[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Superbowl 50 – Budweiser USA, SoFi, GoDaddy
11-02-2016 14:10:00 | Hits: 6727 | columnist: Machiel Verkuyl | Tags:

Budweiser USA - #NotBackingDown

Een merk bestaat in onze hoofden uit een set aan associaties die we erbij hebben. Stevig verankerd, slechts langzaam te veranderen. Reclame probeert dan, met een onderzoeksrapport van de 0-meting, steeds beetje bij beetje het merk te schuiven naar de set waarden waarvan de marketeer weet dat het ’t meeste toekomst heeft. Dat lijkt zelfs wel een beetje op een wetenschappelijk proces. Maar dat is het niet. Het is namelijk óók een kunst om reclame te maken.

Budweiser laat dat met de Superbowl 50 spot mooi zien. In de afgelopen paar jaar is het merk vooral geassocieerd met paarden & puppies. Hoe kom je daar los van? Bud durft het aan om te staan voor wat ze als merk niet zijn. Pure horror voor de marketeers. Geen enkele imagostatement die de rapportage lekker overleeft.

Wat mij betreft een geslaagde manier om het stof te blazen van een merk dat onder vuur ligt van de longtail aan speciale hippe drankjes en wilde biervarianten. Beste commentaar op de video: de commercial is beter dan het eigenlijke product. Maar hey, smaken verschillen.   

SoFi – Great loans for great people 

Banken hebben de de afgelopen jaren veel moeite gestoken in het politiek correct verpakken van de boodschappen die ze hebben. Prima als je in ‘legal’ werkt, maar niet zo prima als je probeert met consumenten te communiceren. Nu SoFi. Zij zijn bikkelhard. Wijzen mensen in de commercial al af. Heerlijk. Want eerlijk: dat is precies wat er gebeurt. Een bank schat voordat ze je een lening geven in of ze dat geld terug gaan zien. En dat is nodig, gezond en waardevol voor iedereen. Best verfrissend daarom dat een bank dat gewoon eerlijk tegen je zegt. Ik zou heel graag willen zien wat dat doet voor hun rendement op leningen. Het zou wel eens precies de klanten kunnen opleveren die je als bank wél wil.

GoDaddy

De winnaar van de Superbowl 50 reclamewedloop? GoDaddy. Schitterend door afwezigheid. De (online) schrijvende pers lust er wel brood van, zo’n voormalig disruptor-brand dat plots z’n 40 miljoen dollar in de zak houdt. Heeft het merk zich vorig jaar gestoten aan de parodie op Budweiser? Nee. Het is simpelweg gaan focussen op getargete, online marketing voor alle landen. Kijk maar eens op hun YouYube kanaal: van het instellen van Outlook op de Mac tot hoe een DNS server eigenlijk werkt. Ze doen wat ze altijd al hadden moeten doen: hun (toekomstige) klanten maximaal bedienen. Inclusief een lekker Amerikaans manifesto. Kick ass. Goed hoor.

Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative
www.twitter.com/machiel
www.initiative.nl

 

Lees van Machiel ook:

24-12-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: GAMMA, 3FM Serious Request, Dance4life
12-11-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: DAS, Telfort, Sony Playstation
23-07-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Seat, Campina, Interpolis
07-04-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: ING, Marktplaats, Bolletje
04-02-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Super bowl 2015 XLIX
15-12-2014 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Brand Bier, Blokker, Westjet
20-10-2014 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Gamma, T-Mobile, Volvo
28-08-2014 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Oopoeh, Klene Drop, Axe Peacemaker
26-06-2014 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Volkswagen, Allsecur, Pearl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie