[Column] Wouter Bax: Angst en schaamte maken communicatie dom
04-04-2017 10:31:22 | Hits: 7745 | columnist: Wouter Bax | Tags:

Om als communicatiemanager alle risico’s te spotten, is moeilijk, maar je kunt er ook té goed in worden. Voor je het weet staart iedereen als een bang hert in de koplampen.

Je wilt niet weten hoeveel van onze collega’s in communicatie nachtmerries en een burn-out krijgen van dingen die de gewone sterveling niet eens merkt. Bijvoorbeeld als hun directeur in een interview afwijkt van de kernboodschap en iets persoonlijks vertelt. Of als een afdeling een experiment aangaat en dus iets doet zonder dat de uitkomst vaststaat. Nog zo’n gruwel: de medewerker die met een vrolijke tweet spontaan inhaakt op een nieuwtje.

Spontaniteit dus; héél vervelend voor de afdeling communicatie waar alles draait om het vermijden van risico’s. In de ergste gevallen heeft de organisatie de input van haar medewerkers eerst zelf ontketend, om zich er daarna rot van te schrikken. Hoed je voor managers die in het dagelijkse leven rigide beleid voeren en dan op de jaarlijkse heidag de leuke oom uithangen: ontwikkel jezelf, kom met ideeën, laat van je horen, doe eens gek!

Ik ken een organisatie die elk jaar voorafgaand aan de publicatie van het o zo democratische medewerkersbelevingsonderzoek al haar managers op cursus stuurt om met de eigen mensen over de uitkomst te communiceren. De pieken en dalen in de antwoorden worden er statistisch verantwoord uitgefilterd, onwelgevallige resultaten worden in de juiste context geplaatst. Tot er iets overblijft waarvoor niemand nog warmloopt.

Woordvoerders die elk risico voor de reputatie van hun organisatie van een kilometer afstand zien aankomen en dan preventief de deur dichtsmijten, zijn er vaak trots op: kijk mij ons eens beschermen! Maar in al hun toewijding veroorzaken ze wel degelijk schade. Als ze de angst en onzekerheid van het management ongefilterd doorlaten, creëren ze in hun hele organisatie een cultuur van angst en schaamte.

Dit gebeurt nog ongelofelijk vaak. Op die manier worden fouten letterlijk een taboe en zijn eigen initiatieven van medewerkers ongewenst. Wie eens goed op zijn vingers is getikt om een spontane daad, bedenkt zich wel twee keer voordat hij dat nog eens doet. In plaats van nog langer een professional te zijn - en dus eigen initiatief te nemen en welbewust de eigen intuïtie te volgen - gaat hij voortaan zielloos op zijn pensioen zitten wachten.

Eigenlijk heeft het in de communicatie zo algemeen aanvaarde risicomanagement niets met communicatie te maken. Het is het tegendeel van communicatie. Het is de luiken sluiten en dan hopen dat de storm overwaait. Als je het zover laat komen, maak je van het communicatievak een dom beroep. De hele dag rondlopen met samengeknepen billen en dan ook nog eens anderen met die angst besmetten.

Houd je van communicatie? Maak er dan een mooi avontuur van! Doe het open en eerlijk, kijk de realiteit in je organisatie recht in de ogen, ga de confrontatie aan! Snap dat klanten en medewerkers institutioneel reageren op een instituut en menselijk op een organisatie die ook menselijk durft te zijn. Daar zitten uiteindelijk voor elke organisatie het krediet en de aantrekkingskracht. De communicatiemensen die dat zien, hebben de leukste baan.

---

Wouter Bax is ondernemer in media en communicatie, gespecialiseerd in veranderingsprocessen. Hij werkt vanuit zijn bedrijf Bureau Good Work. Bax werkte eerder bij de NOS en was hoofdredacteur van NU.nl.

@Wout_r

 

Lees ook:

28-02-2017 | [Column] Wouter Bax: Mooi weer spelen is dodelijk
02-02-2017 | [Column] Wouter Bax: Laat Trump ons vak niet onderpissen

02-01-2017 | [Column] Wouter Bax: De grote bek is zó 2016

30-11-2016 | [Column] Wouter Bax: Misdaad is amusement

24-10-2016 | [Column] Wouter Bax: De krant is beter dan vroeger, dankzij internet

21-09-2016 | [Column] Wouter Bax: NU.nl en de NOS. Gelukkig, ze zijn er nog

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie