[Commercial Review] Gerard Ghazarian: Pearle, Maag Lever Darm Stichting, Hertog Jan
23-03-2016 10:04:00 | Hits: 5818 | columnist: Gérard Ghazarian | Tags:

Pearle

De concurrentie heeft de humor invalshoek blijkbaar zo succesvol geclaimd dat Pearle het tijd vond om de communicatie over een andere boeg te gooien en voor anker te gaan in de haven van -fashion capital- Volendam. Pearle introduceert Jan Smit als visueel gehandicapt boegbeeld. Ter illustratie heeft Jan een menukaart omgedraaid in z’n handen, zit op 20 cm van een grootbeeld flatscreen te gamen, leest en zingt “oren” i.p.v. “ogen” enz.. Het probleem is duidelijk; Jan moet aan de bril. De oplossing komt van Pearle want “daar word je goed geholpen”. Tja, en dat is de reden om naar Pearle te gaan? Een bril is toch ook mode, ijdelheid, een signaal afgeven, je goed voelen? Heeft Pearle niet een fantastische collectie monturen die je nergens anders vindt? Zijn ze niet concurrerend met hun prijzen? Hebben ze geen snellere service? Ruimere openingstijden? Neen, niets van dat al, ze hebben wel Jan Smit en die mag z’n nieuwe bril terugbrengen als ie toch niet bevalt. Pearle heeft dus ook geen stylistes. Ik zou bijna zeggen: dat kan leuker.    

 

Poep

Poep, menselijke poep, da’s geen makkelijk onderwerp om aan de orde te brengen in het kader van de maatschappelijke bewustwording. De Maag Lever Darm Stichting introduceert: “check je poep”. Daarbij geen verbloemend taalgebruik als “fecaliën”, of “grote boodschap”, maar gewoon -poep-, een woord dat iedereen begrijpt en waar geen misverstanden over kunnen ontstaan. Op die manier maak je jezelf niet groter dan je bent en maak je het voor je doelgroep (heel Nederland) begrijpelijk. Om de boodschap toegankelijk en herkenbaar te maken is gekozen voor een aantal BN-ers dat aangesproken worden door hun poep. Leuk telefoongesprek met de voice-over zal dat zijn geweest. “We willen je graag als pratende drol… Nee, dat zie je verder helemaal niet, we suggereren het alleen. Jouw stem komt uit de toiletpot en vertelt het verhaal”. De Maag Lever Darm Stichting maakt het moeilijk bespreekbare bespreekbaar en laat tegelijkertijd zien dat het vooral heel verstandig is om met enig regelmaat toch even te checken alvorens de spoelknop in te drukken. Een knappe campagne.   

     

Hertog Jan

Hertog Jan wat maak je me nou? Het was altijd perfect en nu ineens lijkt het alsof er teveel zendtijd was ingekocht en de commercial dus onverwacht iets langer moest worden. De voice-over wacht op wat gaat komen met (te) lange stiltes, waardoor de vaart er totaal uit is en de samenhang verloren gaat. Het Hartog Jan brouwersambacht boet op deze manier in aan kwaliteit en dat is jammer van het beeld dat tot nu toe zo zorgvuldig is neergezet. Wat interessanter extra beeldmateriaal en een vlottere edit hadden de boel nog kunnen redden. Er is nu gewoon te weinig tekst, het had anders ingesproken moeten worden en met een andere stem. Laat Hans Böhm die vreselijke UWV radiocommercials doen, maar geen bier, geen ambacht, geen sympathieke brouwers. Deze commercial voelt een beetje houtje-touwtje en dat is jammer voor het merk, de liefde voor het vak die je wilt etaleren en de mooie bieren die uiteindelijk in de schappen staan. It’s got to be perfect.     

Gérard Ghazarian is CEO van Candid Group
www.candidvalley.com

Lees van Gérard ook:

18-02-2016 | [Commercial Review] Gérard Ghazarian: Nierstichting, Dacia Duster, Zeeman
21-01-2016 | [Commercial Review] Gérard Ghazarian: Fonds Gezond Geboren, Campina Vla, WNF
25-12-2015 | [Forum advertentiemarkt 2016] Gérard Ghazarian: Convenience is King and consumer delight the Queen
20-12-2015 | [Forum] Hoe ontwikkelt de advertentiemarkt zich in 2016?
18-12-2015 | [Commercial Review] Gérard Ghazarian: De nieuwe BMW 7, De nieuwe HEMA, De nieuwe Sunweb
07-11-2015 | [Commercial Review] Gérard Ghazarian: Gamma, Exact, Monuta
05-10-2015 | [Column] Gérard Ghazarian: Automated trading is en blijft vooral mensenwerk

30-09-2015 | [Forum] Mediabureaus & Automated Trading
29-09-2015 | [Commercial Review] Gérard Ghazarian: ONderweg ben ik OFFline | Heineken 007 | Milner

10-09-2015 | [Column] Gérard Ghazarian: De nieuwe Apple TV: Game Changer! Deel II
01-09-2015 | [Column] Gérard Ghazarian: De nieuwe Apple TV: Game Changer!
20-08-2015 | [Commercial Review] Gérard Ghazarian: Peugeot, Karwei, Iglo
09-07-2015 | [Column] Gérard Ghazarian: Mobile Marketing, User Interface head to head met Artificial Intelligence
11-06-2015 | [Column] Gérard Ghazarian: Game of Thrones - 5 gouden regels om je doel te bereiken in een competitieve wereld

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie