[Column] Rutger Mackenbach: Het gevoel van diversiteit
01-12-2015 14:30:00 | Hits: 6162 | columnist: Rutger Mackenbach | Tags:

De media staan er vol van: er is niet genoeg kleur op de Nederlandse redacties. En ook in de bureauwereld hebben we te veel ‘ons soort mensen’ zo blijkt uit de ingezonden stukken in de vakmedia. Veel van die stukken gaan uit van eigen ervaringen en zijn niet gestaafd met cijfers. Het is een persoonlijke observatie, of zo u wilt: een gevoel. Nu wil ik niet zeggen dat er niks aan de hand is. Maar wat me opvalt in deze discussies is hoezeer er naar binnen wordt gekeken en niet naar buiten. Het gaat vooral over de bureauwereld, maar heeft iemand zich wel eens de vraag gesteld of de doelgroep waar we het over hebben (de allochtoon) wel zin heeft om bij een creatief bureau te werken. Of op een redactie.

Nu mag je in een opiniestuk schrijven wat je vindt. Maar als dat stuk betrekking heeft op een groep mensen, dan is het op zich wel handig dat je van wat hardere feiten uitgaat. Goed nieuws, die zijn er. Uit diverse onderzoeken, waaronder de doelgroepmonitor van het NOM, blijkt dat de allochtone groep meer dan gemiddeld kiest voor een financiële of juridische opleiding. Concreet, wat ‘hardere’ opleidingen. Dus het is logisch dat er in de bureauwereld minder allochtonen dan gemiddeld te vinden zijn. Communicatie is nu eenmaal een wat zachtere sector. En het blijft lastig mijn omgeving uit te leggen wat ik nu precies doe. 

Maar desondanks moet je je ook niet blind staren op cijfers. John Olivieira schreef een tijdje geleden al een stuk in Adformatie over de kijkcijfers in Nederland, en het feit dat deze volgens hem geen representatief beeld geven van de allochtone doelgroep. Zijn oplossing: een betere vertegenwoordiging van de allochtonen in het panel. Dat is een mooi streven, maar ik denk dat we ook iets moeten doen aan de mentaliteit van mediaplanners, brandmanagers en andere mensen die zich bezig houden met merken en reclame. Want John heeft wel gelijk. De huidige ’officiële’ cijfers laten het gedrag van sommige subculturen niet goed zien. En hou er wel rekening mee dat dit grote groepen consumenten zijn.

Mensen die met reclame te maken hebben, zouden het lef moeten hebben om eens buiten de standaard cijfers om te kijken naar wat mensen beweegt. Standaard cijfers zijn fijn, want daarmee is het makkelijker overtuigen. Maar met wat dieper graven (en gewoon vragen) is veel beter te achterhalen wat een doelgroep bezig houdt. Ken je Murat Boz? Nee? Een populaire Turkse artiest. Wordt ook buitengewoon weinig over gemeld in de Hollandse pers. Laat staan dat zijn muziek wordt gedraaid op Nederlandse zenders, op FunX na dan. Maar hij heeft wel 2,8 miljoen volgers op Instagram en staat volgend jaar in de Rai in Amsterdam. In verhouding veel populairder op social media dan de huidige nummer 1 in onze hitlijst Adele, waar je in de reguliere media mee dood wordt gegooid. Meer lef dus en soms eens afgaan op een gevoel. 

En dan komen we weer terug op de vraag of er wel genoeg allochtonen in de bureauwereld werken. Als dat gevoel heerst, dan is het al een waarheid waar we rekening mee moeten houden. En ik denk ook zeker dat een grotere diversiteit de kwaliteit van het werk alleen maar ten goede komt. Maar in plaats van er nu al een mening over te hebben zoals de meeste mensen, zou ik er voor pleiten om eerst maar eens de feiten te onderzoeken, wat vaker buiten de deur te kijken en vooral het gesprek aan te gaan. Laten we dan direct maar eens wat 50-plussers, vrouwen en mensen van buiten de Randstad ondervragen.

Rutger Mackenbach is Strategy Director bij mediabureau Stroom.
www.stroomviainternet.nl


Lees van Rutger ook:

05-10-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Adblockers te lijf met popsterren en nerds
10-08-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Zomerdip

08-07-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: De zachte wereld van Mobile Video
25-05-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Instant media, quick fix
13-04-2015 | [Column] Rutger Mackenbach: Nieuwe Pino gezocht
26-02-2015 | Rutger Mackenbach: Reclame draait niet om inhoud
12-01-2015 | Rutger Mackenbach: Voorspellingen voor 2015
10-12-2014 | Rutger Mackenbach: Lijstjestijd
28-10-2014 | Rutger Mackenbach: Tijd voor een mash-up
23-09-2014 | Rutger Mackenbach - Logo’s plakken

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie