[Cross Media Case 2017] Isabelle Dacz over Appelsientje 100% Pure campaign
23-03-2017 09:31:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 5308 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt.  MEC Nederland is genomineerd voor  Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Isabelle Dacz, CEO van MEC Nederland.

Kun jij MEC Nederland introduceren?

Bij MEC is onze missie dat communicatie ‘designed to be desired’ moet zijn; de consument moet verlangen naar de content en het merk. We geloven in een model waar we met data, technologie, creatie en media precies die communicatie ontwikkelen en distribueren die op dat moment het meest relevant is voor de ontvanger.

De enorme transformatie van het medialandschap die momenteel plaatsvind, maakt het een mooie tijd om in de media te werken en daagt ons elke dag weer uit om met deze ontwikkelingen in gedachte het beste werk voor onze klanten te leveren.

Hoe kijken jullie vanuit MEC Nederland naar Cross Media?

Crossmedia is en blijft extreem belangrijk, en vooral de integratie daarvan. Wij zijn gespecialiseerd in geïntegreerde off-en online mediastrategieën. Daarom hebben we sinds dit jaar ook onze eigen creatieve afdeling (MEC Wavemaker) voor Social Media Content, Digitale activaties, Influencer Marketing en Branded Content die ons echt onderscheidend maken. Als MEC geloven wij ook in de integratie tussen Branding en Performance. Door de acquisitie van de Greenhouse Group in 2015 kunnen wij onze klanten volledig geïntegreerde oplossingen bieden die uniek zijn in de markt.

 

Kun je de case omschrijven?

MEC stond voor de volgende uitdaging: Hoe vergroot je merkvoorkeur in een categorie die onder druk staat? De categorie sappen heeft in zijn geheel last van de vele negatieve berichtgeving rondom suiker in relatie tot gezondheid. Bovendien twijfelen veel mensen (onterecht!) dat Appelsientje gemaakt wordt van 100% puur sap. Met een nieuwe invulling van het campagnethema ‘100% Puur’, lieten we een tegengeluid horen. We creëerden positief sentiment rondom het merk en droegen bij aan het vergroten van merkvoorkeur onder light category buyers, met de focus op moeders.

Het concept werd 100% puur in de puurste vorm neerzetten. Geen ‘gemaakte’ campagne, in scène gezet door reclamebureaus en marketeers, maar 100% pure beelden voor en door echte consumenten! Authentieke pure ochtend-momentjes waarin sap een relevante rol speelt, vastgelegd door de consumenten zelf, vormden de basis voor een geloofwaardige en herkenbare campagne. Zo puur als Appelsientje.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

MEC, concept creatie: MEC Wavemaker en Achtung!Mcgarrybowen.

Welke media- en mediumtypes- zijn voor de campagne ingezet? Hoe zijn jullie tot deze keuzes gekomen?

We lieten een aantal gezinnen zelf filmmateriaal schieten. Dit is gemonteerd tot verschillende creaties voor online en TV, voor groot bereik en herkenning. 100% Puur is ook de boodschap in print en POS. Voor engagement riepen we heel Nederland via Facebook op om pure ontbijtmomenten in te sturen. Deze user generated content was terug te vinden op de campagnepagina en Facebook pagina van Appelsientje en werd in banners via mobile targeting tijdens het ontbijtmoment gepusht. De leukste inzendingen werden in lokale abri’s en kranten geplaatst, in de buurt van de winnende deelnemers. Met veel word-of-mouth tot gevolg, omdat de uitingen in eigen kring verder gedeeld werden (bv op social, het prikbord van de tennisclub of in het plaatselijke krantje), zo werden de deelnemers het onderwerp van gesprek in hun dorp of stad! Op de verpakking (tientallen miljoenen pakken per jaar) en op de website benoemen we de feiten over het product, waarmee we 100% Puur claim bewijzen.

Kortom: 100% puur in alle touchpoints, met effectief bereik én positief sentiment tot gevolg. Waarbij de combinatie van touchpoints en de manier waarop deze werden ingezet hebben geresulteerd in de meeste pure campagne voor Appelsientje, gemaakt door de mensen, voor de mensen.

Wat waren de resultaten van de campagne?

  • 60% stijging in 100% pure brand attitude. (Campaign report Kantar Millward Brown dec 2016)
  • 21% stijging in merk overweging. (Campaign report Kantar Millward Brown dec 2016)
  • 400% stijging in sociale engagement op Facebook. (Facebook insights)
  • 13% daling in negatief sentiment in online conversaties. (Coosto, 2016)


Wat is het laatste nieuws?

Appelsientje bouwt in communicatie door op 100% pure momentjes met 100% puur sap. Vanaf week 16 zal ons nieuwe product met fruit-en groentesap ondersteunt worden en hiervoor hebben we ook weer families gevraagd dit moment te filmen.

www.mecglobal.nl

 

Ook genomineerd voor Cross Media Case van het Jaar 2017:

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie