[Cross Media Case 2017] Ruud de Langen over ING | #KleurHetLeven
17-03-2017 12:07:00 Door: Marianna Beets | Hits: 4559 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Mindshare, Brand New Telly en ING zijn genomineerd voor Cross Media Case van het Jaar. Aan het woord is Ruud de Langen, CEO van Mindshare Netherlands.

Kun je Mindshare introduceren?

Mindshare is als mediabureau een business partner voor haar klanten. Met getalenteerde collega's in Amsterdam, Eindhoven en Sittard werken we dagelijks aan originele en effectieve oplossingen voor onze klanten. Via een verbonden benadering van media realiseren we echt marketingresultaat. Zoals proefritten van Volvo, musical kaartjes voor Stage Entertainment, appdownloads voor Deezer en nog veel meer.

Hoe kijken jullie vanuit Mindshare naar Cross Media?

Mindshare gelooft dat alles begint en eindigt in media. De kracht van media rechtvaardigt onze ambitie om een business partner van onze klanten te zijn. We kunnen de omzet van onze klanten laten groeien. En we hebben ook de afgelopen jaren al laten zien dat we daar een plan voor hebben via onze filosofie van Adaptive Marketing bedreven door jong talent. Die filosofie behelst het werken vanuit een marketingdoelstelling om daarna via een verbonden benadering van media, real time optimalisatie en single point data management het beste resultaat te leveren.

Kun je de case omschrijven?

2016 was een pittig jaar. We leven in een tijd vol conflicten en groeiende polarisatie. Waarden als diversiteit en de vrijheid jezelf te zijn ongeacht je geslacht, ras, religie, seksuele identiteit of geaardheid komen meer onder druk te staan.

ING wilde – vanuit haar oprechte betrokkenheid bij diversiteit – daarom dit jaar meer doen dan alleen het feestje meevieren. Zonder een moraliserende of belerende rol aan te nemen. De creatieve uitdaging lag er dus in om op een positieve manier het belang van diversiteit te benadrukken op een manier die mensen verbindt en benadrukt dat we gelukkig niet allemaal hetzelfde zijn.
Met onze inhouse creatives BNTI creëerden we een laagdrempelige campagne.

In een tijd waarin alles lijkt te draaien om drones, apps, API’s en data, wist ING met zoiets simpels als het inkleuren van een kleurplaat Nederland in beweging te brengen en letterlijk kleur te geven. We gebruikten 90.000 kleurplaten, 15.000 kleurpotloden en enthousiaste promo teams.

Out of home inzet was de firestarter om op een creatieve manier ING rond de GayPride van 2016 het verschil te laten maken. We lieten zien dat een krachtig idee in out of home in combinatie met owned media kan leiden tot een grote spin off in het online domein. Cross Media to the max. Doordat de campagne wordt gedragen door kleurplaten was het dan ook een natural fit om dit door te voeren in bushokjes op de route van de Canal Pride. Op vier locaties op bruggen waar de CanalPride voorbij trok zijn bushokjes met onze mediapartner JCDecaux omgebouwd tot reusachtige kleurplaten. Door de sympathieke en activerende uitvoering creëerden we engagement onder een zeer brede groep. Dit is niet alleen de LGBT community maar een doorsnede van heel Nederland ongeacht afkomst, kleur etc.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Mindshare en Brandnewtelly waren de drijvende krachten achter deze ING cross media case. JCDecaux was een waardevolle mediapartner die meewerkte aan de transformatie van out of home objecten zoals dat niet eerder is vertoond.

Welke media zijn voor de campagne ingezet?

Hoewel bereik niet het primaire doel was van de campagne, is de campagne uiteindelijk zeer zichtbaar geworden. Naast slimme inzet van owned media voor zichtbaarheid door Nederland heen (ATM’s en narrowcasting), heeft earned media een grote rol gespeeld, onder meer interviews met global head of HR Hein Knapen in De Telegraaf, aandacht voor PR moment met Jamai in De Telegraaf, SBS shownieuws en EditieNL. Tal van nieuwsitems online waar beelden van de bushokjes een prominente rol hadden.

Wat waren de resultaten van de campagne?

Deze cross media case had uiteindelijk als resultaat dat de campagne de meest (online) geziene campagne van alle campagnes rond de Europride in 2016 (bron: Buzzcapture, zie afbeelding). ING had meer bereik dan alle andere participerende merken bij elkaar opgeteld. Totaal 676.000 online bereik. Onverwacht positieve resultaten stroomden binnen na afloop. De social aftermovie alleen al werd 273.000 keer bekeken maar GFK research toonde zelfs een substantiële stijging aan op brand image. Op sommige statements zelfs de grootste stijging van het hele jaar (bron: GFK).

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws rondom Mindshare en ING is dat we blijven vooroplopen in media. Van het testen en implementeren met een chatbotsamen met onze collega's in Eindhoven tot een media first in Spotify, waarbij we de eerste zijn in Nederland die de podcast ING Koplopers aanjaagt binnen het platform.

 

www.mindshareworld.com

Ook genomineerd voor Cross Media Case van het Jaar 2017:

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNieuws Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie