[Column] Wilbert van der Heijden: Gezonder met filmpjes
01-05-2017 12:13:00 | Hits: 7973 | columnist: Wilbert van der Heijden | Tags:

Triomfantelijk hield mijn huisarts de bijsluiter omhoog. Daarin stond wat er met je gebeurt als je meer dan één bruistablet per dag innam. Laat staan drie! Deze hooggeletterde dacht afgelopen week even snel van zijn hinderlijk hoesten af te komen. En slikte driemaal achterelkaar een bij de apotheek aangeschaft bruistablet in. Zo snel was ik nog nooit ziek geworden!

Je begrijpt nu wel mijn bewondering voor de slimme campagne die het redactieteam van de 19 samenwerkende bibliotheken in Bibliotheek Rivierenland voert om mensen gezonder te krijgen. Wat daar zo geniaal aan is? In de Bommelerwaard, de Betuwe en het Land van Maas en Waal leven relatief veel ongezonde en laaggeletterde mensen. En dat is geen toevallige combinatie! Als je niet of slecht leest, kom je moeilijk te weten hoe je gezonder kunt leven.

Samen met het ziekenhuis in Tiel en de GGD, geholpen door regionale banken en ondernemers, ging de strijd begin dit jaar van start. Opmerkelijk is dat de campagne Samenwel.nl niet alleen met taallessen zoals Digisterker begint, maar zich direct volop richt op het beoogde resultaat: gezond leven! De traditionele aanpak om met een medisch verantwoord vingertje brochureteksten over de bevolking uit te strooien, werd losgelaten. Het redactieteam durfde het aan om rigoureus de geijkte communicatievolgorde om te gooien.

In Rivierenland gaan ze nu zelfs zo ver om gezond op te vatten als levensstijl. Dat betekent gezond met je lijf, gezond met je eten, gezond met je relaties, je financiën en vul alle lifestyle-elementen maar in. Maar hoe kun je deze complexe combinatie van elementen nu overbrengen aan de laaggeletterden die je zo graag wilt bereiken? Het antwoord luidde: geen woorden, maar daden. Met als resultaat: geen woorden maar beeld.

Als eerste stap in dit communicatieproces krijgen de bewoners op heel veel plekken in hun dagelijkse omgeving filmpjes te zien waarin herkenbare mensen uit hun omgeving gezond leven. Ze lopen hard over de dijken, drinken gezellig samen koffie, handelen in overleg met deskundigen hun financiën af, koken samen... Kortom, ze zijn bezig met een gezonde lifestyle. Dat moet kijkers aanzetten tot navolging. Zodra die behoefte opkomt, gaat stap twee in de communicatie in werking. Je kunt bij de bibliotheek terecht voor concrete data en plekken om drempelloos bij die gezonde lifestyle aan te sluiten. Als er vragen zijn, volstaat het achterlaten van je telefoonnummer en dan belt de bibliotheek je terug.

Het briljante van deze aanpak zit hem in de staart. Pas als de bewoners begonnen zijn met hun gezondere lifestyle, wordt gewezen op de boeken en de sites in de bibliotheek met de achtergrondinformatie waarin heel betrouwbaar, medisch verantwoord te lezen is hoe gezond deze gezonde leefstijl is. Je krijgt daarna als vanzelf zin om de taallessen te volgen die je in staat stellen om actiever aan het maatschappelijke leven deel te nemen.

Het redactieteam van de bibliotheek in Tiel neemt bij deze campagne het voortouw, schrijft het script, laat de filmpjes opnemen en zendt die in controlled circulation uit op schermen in het gehele rivierenland dat zo’n tien gemeentes omvat. Dus in de wachtkamers van artsen, fysiotherapeuten, op de gemeentehuizen en op monitoren op straathoeken en in de winkelcentra.

De eerste reacties vanuit de bewoners en de samenwerkende partijen zijn positief. Het zou zomaar kunnen dat ze daar in Tiel heel goed met hun vak bezig zijn. En dat ze zo dus een nieuwe invulling hebben gevonden van hun taak als bibliotheek. Dat lijkt me een stuk belangrijker dan het bedenken van een nieuwe naam voor de aloude boekenbewaarplaats; iets waar de bibliotheken deze week mee naar buiten kwamen. God bewaar me voor namen als contentstore, librije, gameplace, bibliothecarette en ga zo maar door. Mijn suggestie: bibliotheek, dat is precies betrouwbaar en uitdagend genoeg. Of niet soms?

---

Wilbert van der Heijden coacht en traint hoofdredacteuren en redactiechefs en is docent aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast is hij stedenbouwkundige.

www.wilbertvanderheijden.nl
@wilbertvdhdeb

 

Lees ook:

27-03-2017 | [Column] Wilbert van der Heijden: Dáág, vak!
12-10-2016 | [Column] Wilbert van der Heijden: Nieuwe journalisten worden weer helden

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie