[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Heineken, Mentos, Galaxy Note7
22-09-2016 11:14:00 | Hits: 5874 | columnist: Machiel Verkuyl | Tags:

Heineken Go Places

Heineken heeft een campagne gemaakt die het merk als werkgever op een spectaculaire manier op de kaart zet. Het knapste aan de uiting is dat deze perfect past in de merkpropositie die de brouwer nu voert. De commercial neemt je mee door een tunnel gevuld met verrassingen, inspiratie en ambitie. Je krijgt door het gekozen perspectief écht de indruk dat Heineken je aanspreekt. De ontwikkelde website is volledig om de ‘kandidaat’ heen gebouwd. Inclusief een interactieve test, geheel in video. Award-waardig. De campagne is, net als het goudgele drankje, erg verfrissend.

Mentos CompliMentos

Snoepjesmerk Mentos maakt van een woordgrap een complete campagne. Want de wereld kan wel wat positiviteit gebruiken, denken ze. Het is een doorvertaling van een in Australië verzonnen concept dat past binnen de bestaande merkgedachte who says no to Mentos. Iemand helpen om een Facebookvriend een compliment te geven, dat kan niet negatief worden geïnterpreteerd, denk ik. Opvallend: op sociale media lijkt het erop dat Mentos voor de campagne ook de haalbaarheid van het concept getest heeft. Verder is het resultaat op sociale media, op een paar ingekochte posts na, nog bescheiden.
Ik vind het allemaal nog een beetje mager, een beetje dun. Een laagje suiker dat er na twee keer kauwen wel vanaf is. Om dan te blijven plakken bij iemand anders onder z’n schoen. Die stockbeelden helpen ook niet echt. Of ik nu bij de benzinepomp even snel dat potje Mentos meegraai, omdat ik in de file zo’n complimentos heb gehad? Ik denk het nietos.

Galaxy Note7: Busy Busy Busy

Wat begon als een sprookje, eindigt in een klein drama. De Samsung Note7 is misschien wel de beste telefoon die gemaakt is. Na een stevige opmars waarbij Samsung steeds meer terrein won op Apple, roept Samsung het vlaggenschip onder de telefoons terug. Er is een kans dat de apparaten ontploffen. En nét als op elk vliegveld van de Europese steden enorme campagnes voor het apparaat hangen, de markt klaar is voor het overstappen én de iPhone 7 eigenlijk niet veel nieuws brengt, gaat het mis. Ik hoop maar dat de deals die elektronicagigant met media gemaakt heeft niet alleen out-of-home waren, dan kunnen ze de uitingen tenminste nog wisselen.
Aan de Amerikaanse commercial heeft het niet gelegen. Gedurfd. Christoph Waltz, een van onze oosterburen en bekend van films als Inglorious Bastards en Django Unchained, houdt de Amerikaan een spiegel voor om ze vervolgens ontzettend te vleien. Koren op de molen, kan ik me voorstellen. Lekker satirisch, doorspekt met superlatieven en overdrijving. Zum schade. 

Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative
www.twitter.com/machiel
www.initiative.nl

 

21-07-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bever, Johnsonville, Samsung
14-06-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Royal Club, Tabac, Fietsenwinkel.nl
10-03-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Trouw, Libresse, Mercedes-Benz
11-02-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Superbowl 50 – Budweiser USA, SoFi, GoDaddy
24-12-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: GAMMA, 3FM Serious Request, Dance4life
12-11-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: DAS, Telfort, Sony Playstation
23-07-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Seat, Campina, Interpolis
07-04-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: ING, Marktplaats, Bolletje
04-02-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Super bowl 2015 XLIX

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie