[Column] Sietse Pots. Kabinetsformatie: vervang verslaggever door robot
09-06-2017 09:57:00 | Hits: 3818 | columnist: Sietse Pots | Tags:

Vraag: “Hoe verlopen de gesprekken?”
Antwoord: “Ik kan daar niets over zeggen.”
Vraag: “Hebben jullie het over het migratiebeleid?”
Antwoord: “U begrijpt dat ik over de inhoud van de gesprekken niets kan vertellen.”
Vraag: “Is meer geld voor het onderwijs al ter sprake gekomen?”
Antwoord: “Er komt van alles ter sprake, maar over wat precies doen wij nu nog geen mededelingen.”
Vraag: “Hoe zijn de verhoudingen aan tafel met de andere partijen?”
Antwoord: “Goed.”

Dat is de strekking van zo’n beetje ieder interview rondom de formatie van de afgelopen weken. En de strekking van de vraaggesprekken voor de komende weken, zoals het er op dit moment naar uitziet.

Content recycling

Misschien is het voor de journalistieke media een idee om bovenstaande transcriptie dagelijks te publiceren. ‘Content recycling’ levert immers goede resultaten op, zolang je de vorm maar steeds ietsje aanpast. Zet er een robot op en zorg dat deze de volgorde van de vragen en antwoorden zo nu en dan husselt - dat houdt het voor de argeloze lezer of luisteraar interessant. Voor de inhoud maakt het niet uit, immers: de vragen en antwoorden zijn onderling inwisselbaar en bovendien voor elke betrokken politicus van toepassing.

Dezelfde transcriptie is daarnaast voor meerdere doelgroepen inzetbaar. Door het formatieverslag te beginnen met de vraag over het migratiebeleid is het relevant voor de Telegraaf-lezer. Speel de human interest-kaart en begin dezelfde tekst met de vraag over de verhoudingen aan tafel – interessant voor de bezoeker van Lindanieuws.nl. Zet de onderwijsvraag prominenter neer, en het trekt de abonnees van Trouw aan.

Het is een kwestie van programmeren.

Het scheelt een hoop gedoe voor de parlementaire pers en voor de betrokken politici om dagelijks dezelfde content te gebruiken. En als er echt wat te melden valt, dan horen we het wel via de voorlichtingsdiensten of de betrokken partijen zelf. Stuur desnoods een stagiair naar het Catshuis om te posten en de robot op de redactie met nieuwe content te voeden, hoe dun ook.

Er is echter ook een andere manier: niets doen.

Als er geen nieuws te melden valt, hoef je het ook niet te brengen. Dit bespaart manuren, millimeters en zendtijd. Dus eindredacteuren, roep je verslaggevers terug!

Formatiedossier

Het verbaast mij hoeveel aandacht er momenteel is voor feitelijk niets. Het is te hopen dat nieuwsredacties het ‘formatiedossier’ loslaten zolang de betrokken politici er inhoudelijks niets over zeggen. Immers, door consequent geen nieuws te brengen, haakt het publiek uiteindelijk af. Ook bij onze klanten zien we dat content moet ‘raken’, inhoudelijk iets moet toevoegen of op het juiste moment gebracht moet worden om écht relevante resultaten te krijgen. Doet dat het niet, dan is het beter om niets te zeggen: beter dat, dan je doelgroep vermoeien met spam of reclametaal.

De tijd die je bespaart, kan je beter gebruiken door op zoek te gaan naar daadwerkelijk relevante content voor je doelgroep. Zoals de bij de formatie-overleggen aanwezige parlementaire journalisten hun tijd beter kunnen besteden door dieper in te gaan op écht belanghebbende dossiers.

---

Sietse Pots is Managing Director bij Sterk Werk Communicatie & Content Marketing.

www.sterkwerk.nl
@sietsepots

 

Lees ook:

01-06-2017 | Ruim baan voor de specialist en de lokale held  
10-05-2017 | Ontslagbrief FBI-baas Comey: don’t mention the war!

06-02-2017 | Crisis op kookpunt voor Mandemakers

04-01-2017 | Vijftig jaar televisiereclame: darten met een heipaal?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie