[Commercial Review] Rik toe Water: Aegon, Energie-Nederland, Longfonds
25-02-2016 13:35:00 | Hits: 5829 | columnist: Rik toe Water | Tags:

Aegon

Sinds de komst van adblockers is een andere, slimmere - dus creatievere - aanpak om je reclameboodschap over te brengen eerder noodzaak dan regel. Waar voorheen pre-rolls nog als het afvoerputje van YouTube gezien werden, wordt nu alle creatieve denkkracht opgetrommeld om ook dáár het verschil te maken voor de consument. En met succes. Want praten over je financiën is nooit fijn, dus maak het dan op z’n minst wat leuker.

Geico begon ermee en Hi deed het volledig op zijn eigen en misschien nog wel relevantere manier. En nu is daar Aegon. Tja, of het helemaal bij het merk past weet ik niet, maar dát het werkt wil ik graag geloven. Het speelt in op de bekendste online insight allertijden: mensen kijken graag kattenfilmpjes. Vraag me niet waarom, ik hoor er niet bij, maar ze zijn er. In grote getale.  

En daar het gaat het tegenwoordig over. Hoe breng ik kort en krachtig mijn boodschap over zonder de aandacht te verliezen. De haat jegens pre-rolls is zo groot dat de meeste mensen al wegklikken zonder überhaupt te kijken of te luisteren. Dus die 5 seconden aandachttrekken is cru-ci-aal geworden. En dan werken in mijn optiek slechts 2 dingen: (absurde) humor of kick-ass Red Bull-achtige content.

Energie-Nederland 

Ik weet niet hoeveel Loden Loekie’s er in de opslagplaats van het programma Radar liggen, maar ik weet er wel raad mee. Laat die verkiezing maar zitten, we hebben namelijk een winnaar. De meest tenenkrommende commercial heeft zojuist zijn weg naar de Vaderlandse beeldbuis gevonden. Blijkbaar heeft iemand liggen slapen in Hilversum, want dit kan en mag je simpelweg niet uitzenden. Over wie en wat hebben we het dan? Energie Nederland met de oproep ‘Sta op uit je stoel’. Er is hier een poging gewaagd om met nul komma nul budget één van de bekendere scènes uit de film The Matrix na te spelen. En met poging gewaagd druk ik me nog vriendelijk uit. Hier is met de pet naar gegooid. En dat is zonde, want de boodschap komt hierdoor totaal niet over. Bespaar jezelf de energie zou ik zeggen en scroll snel verder.

Longfonds

Soort van ice bucket challenge, maar dan door je adem in te houden. Alle bekende ingrediënten zijn aanwezig voor het goede doel. De spits afbijten met BN'ers, wat buzz genereren, kekke filmpjes posten, je vrienden uitdagen etc. Benieuwd of het aanslaat, aangezien voor veel mensen dit een gepasseerd station is qua activatie. Meteen doneren zet meer zoden aan de dijk, dan hoef je je vrienden ook niet lastig te vallen. Leuk gedaan dat wel, maar ben nogmaals bang dat het grote effect zal uitblijven. Daarvoor is het Longfonds te onbekend en de actie zelf niet uniek genoeg. Overigens complimenten voor het shirt van Frank Lammers. Musthave voor elke Brabo! 

Rik toe Water is Creative Director bij MEC Amsterdam
www.mecglobal.nl
@Heimerik

 

Lees van Rik ook:

01-02-2016 | [Commercial Review] Rik toe Water: South Africa Tourism, Expedia, Coca-Cola
31-12-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: Jillz, Neckermann Reizen, Johnnie Walker
04-12-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: Eurosport, Leen Bakker, VPRO
17-09-2015 | [Commercial Review] Rik toe Water: LOI, GANT, Andrélon

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie