[Cross Media Case 2017] Niels Bruinsma over HappyFace Curaçao
20-03-2017 12:55:00 Door: Marianna Beets | Hits: 4936 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Abovo Media stuurt  HappyFace Curaçao in als Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Niels Bruinsma, Strategisch directeur bij Abovo Media.

Kun je Abovo Media introduceren?

Abovo Media is dat ene mediabureau uit Hoorn. Opgericht door twee jongens uit West-Friesland, in het noorden van Noord-Holland. Kees en Marinus, eigenaren van een media adviesbureau dat dit jaar 18 jaar bestaat. Van een kantoor op een zolderkamer naar een bedrijf met 117 medewerkers. Destijds bedroeg de eerste order 65 gulden en tegenwoordig hebben we een jaaromzet van ruim 80 miljoen euro. Tijden veranderen, maar de eigenzinnigheid waarmee we zaken doen gelukkig niet. Een bureau met ongekende groei en prachtige resultaten. Dit blijkt ook wel uit ons trouwe klantenpakket met onder meer: Basic-Fit, Koopjedeal, Corendon, Primera, HG en Action.

Hoe kijken jullie vanuit Abovo Media naar Cross Media?

Cross media is geen doel op zich, maar een methode om het beoogde resultaat te versterken. 1+1=3 gaat alleen op als je die losse onderdelen optimaal invult. Juist daar halen wij de voldoening uit, het net even beter doen en de klant net even dat extra stukje aandacht en advies geven!

Kun je de case omschrijven?

De aanstekelijke vrolijkheid van de eilandbewoners is een belangrijke reden voor vakantiegangers om naar Curaçao te komen. Onderzoek wat door Abovo Media is opgezet en uitgevoerd op zowel Curaçao als ook in Nederland door NovioData wijst daadwerkelijk uit dat men op Curaçao gelukkiger is dan in Nederland. Juist op Blue Monday, maandag 18 januari 2016 volgens psychologen de meest deprimerende dag van het jaar, is daarom onze PR- en mediacampagne ‘HappyFace Curaçao’ gestart.

Om de somberheid van Blue Monday in Nederland tegen te gaan, is Curaçao gestart met een actie om juist een glimlach op je gezicht te toveren. Want wie denkt aan de zon, het azuurblauwe water en de prachtige stranden van Curaçao kan toch alleen maar vrolijk worden? Daarom roept Curaçao op om foto’s van vrolijke gezichten te delen met #HappyFaceCuraçao op social media. Niet alleen hoopt Curaçao de somberheid te verdrijven met deze vrolijke gezichten, de deelnemers maken met hun foto ook nog eens kans op een reis naar Happy Curaçao en dus een happy face!.

Je maakte kans op een reis naar Happy Curaçao als je een foto – uiteraard met jouw meest vrolijke gezicht – plaatste op het speciaal ontwikkelde platform. Elke foto werd automatisch voorzien van een zonnig filter en een stempel ‘Happy Curaçao approved’ en was gemakkelijk te downloaden en delen met de hashtag via Facebook, Instagram & Twitter. Via radio, social advertising en displaycampagnes hebben we de doelgroep weten te bereiken.
Radio op de zenders 538, Q-music en 3FM. Zenderselectie op basis van hoge time spend on social media. 2 weken campagne met een zonnig en tropisch geluid dat echt opviel in de andere blokken.

De resultaten hebben iedere doelstelling overtroffen, met een zeer beperkt budget hebben we meer dan 30.000 mensen echt laten interacteren met het merk. Een veelvoud van dat aantal is met de campagne in aanraking gekomen.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Abovo Media is verantwoordelijk voor het gehele creatieve en uitvoerende proces, alleen voor de uitvoering van onderzoek, het bouwen van de site en het PR deel zijn gespecialiseerde bureaus aangehaakt.

Welke media zijn voor de campagne ingezet?

Social media is de basis geweest van de campagne, waarbij voor de aanjaging ook vooral gebruik is gemaakt van de radiozenders Q-Music, Radio 538 en 3FM. Zenderselectie op radio is gemaakt op basis van hoge time spend on social media. De sociale media selectie zelf is tot stand gekomen door goed te kijken naar de gewenste manier van verspreiding van de boodschap met bijbehorende sentiment.

www.facebook.com/CuracaoMagazine

Wat waren de resultaten van de campagne?

36.657 sessies
31.228 gebruikers
Conversieratio 32,6 procent
11.964 ingezonden foto’s
5.093 unieke nieuwsbriefinschrijvingen
Engagement Facebook
• 9.765 vind-ik-leuks-van bericht
• 1.406 reacties op bericht
• 2.414 gedeelde berichten
• 530 pagina-vind-ik-leuks
Instagram
• 10.841 vind-ik-leuks-van bericht

Wat is het laatste nieuws?

De klant is zeer gelukkig met de campagne en heeft het zonnige concept tot op heden nog gebruikt in haar campagnes.

www.abovomedia.nl/cases/curacao       
www.abovomedia.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie