Vettel reed (bewust) in op de auto van Hamilton. Na de race willen wij als publiek uiteraard weten hoe de beide kemphanen over de situatie denken. Het blijkt echter dat pitreporter Plooij geen vraag over het incident mag stellen aan Hamilton. Sterker, hij krijgt een signaal van de persdame van Hamilton dat daar geen vragen over gesteld mogen worden. Huh? Waarom niet? Van Gelder vraagt terecht aan Plooij: "Moet je Hamilton dan wel interviewen?" Schijnbaar kunnen de coureurs het dus niet opbrengen om hun professionele plicht te doen. Iemand met de staat van dienst van Mr. Hamilton zou daar geen punt van moeten maken? Draait Hamilton niet lang genoeg mee om te weten hoe hij met de pers dient om te gaan? Of misschien toch maar een extra sessie mediatraining plannen?

Schijnbaar kunnen de coureurs het niet opbrengen om hun professionele plicht te doen

Max Verstappen heeft de pers helemaal niet te woord gestaan na wederom een ongelukkige race (technische problemen met de motor) om te voorkomen dat er dingen worden gezegd waar het team later spijt van krijgt. Zelfbescherming dus. Hij verscheen wel via een Skypeverbinding in Peptalk om voor het eerst te reageren op zijn niet zo succesvol verlopen race. Zijn reactie was overigens professioneel met de nodige humor die we inmiddels van hem gewend zijn. Uiteraard begrijp ik volledig dat je zo zwaar teleurgesteld en boos bent over de situatie, dat je even de tijd nodig hebt om weer tot rust te komen. En als je dan de mondiale pers te woord staat, zijn er altijd een paar verslaggevers/journalisten die totaal geen verstand hebben van winnen (topsportmentaliteit) en uiteindelijk puur uit zijn op een snelle quote (of om gewoon lekker te zuigen zoals alleen journalisten dat kunnen).

In het voetbal hebben we 17 miljoen bondscoaches en vanuit mijn luie stoel is het makkelijk praten. Ik ben uiteraard niet op de hoogte van de afspraken tussen media en het F1-circus. Afspraken zijn prima om een duidelijke code of conduct vast te leggen. Echter, de pers en de coureurs moeten wel gewoon hun werk doen. Ik hoop dan ook dat coureurs gewoon de pers te woord staan na een race (ongeacht het resultaat). En ik hoop dat de pers gewoon doorvraagt en dus de vragen stelt die ze moet stellen.

---

Roupert Muller is oprichter van socialmediabureau 2851.

@RoupertM

Lees ook:

25-04-2017 | [Column] Roupert Muller: Blocken
27-03-2017 | [Column] Roupert Muller: Valse verontwaardiging; programmatic advertising is niet waterdicht

28-02-2017 | [Column] Roupert Muller: Bye bye LinkedIn?

24-01-2017 | [Column] Roupert Muller: Me(di)a culpa

13-12-2016 | [Column] Roupert Muller: Het jaar 2016

01-11-2016 | [Column] Roupert Muller: Sinterklaas op een ezel
20-09-2016 | [Interview] Roupert Muller talks to Ana Brant of Dorchester Collection luxury hotels

08-08-2016 | [Column] Rupert Muller: ROT
17-05-2016 | [Column] Roupert Muller: To The Max
04-04-2016 | 
[Column] Roupert Muller: Aandacht
20-07-2015 | [Column] Roupert Muller: Gewoon
14-04-2015 | [Column] Roupert Muller: Een stroom van beelden
02-03-2015 | [Column] Roupert Muller: Always-on
15-12-2014 | [Column] Roupert Muller: Welkom in de toekomst
27-10-2014 | [Column] Roupert Muller: wie is nu eigenlijk de Goliath waartegen de dagbladen vechten?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie