[Commercial Review] Machiel Verkuyl: sluikreclame met Vriendenloterij, Madame Tussauds, Haven van Rotterdam
03-05-2017 11:53:07 | Hits: 3807 | columnist: Machiel Verkuyl | Tags:

Er was onlangs wat ophef over zogenaamde sluikreclame. Het Commissariaat voor de Media constateert dat in zo’n 90 procent van de Nederlandstalige Youtube-vlogs producten worden aangeprezen. Jongeren worden "onbewust overspoeld met reclame". Nu zet ik daar mijn vraagtekens bij, want volgens mij hebben jongeren prima door wat reclame is en wat niet. Ik vraag ik me ook af: werkt dat nou, sluikreclame? Laten we er een paar bekijken.

Vriendenloterij

We trappen af met een product dat normaal gesproken door je strot geduwd wordt in de vorm van een wekelijkse direct-mail. Bestaat dat nog? Ja, zeker. De Vriendenloterij heeft geïnvesteerd in een team dat gewapend met een setje GoPro’s het innovatie-advertentiebudget van het gokbedrijf mag stukslaan. Beter goed gejat dan slecht bedacht, zullen ze hebben gedacht. Want volgens mij was er een andere loterij welke onlangs een bijna vergelijkbaar concept heeft gelanceerd. Het illustreert keurig dat deze vorm van reclame (in sommige categorieën/branches) echt nog in de kinderschoenen staat.

Vanuit een merkperspectief is dit een flop. De lage aantallen views op alle filmpjes laten zien dat ondanks de leuk geproduceerde video de online marketingafdeling nog afwachtend is om de filmpjes een grote boost te geven. Want dat is nodig: dit is gewoon pure reclame. Dat ziet iedereen eraan af. Dat terwijl de loterij aangeeft een vriend te willen zijn voor alle Nederlanders, voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben om mee te kunnen doen in de samenleving. Voor wie maak je dan de content? Deze vorm van adverteren kun je niet gebruiken als sticker die je over je jaren-50-merk plakt. Misschien kunnen ze dat geld beter steken in het intern doorleven van hun positionering.

Madame Tussauds Amsterdam

Maar liefst veertigduizend mensen hebben gekeken hoe een Nederlands gezin een dagje uit is in Madame Tussauds. In een video van dertien minuten worden we meegenomen in de hoogtepunten van de ervaring. Daar is natuurlijk niets mis mee, what you see is what you get. Het gezin in kwestie is nog niet zo bekend als in andere landen actieve vloggende gezinnen, maar is zo te zien aardig in opkomst. Ikzelf begrijp niet waarom mensen hier naar kijken, maar de cijfers laten zien dat ik niet de norm ben. Bij navraag blijkt dat dit een guilty pleasure is van (onder andere) moeders met kinderen, als vervanger van programma’s als Goede Tijden Slechte Tijden. Op zoek naar wat normaal is, zoeken de kijkers ontspanning en vinden dat in deze slow-paced content.

Wat je niet direct doorhebt en wat ik zelf ook niet zeker weet: is het reclame? De win-actie doet vermoeden dat dit gezin een dealtje met Madam Tussauds heeft gesloten, om het bedrijf aan nieuwe volgers en likes te helpen. Dat lijkt erg op reclame, dus. We kunnen als kijker niet echt achterhalen of dat werkt, ik kan me voorstellen dat de doelgroep op z’n minst weer even herinnerd wordt aan het bestaan van het museum vol wassen beelden. Al met al denk ik dat het gezinsvloggen – hoe jong ook in z’n bestaan – verder zal opkomen in Nederland. Pas maar op, GTST.

Dat familievloggen ook kan leiden tot drama blijkt uit de Amerikaanse vlog van DaddyOFive – de ouders hebben de kids net zo lang gepranked tot de kinderbescherming zich ermee ging bemoeien. Of dat opweegt tegen de 200.000 tot 350.000 dollar per jaar aan inkomen, weet ik niet.

De Haven van Rotterdam

Discovery Channel maakt reclame voor een nieuwe serie op de zender en doet dat door een partnership aan te gaan met Derek Otte, de stadsdichter van Rotterdam. De combinatie van een briljant gedicht met de beelden van de trailer maken deze vorm van reclame meer dan de som der delen. Ook neemt het in de (lokale) pr een vlucht, daarom zou ik het toch willen beoordelen als een wat andere manier van adverteren. Het wordt onder andere uitgezonden op tv, tussen de reclameblokken.

Een hele mooie vorm van adverteren, door het samenbrengen van mensen met een passie voor verschillende diciplines, die samen een visie delen. Het overstijgt ruimschoots het niveau van documentaire en verdient in mijn ogen daarmee ook echt het predikaat ode. Mooi, simpel, pakkend en noemenswaardig.

Machiel Verkuyl is Strategy Director bij Initiative.

@machiel

 

Lees ook:

20-03-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Elke dag rokjesdag
08-01-2017 | [Column] Machiel Verkuyl: Cultuur maken is het nieuwe reclamemaken

17-11-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Huawei, Volkswagen, Visit Japan
22-09-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Heineken, Mentos, Galaxy Note7

21-07-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Bever, Johnsonville, Samsung

14-06-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Royal Club, Tabac, Fietsenwinkel.nl
10-03-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Trouw, Libresse, Mercedes-Benz
11-02-2016 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Superbowl 50 – Budweiser USA, SoFi, GoDaddy
24-12-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: GAMMA, 3FM Serious Request, Dance4life
12-11-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: DAS, Telfort, Sony Playstation
23-07-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Seat, Campina, Interpolis
07-04-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: ING, Marktplaats, Bolletje
04-02-2015 | [Commercial Review] Machiel Verkuyl: Super bowl 2015 XLIX

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie