[Cross Media Case 2017] Marcel Demper over de Verkiezing van het Mooiste Natuurgebied
14-03-2017 17:16:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4074 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Vote Company is genomineerd voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Marcel Demper, ondernemer en eigenaar van onder andere Vote Company.

Kun je Vote Company introduceren?

Vote Company is gespecialiseerd in het ontwikkelen, organiseren, faciliteren en groot maken van verkiezingen. We doen dit in opdracht van merken, media, brancheorganisaties en de overheid. We zijn verantwoordelijk voor de meest uiteenlopende verkiezingen, zoals de Musical Awards, de Zoover Awards, Clubhelden van de Amateursport en de Publieksprijs Beste Uitje van Nederland 2017. Inmiddels zijn er meer dan 5.000.000 stemmen uitgebracht via ons stemplatform.

Hoe kijken jullie naar crossmedia?

We zweren bij een crossmediale strategie. Crossmedia zit in ons DNA. Onze opdrachtgevers adviseren we dan ook om crossmediaal te denken en te werken.
Bij iedere verkiezing moeten we drie belangrijke doelgroepen bereiken: genomineerden (om ze te activeren/inspireren om stemmen te gaan werven), stemmers (om te gaan stemmen) en media (om aandacht aan de verkiezing te besteden). We zien dat juist de inzet van een mix van communicatiemiddelen (online en offline) succesvol is. We merken dat onze doelgroepen vaak pas echt goed in actie komen nadat ze via verschillende kanalen met de verkiezing in aanraking zijn gekomen. Kortom: crossmedia is een essentieel onderdeel van onze business.

Kun je de case omschrijven?

In opdracht van het Ministerie van Economische Zaken hebben we in samenwerking met MSL Group de Verkiezing van het Mooiste Natuurgebied georganiseerd. Belangrijkste doel van de campagne: de natuurgebieden in Nederland op de kaart zetten en de bekendheid van deze gebieden te vergroten. Tegelijkertijd is als subdoelstelling gedefinieerd: het activeren van de genomineerde natuurgebieden en het opbouwen van een database met e-mail opt-ins van natuurfans.

Van 10 tot en met 31 oktober 2016 kon het Nederlands publiek stemmen via de verkiezingswebsite en via sms. Voorzitter van de vakjury die de 13 genomineerden waarop gestemd kon worden, heeft geselecteerd was Prof. mr. Pieter van Vollenhoven. Daarnaast heeft Staatsecretaris Martijn van Dam als initiatiefnemer van de verkiezing opgetreden en heeft Floortje Dessing (in die periode de kersverse winnaar van de Televisier Ring) reportages gemaakt van iedere genomineerde.

Voor deze campagne hebben we diverse media en communicatiemiddelen ingezet om enerzijds genomineerden te informeren en te activeren en anderzijds om het Nederlands publiek aan te zetten tot actie: het uitbrengen van een stem. Een korte opsomming:

– Wekelijkse e-mailnieuwsbrief naar alle genomineerden met inspiratie en activatie.
– Bijeenkomst voor alle genomineerden om ze te informeren, activeren en om vragen te beantwoorden.
– Productie van een toolkit voor alle genomineerden met daarin kant-en-klare persberichten, digitale banners, contentkalender, etc.
– Actief gebruik van twitter-account @mooistenatuur
– Actief gebruik van Facebookpagina www.facebook.com/PublieksverkiezingMooisteNatuurgebied
– Inzet Facebookadvertising
– Inzet Google Adwords
– Gebruik van offline (tijdschriften) en online (website, nieuwsbrief) bereik van partners zoals de ANWB, Staatsbosbeheer, etc.
– Inzet van free oublicity door persberichten naar landelijke, regionale media, tijdschriften, magazines, etc.
– Inzet van free publicity door Tour van de Staatssecretaris met in zijn kielzog landelijke en regionale pers langs alle genomineerden op 1 dag
– Productie en uitzending van korte reportages van ieder natuurgebied gepresenteerd door Floortje Dessing, verspreiding via YouTube, website, social media, etc.
– Productie en uitzending van radiospots met oproep om te stemmen.
– Bekendmaking van de genomineerden live in De Wereld Draait Door op NPO1.
– Bekendmaking van de winnaars door Pieter van Vollenhoven en Martijn van Dam live in De Wereld Draait Door op NPO1.
– Item inclusief stemoproep door Pieter van Vollenhoven live in RTL Late Night.

Juist door deze crossmediale aanpak; zowel offline als online; en zowel paid, earned als owned media is deze campagne een groot succes geworden.

Welke bureaus waren betrokken bij de campagne?

Strategie en uitvoering in samenwerking met MSL Group en het Ministerie van Economische Zaken.

Welke media zijn ingezet?

Ingezet zijn:
1. Wekelijkse E-mailnieuwsbrief naar genomineerden
2. Twitter en Facebook-> activatie en inspiratie
3. Facebookadvertising en Google Adwords
4. Video-> Reportages Floortje Dessing per genomineerde en YouTube
5. Events-> Tour Staatsecretaris langs genomineerden en bijeenkomst genomineerden
6. Free publicity-> lokaal, regionaal en landelijk (zowel print als online)
7. Televisie-> items in DWDD (2x) en RTL Late Night
8. Radiocommercials

Bij de keuze voor media en –typen is aansluiting gezocht bij de doelstellingen van de campagne: A. activatie van de genomineerden (1, 2, 4, 5), B. direct het Nederlands publiek aanzetten tot stemmen (2, 3, 4, 6, 7, 8) en C. bekendheid voor de verkiezing verkrijgen (2, 3, 4, 6, 7, 8). Juist door te kiezen voor een crossmediale inzet hebben alle afzonderlijke onderdelen elkaar versterkt. Het Nederlands publiek werd bereikt via massamedia (televisie en radio), ondersteunt door specifieke targetting via Facebookadvertising, Google Adwords, Twitter en Facebook en unieke content (Videoreportages van Floortje Dessing), aangevuld met free publicity.

Wat waren de resultaten?

– 400+ online en offline publicaties (waaronder NOS, AD, NRC, De Volkskrant, De Telegraaf, NU.nl RTL Late Night, De Wereld Draait Door)
– 87.903 Nederlanders geactiveerd om te stemmen.
– 31.000+ views op online video’s met Floortje Dessing
– genomineerden zijn geactiveerd: de natuurgebieden zijn zelf actief campagne gaan voeren
– genomineerden zijn zich bewust geworden van het belang van marketing/ communicatie en hun eigen kracht op dit gebied
– positieve publiciteit voor de natuur in Nederland en de natuurgebieden in het bijzonder
– blijvend communicatiekanaal dmv email database met natuurfans (dubbel opt-in)

Wat is het laatste nieuws?

Door het grote succes van deze verkiezing krijgen we nu ook aanvragen van andere organisaties die – geïnspireerd door deze campagne - ook een verkiezing als middel willen inzetten om marketing- en communicatiedoelstellingen te bereiken.

www.votecompany.nl

www.crossmediaawards.nl

 

Ook genomineerd voor Cross Media Case van het Jaar 2017:

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie