[Commercial Review] Marlies Mols: Reaal, de Consumentenbond, Ben
12-12-2016 13:29:00 | Hits: 3936 | columnist: Marlies Mols | Tags:

De consument centraal. Geef hem het heft in handen, laat hem spreken en voedt hem op, moeten onderstaande merken gedacht hebben.

Reaal

Reaal lanceert POT, een "handige app waarmee je met vrienden geld in een digitale pot stopt om spullen te verzekeren zonder tussenkomst van een verzekeraar". Dat klinkt veelbelovend! De dienst sluit helemaal aan bij de tijdsgeest, waarin de consument het heft in eigen hand neemt en in control wilt zijn.

In de commercial wordt POT omschreven als een sociale manier van spullen verzekeren, die kinderlijk eenvoudig is. Dat kinderlijke wordt wel heel letterlijk genomen. We zien als volwassenen uitgedoste kinderen in verschillende (kantoor)situaties. Het maakt de materie luchtig, maar voelt ook wat infantiel. Visueel ziet het er allemaal lekker fris, kleurrijk en helemaal van nu uit.

Aan het eind van de commercial wordt de kijker opgeroepen om de "revolutie te joinen" en "founding member" te worden. Revolutie? Dat gevoel ontbreekt in de commercial totaal. De oproep om founding member te worden schept verwarring: moet de app nog gebouwd worden? Zoeken ze investeerders? Ook blijft het onduidelijk waar de kijker moet zijn voor meer informatie. Gelukkig is de naam gemakkelijk te onthouden, maar wanneer de kijker deze in Google of de App Store intikt, krijgt hij niet de POT die hij zoekt. Wel een hoop bloempotten. Daar kun je natuurlijk ook gewoon je geld in stoppen... POT heeft potentie, maar de commercial mist impact.

De Consumentenbond

De Consumentenbond heeft ook een manier gevonden om het heft uit handen te geven aan de consument. Heel letterlijk door deze zelf centraal te stellen in de TVC middels testimonials. De combinatie van enerzijds het gebruik van herkenbare praktijkvoorbeelden en anderzijds het duidelijk naar voren brengen van het geven van een eerlijk antwoord, maakt de campagne herkenbaar voor de kijker.

De relevantie van de campagne vind ik echter minder sterk in deze TVC. De voorbeelden die worden gegeven, komen veelal ook in andere campagnes aan bod van bijvoorbeeld (zorg)verzekeraars en banken en zelfs telefoonproviders. Originaliteit is ver te zoeken, maar dat zal dan ook hopelijk geen doelstelling zijn geweest.

De vluchtige kijker zal niet direct zien dat dit om de Consumentenbond gaat. Het had elke willekeurige zorgverzekering kunnen zijn. Door verschillende doelgroepen, leeftijden en culturen aan het woord te laten is de spreiding en de diversiteit onder de doelgroepen wellicht groot, maar de voorbeelden zijn doorsnee en de vertelwijze aan tafel is gewoonweg saai. Als je deze vorm kiest, kies dan voor onderscheidende en boeiende content zodat het beklijft en zorg dat het merk duidelijk naar voren komt. Het doet me nu denken aan een doorsneecommercial van Univé. Al pluk je daar nog enigszins de vruchten van. Ik voel de boodschap niet. Mijn inziens heeft de Consumentenbond namelijk wel een heel sterk eigen profiel, dus had ik een sterkere outcome verwacht.

Ben

Asociaal bellen in een restaurant kan natuurlijk niet. Iedereen stoort zich hieraan en het gebeurt ongelooflijk veel. Iedereen is het erover eens dat het niet kan en toch zie je het iedereen doen. Iedereen zit non-stop te chatten en we zien dat online likeability hoger staat dan de deelname aan het echte leven. Een slimme insight om als telefoonprovider dit zelf onder de aandacht te brengen en centraal te stellen in je TVC. Een soort van opvoeding van je eigen consument. Lesje telefoonetiquette 2.0. Mooi haakje en sterk staaltje denkwerk.

Ben doet dit goed. Goede TVC die #bordjeprik lanceert om het asociale gedrag onder de aandacht te brengen. De streetlab /van je vrienden moet je het hebben-variant vind ik erg leuk. Weer eens wat anders. Wel vind ik dat ze in deze reeks verschillende irritaties onder de aandacht konden brengen, daar meer de focus op konden leggen. Bijvoorbeeld door mensen verder te interviewen en het asociale weer sociaal maken. Zo creëer je ook meer content, maar misschien komt dat nog. Ik denk dat dit een heel goede campagnestart is van Ben en ik hoop dan ook dat ze dit verder gaan uitbouwen.

Marlies Mols is Head of Moxie bij Moxie Amsterdam

www.twitter.com/MoxieAmsterdam
www.facebook.com/MoxieAmsterdam
www.moxieamsterdam.nl

 

Lees ook:

14-11-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Nibud, TomTom Sports, Philips
19-09-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Hornbach, NESCAFÉ Dolce Gusto, Royal Club

22-08-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Tele2, SEAT, NCOI

04-07-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Zilveren Kruis, Specsavers, KPN

09-05-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Tele2, PLUS Supermarkten, HEMA
03-03-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: Under Armour, MasterCard, SPORTLIFE
08-01-2016 | [Commercial Review] Marlies Mols: KLM, Center Parcs, Fit For Free

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie