[Column] Tara Rikkers: Media-Trendpanel; gepersonaliseerde content is dé mediatrend van 2017
19-03-2017 16:44:00 | Hits: 3139 | columnist: Tara Rikkers | Tags:

Het Media-Trendpanel heeft gesproken: gepersonaliseerde content is dé mediatrend van 2017. Maar liefst 87 procent geeft aan dat deze trend belangrijk tot zeer belangrijk wordt dit jaar. De top 5 is verder gevuld met content: van massa naar niche, storytelling, visuele content en live video & andere tijdelijke content.  De resultaten zijn verwerkt in een infographic.

De aspecten persoonlijk, verhalend en visueel vormen de rode draad binnen de top 5 van meest belangrijke trends. Eén van de media-experts uit het trendpanel zegt dan ook: “De consument is op zoek naar echtheid en gehoord/gezien worden."

Deze rode draad zien we ook terug als we kijken naar de - volgens het trendpanel - meest belangrijke social media kanalen: de verhalende en visuele platformen Instagram en YouTube worden met voorsprong genoemd als dé kanalen die dit jaar belangrijker worden. Twitter en Yammer lijken dit jaar minder mee te tellen.

Als zelfgenoemde trends noemt het trendpanel naast content en video met name data, mobile en programmatic. Ook noemt het trendpanel de authenticiteit en betrouwbaarheid in de communicatie als een belangrijke trend in 2017. Of deze laatste twee aspecten ook te koppelen zijn aan Instagram en YouTube, waarbij de waarheid altijd nét iets mooier gepresenteerd kan worden dan het werkelijk is, valt nog te bezien.

Het Media-Trendpanel is begin 2016 door het Nederlands MediaNetwerk en MediaTest gelanceerd. Jaarlijks worden media-experts diverse malen gevraagd naar hun visie op belangrijke mediatrends. Het panel telt inmiddels ruim 650 leden. Aan dit onderzoek deden 153 media-experts mee.

 

 

Wil je meer informatie of ook deelnemen aan het Media-Trendpanel? Neem dan contact op met Tara Rikkers

www.mediatest.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie