[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Blokker, Nationale-Nederlanden, Specsavers
04-05-2016 12:18:00 | Hits: 7929 | columnist: Bart Vijlbrief | Tags:

Sex and the Blokker

Retail in Nederland staat zwaar onder druk. Dat is geen geheim. Blokker wil daar aan ontsnappen door een sprong voorwaarts te maken: wég uit het anonieme midden. Want stuck in the middle is de dood in de pot. Dus...winkels opfrissen en een nieuwe campagne. 

Een opvallende en moedige campagne, daar kunnen we het wel over eens zijn. En vaak is dat goed. Want als je niet opvalt everything else is academic. Maar bij deze commercial van Blokker twijfel ik daar aan. Valt ie misschien tevéél op?

Klinkt misschien gek.

Blokker is voor mij namelijk een nieuwe emmer, diepvriesbakjes, een broodtrommel en stofzuigerzakken. Niet persé sexy nee… maar dat is prima. Het zijn spullen die iedereen altijd nú nodig heeft en die je niet snel online bestelt. Je loopt daarvoor even naar de Blokker. En met 600 vestigingen in Nederland kan dat ook makkelijk.

Traffic naar de winkelvloer is waarschijnlijk dus hun belangrijkste communicatiedoelstelling. De vraag die ik heb: Gaat dat lukken door jezelf neer te zetten als dé speciaalzaak van Nederland als het gaat om koken…terwijl je dat niet bent. Want Blokker is waxinelichthoudertjes, vuilnisbakken, keukentrapjes en - oké dan - een staafmixer.

Kijk eens hoe ze zich verder etaleren.

Hollands, simpel en Hollands. En simpel is goed! Want als iedereen sexy is, is niemand nog sexy. Zoiets.

Maar het gevaar dat op de loer ligt is dat het gat tussen de campagne en de winkels te groot wordt; de merkelasticiteit te ver wordt opgerekt. En waar moet je heen als dat elastiekje knapt? Is de Blokker er dan nog voor je? 

Op de koffie bij Nationale Nederlanden 

Wat een ontzettend grappig idee om een koffiekopje te laten praten. Candid Camera, maar dan functioneel. En strak op de briefing kan ik me zo voorstellen: “We willen duidelijk maken dat mensen heel makkelijk over hun financiën kunnen praten, bij wijze van spreken gewoon tijdens een kopje koffie.” Als je dan als bureau met een uitwerking komt waarin je letterlijk het kopje koffie het gesprek laat aangaan, dan heb je het goed gedaan. Goed uitgevoerd en goed gecast ook.

En dat Nationale Nederlanden een speciaal café heeft geopend om hun klanten op een ongedwongen manier te ontmoeten, vind ik lovenswaardig. Dat maakt je toegankelijk als merk en dat is zeker voor een financiële dienstverlener een grote stap voorwaarts. Denken vanuit je klanten en niet vanuit jezelf.

Concurrent Aegon doet hetzelfde. Zij baseren zich op het inzicht dat mensen financiële zaken totáál oninteressant vinden. Een waarheid als een koe. Vanuit dat besef biedt Aegon het ‘Aandacht-gesprek’; een gratis telefoongesprek van een kwartiertje om ‘ns naar je financiële toekomst te kijken. Een goed inzicht gekoppeld aan een relevante oplossing.

En op dat punt laat Nationale Nederlanden het toch een beetje liggen. Ja, je kunt dus naar hun café. Maar dat is alleen in Rotterdam. Op hun site zie ik nergens een uitnodiging voor een gesprek. Daar staan traditioneel en keurig hun producten: sparen, beleggen, verzekeren. En verder: “bereken uw premie” en “vraag een offerte aan”.

Aegon daarentegen laat ook op hun website duidelijk zien open te staan voor contact. Vanaf de homepage kun je direct een Aandacht-gesprek aanvragen en ze laten meteen weten dat je je daar niet op hoeft voor te bereiden. Lekker laagdrempelig.

Kortom: leuk idee van Nationale Nederlanden, maar zo voelt het meer als een gimmick dan als echte overtuiging.

Het favoriete geluid van Specsavers

“Uw favoriete geluid, dat wilt u toch niet missen?”

Nee, natuurlijk niet! Da’s een beetje vragen naar de bekende weg. Een zere vinger wil ook niemand. Maar goed, ik snap dat je een opening moet hebben om de aandacht te trekken.

En dan inééns is daar die andere vraag: “Wist u dat de meeste mensen niet één, maar twee hoortoestellen nodig hebben?”

Eh nee… dat wist ik niet. Ik ben getriggerd: Hoezo dan? Helaas, daar krijg ik geen antwoord op in de commercial. Jammer, want ze hebben wel een mooi aanbod met twee hoortoestellen voor de prijs van één.

Dan maar even naar hun site: Specsavers.nl. Hé, daar staan alleen brillen en lenzen. O wacht, helemaal bovenin weggestopt staat heel klein een link naar hun hoorzorg-site. Gelukkig heb ik goede ogen.

Maar ook op de hoorzorg-site geen antwoord op de vraag waaróm je eigenlijk twee hoortoestellen nodig hebt. En dan valt dat hele mooie aanbod van Specsavers toch een beetje in water.

Of zie ik het niet goed?

Bart Vijlbrief is strategy director bij Initiative
www.initiative.nl
www.twitter.com/bvijlbri

 

Lees ook:

14-01-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Heineken, Zillertal Arena, KFC
10-12-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Mindshakes, Heineken, Consumentenbond
12-06-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: ING, Batavus, Snelle Jelle
06-03-2015 | 
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: BMW, IKEA, Dial Direct
29-01-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Hersenstichting, Unox, Manutan
11-12-2014 | Bart Vijlbrief: Op welk device heeft je videocommercial de meeste impact?
13-11-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: HP, Beter Horen, Anderzorg
21-09-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Knab, Menzis, Zeeman
14-08-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Apple, Samsung, Toyota
11-05-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Pickwick, Oxxio, Skoda
21-01-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Guinness, Axe, Verbond van Verzekeraars
20-11-2013 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: KLM, Nationale Nederlanden, Gamma

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie