[Commercial Review] Bart Vijlbrief: We Fashion, NFF, Sigma
24-08-2017 12:26:00 | Hits: 3425 | columnist: Bart Vijlbrief | Tags:

Fris en uitgerust nieuwe video’s bekijken die tijdens mijn vakantie zijn verschenen, leuk toch? Och… Het was niet in alle gevallen een fijne thuiskomst.

Zo roept Chantal Janzen Nederland op een foto in te sturen van de best verpakte mannenbillen. Ze doet dat namens We Fashion.. Branded content is hot en een prachtmiddel om je merk op een relevantere manier bij je doelgroep onder de aandacht te brengen dan misschien kan via traditionele advertising. Om daarvoor een keer mannenbillen te pakken (figuurlijk!) is best verfrissend en de keuze voor &C, het mediaplatform van Chantal Janzen, is logisch als WE Fashion inderdaad het inzicht heeft dat spijkerbroeken voor mannen vooral worden gekocht door hun vrouwelijke partners. Maar, mag het dan ALSJEBLIEFT wat minder plat? En dan heb ik het niet over de billen van de deelnemers. “Geef je nu op voor de Kontest”, “Stuur je bilfie”... Tjongejongejonge. Dit is géén reclame voor de betrokken partijen en niet voor branded kontent als communicatiemiddel.

Nederlands Film Festival

De video laat toeschouwers zien die in vervoering raken van een (Nederlandse) film. Doel is de programmering van het Nederlands Film Festival onder de aandacht te brengen. “Je weet niet wat je ziet”, duidt op de verbazing, spanning en ontroering die je als kijker ervaart als je komt kijken naar de films die draaien op het festival. Leuk gevonden. Alleen, als ik de video heb gezien, heb ik nog steeds géén idee wat er te zien is op het festival. Je weet niet wat je ziet… Ik zie wel, maar ik weet nog niet.

Dus ik ga niet.

Sigma

Sigma levert kwaliteitsverf en heeft een slim platform waarop je kwaliteitsschilders kunt vinden die schilderen met de kwaliteitsverf van Sigma.
En hoe laat je weten dat ze kwaliteit leveren? Normaal gesproken met reviews, maar het inzicht van Sigma is dat die reviews vaak nietszeggend zijn. Sterker nog, de schilders (en de verf) van Sigma zijn zó goed dat je al die reviews helemaal niet hóeft door te ploeteren; het feit dat ze bij Sigma horen, zegt genoeg. Simpel en effectief. Geen speld tussen te krijgen.

Enige dat nu nog ontbreekt, is dit beter zichtbaar en vindbaar te maken. Op de homepage van Sigma is niks te vinden van deze sympathieke en relevante content. Ook niet als ik via de site expliciet zoek naar één van hun schilders of kijk op het (moeilijk vindbare) sigmapaintr.nl. Pas als ik doordring in de krochten van de site en aanbeland op sigmapaintr.nl/reviews kom ik de film tegen.
En zelfs nadat ik al deze sites meerdere malen heb gezocht en diverse keren heb gegoogled op de merknaam Sigma, word ik niet geretarget. Da’s een gemiste kans.
Opknippen die 30 minuten video in korte hapklare brokken en slim online richten op bezoekers van je site, verbouwers, bezoekers van bouwmarkten, etcetera. Bezorg je die schilders meer werk en verkoop je meer verf. Het mes snijdt aan twee kanten. Goed verhaal.

Bart Vijlbrief is Strategy Director bij Initiative.

www.initiative.nl
@bvijlbri

 

Lees ook:

09-03-2017 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: CDA, Samsung, Skechers
15-12-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Anderzorg, Ohra, Oxxio
20-10-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: UNESCO, ING, Haribo
25-08-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Samsung, Nike, Procter & Gamble
05-07-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Aegon, NIVEA SUN, Clearasil
04-05-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Blokker, Nationale-Nederlanden, Specsavers
14-01-2016 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Heineken, Zillertal Arena, KFC
10-12-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: Mindshakes, Heineken, Consumentenbond
12-06-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: ING, Batavus, Snelle Jelle
06-03-2015 | [Commercial Review] Bart Vijlbrief: BMW, IKEA, Dial Direct

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie