[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Heineken, Zillertal Arena, KFC
14-01-2016 14:27:00 | Hits: 7632 | columnist: Bart Vijlbrief | Tags:

Heineken

Ik moet hier een mening over hebben. Maar eigenlijk heb ik die niet.

Ik vind ‘m geinig. Maar meer ook niet.

Ik denk dat veel mannen het wel lachen vinden om iemand met een bierhuis voor het blok te zetten. Maar eigenlijk vind ik dat meer iets voor Amstel.

Ik zie niet hoe dit aansluit op de internationale positionering van Heineken in massamedia. Maar Heineken blijft natuurlijk ook gewoon een gezellig Nederlands merk.

Ik zou ‘m zelf niet doorsturen. Maar hij is wel al 2,3 miljoen keer bekeken.

Dus, wie ben ik om te zeggen…

Zillertal Arena

Van Heineken is het een kleine stap naar het Zillertal in Oostenrijk, hoe gek dat misschien ook mag klinken. Hun commercial, die ervoor moet zorgen dat we onze wintersport daar gaan doorbrengen, is namelijk een grappig bedoeld vervolg op de klassieker van Heineken uit 2002.

Waarom? Ik kan echt met de beste wil van de wereld niet bedenken wat hier de achterliggende gedachte is. Is het een knipoog naar Ötzi de ijsmummie die in 1991 werd uitgegraven uit een gletsjer? Maar die werd in het Ötztal in Italië ontdekt en dit is een campagne voor het Zillertal in Oostenrijk. En het schijnt dat de acteur die Rudi speelt in het Zillertal woont, maar geen mens die dat weet natuurlijk.

Is het dan niks meer dan het lenen van een door een ander merk opgebouwd personage? En dan druk ik me met 'lenen' nog netjes uit. Ik ben er bang voor.

Inhoudelijk geeft de commercial me in ieder geval geen enkele reden om te gaan skiën op deze plek waar types als Rudi blijkbaar komen, of het zou de geit moeten zijn. Dit filmpje is echt gekkigheid om de gekkigheid. “Een pakketje schroot met een dun laagje chroom”, zoals Het Goede Doel al eens zo mooi zong.

Of is het iets Oostenrijks? Iets dat wij Hollanders van het vlakke land niet begrijpen? Want als het gaat om onbegrijpelijke commercials voor skigebieden, heb ik er nog één voor jullie:

Hals und beinbruch!

KFC Real Chicken

Net als Heineken waagt ook KFC zich aan videocontent die online z’n weg moet vinden. Waar Heineken blijkbaar toch iets universeels aanboort, slaat KFC wat mij betreft de plank volledig mis. Voor iedereen onder de 40 (hoe zit dat eigenlijk met de primaire doelgroep van KFC?) zal ik uitleggen wat de gedachtegang van de campagne is.

Milli Vanilli was een extreem populair pop-duo tussen 1988 en 1991. Catchy deuntjes, leuke danspasjes, schoudervullingen en hordes gillende meisjes. Dat werk. Maarrrr… toen bleek dat de heren Milli en Vanilli hun liedjes helemaal niet zelf hadden ingezongen! Hun Duitse producer Frank Farian (ook de man achter onder andere Boney M) had daarvoor, de in Duitsland woonachtige legerveteraan, Charles Shaw ingeschakeld. Milli Vanilli bleek niets meer dan een lege dansende huls. De schande was groot. Zó groot zelfs dat Milli of Vanilli (daar wil ik vanaf zijn) aan lager wal raakte en in 1998 dood werd gevonden na een overdosis.

Goed verhaal om je merk aan te verbinden.

Maar goed, dat was toen en dit is nu. Het andere nog levende lid is back on track. Laten we hem voor het gemak Milli noemen. Hij woont in Nederland en doet nu de dingen die hij wél goed kan en leuk vindt. Met andere woorden: Milli is nu real. En daar hebben we de werkelijk FLINTERDUNNE link naar de real chicken van KFC: hij is nu real en de kip van KFC is ook real. That’s it!

Maar wacht eens even… als Milli voeger niet real was en nu wel, geldt dat dan ook voor de kip van KFC? Ik bel de Keuringsdienst van Waarde even.

Bart Vijlbrief is strategy director bij Initiative
www.initiative.nl
www.twitter.com/bvijlbri

 

Lees ook:

10-12-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Mindshakes, Heineken, Consumentenbond
12-06-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: ING, Batavus, Snelle Jelle
06-03-2015 | 
[Commercial Review] Bart Vijlbrief: BMW, IKEA, Dial Direct
29-01-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Hersenstichting, Unox, Manutan
11-12-2014 | Bart Vijlbrief: Op welk device heeft je videocommercial de meeste impact?
13-11-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: HP, Beter Horen, Anderzorg
21-09-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Knab, Menzis, Zeeman
14-08-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Apple, Samsung, Toyota
11-05-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Pickwick, Oxxio, Skoda
21-01-2014 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Guinness, Axe, Verbond van Verzekeraars
20-11-2013 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: KLM, Nationale Nederlanden, Gamma

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie