[Cross Media Case 2017] Petra de Munck over de Verkiezing Clubhelden van de Amateursport
15-03-2017 13:56:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2330 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. De Persgroep stuurt de Verkiezing Clubhelden van de Amateursport in voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Petra de Munck, marketingmanager bij het AD en clustermanager regio west.

Kun je de Persgroep introduceren?

De Persgroep Nederland is uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, magazines, websites, online video en is actief op radio. Het diverse portfolio omvat onder andere ADR (AD en de regiotitels Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad en PZC), de Volkskrant, Trouw, Het Parool, B-to-B-platform de Ondernemer, bijna 150 huis-aan-huiskranten en indebuurt.nl, onlinevideoplatform MyChannels, Nationalevacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Carsom.nl, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl en Qmusic.
Onze nieuwsmerken zijn multimediaal: kranten en magazines via papier, mobiel, tablet en desktop. Zij realiseren dagelijks 9,3 miljoen contacten bij 6,4 miljoen mensen.

Hoe kijken jullie naar crossmedia?

De krant is al lang niet meer alleen van papier. De consument heeft veel aandacht voor nieuws en neemt nieuws via verschillende media tot zich en die worden dan ook door ADR Nieuwsmedia ingezet. Naast de papieren krant, hebben we een site, een app, een digitale krant en zetten we ook social in voor de verspreiding van nieuws. Misschien wel juist door social media, neemt belang gedegen en journalistiek nieuws toe. Onderzoek toont aan dat op Facebook misschien wel meer dan 40 procent van de content van de nieuwsmerken komt. Dat we nieuws crossmediaal brengen heeft natuurlijk ook zijn weerslag op hoe we als redactie werken. Inmiddels heeft de verschuiving richting digitaal ervoor gezorgd dat de redactie digital first werkt.

Kun je de case omschrijven?

In 2015 is de Verkiezing Clubhelden van de Amateursport voor het eerst georganiseerd bij het AD. De enorme regionale betrokkenheid van deze campagne in 2015 heeft er in 2016 voor gezorgd dat de 2e editie nog groter en breder is neergezet. Met onze regionale nieuwsmerken (AD, BD, ED, BNDeStem, Tubantia, De Gelderlander, PZC en de Stentor) bereiken we die breedte. We hebben onze wortels in de regio. We bieden het beste (inter)nationale nieuws en het beste regionale nieuws. Regio is de belangrijkste reden om onze kranten te lezen. Om die reden hebben we de verkiezing van de sportvrijwilliger van het jaar in 2016 georganiseerd bij alle ADR titels. Elke sportclub kon zijn haar sportvrijwilliger van het jaar nomineren en via een stemronde werd vervolgens de winnaar bepaald. Eerst per regio en uiteindelijk een landelijke winnaar met als hoofdprijs 10.000 euro te besteden voor zijn of haar vereniging. Dit alles vanuit de sympathieke gedachte dat ook deze vrijwilligers aan de oorsprong staan van alle grote sportprestaties in ons land en zelf ook wel eens in het zonnetje mogen staan. Heel Nederland heeft van 26 oktober tot en met 16 november 2016 zijn of haar clubheld kunnen nomineren en stemmen. Om de verkiezing voor vrijwilligers uit de sportwereld, stemmers en media zo relevant mogelijk te maken heeft de verkiezing gelijktijdig plaatsgevonden in alle 390 Nederlandse gemeenten.

Welke bureaus waren betrokken bij de campagne?

- Concept en strategie: ADR Nieuwsmedia
- Activatie en uitvoering; ADR Nieuwsmedia en Vote Company
- Website, Social Media; Vote Company
- Design; Villa Grafica en Studio ADR Nieuwsmedia
- Fotografie; Pim Ras

Welke media zijn ingezet?

Uiteraard is ons grootste bereik onze eigen media. In alle titels van de ADR Nieuwsmedia is veelvuldig aandacht besteed aan deze campagne met als doel enerzijds genomineerden te informeren en te activeren en anderzijds om het Nederlands publiek aan te zetten tot actie: het uitbrengen van een stem. Van redactionele verhalen en bijlagen tot een grote advertentiecampagne. Eveneens is deze online ondersteund op de ADR-websites, socialmediapagina’s van de titels en nieuwsbrieven.
Verder zijn nog extra media inzet; de lokale huis-aan-huiskranten van de Persgroep Nederland, QMusic, Sportnieuws en externe media van KNVB, kanalen Vote Company, Social Media (actief gebruik van twitteraccount en Facebookpagina).

Radio om awareness te creëren. Krant met verdieping en achtergrond om interesse en behoefte te creëren en als bewezen actiemedium. Online, huis-aan-huis, mobiel specifiek om aan te zetten tot actie.

Wat waren de resultaten van de campagne?

Mede door de verhoogde crossmedia inzet ten opzichte van de 1e editie werden er 89 procent meer stemmen uitgebracht dan bij de eerste editie van deze sympathieke verkiezing.

Met 700.000 unieke websitebezoekers, 216.000 unieke stemmen en 11.000 genomineerde clubhelden was de verkiezing Clubhelden van de amateursport de grootste activatiecampagne van 2016 binnen de Nederlandse sport.

Leads: Ruim 60.000 nieuwe leads.

Als dank voor hun stem mocht iedereen 2 weken gratis de krant lezen. Op deze manier werd het voor iedereen ook mogelijk om de ontknoping van deze verkiezing te volgen.
Naast het feit dat de genomineerden en mensen die nomineerden zelf hartverwarmende content genereerden boden de verhalen van de genomineerden een welkome bron voor de betrokken redacties. De doelstellingen voor het opbouwen van nieuwsbrief opt-ins en (proef)abonnementen en het aantal geplaatste pixels voor retargeting werden ruimschoots behaald.

www.persgroep.nl

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `