[Cross Media Event 2017] Judith Peters over The Roast of Gordon
28-03-2017 11:10:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5166 | Tags:

Op 19 april worden de Cross Media Awards uitgereikt. Viacom International Media Networks Benelux stuurt The Roast of Gordon in als Cross Media Event van het Jaar. Aan het woord is Judith Peters, VP en Channel Head Comedy & Entertainment van Viacom Benelux.

Kun je Viacom introduceren?

Viacom Benelux is het multimedia-entertainmentbedrijf achter de populaire themazenders Nick Jr, Nickelodeon, MTV, Comedy Central en Spike. Merken met specifieke profilering: kinderentertainment, entertainment voor jongvolwassenen, comedy en uitgesproken en edgy entertainment.

In alles dat we doen staat de fan voorop. We durven keuzes te maken en entertainment te bieden die aansluit bij de interesse van onze fan. Hierdoor hebben we in Nederland sterke fancommunities opgebouwd. Onze merken hebben een dagelijkse rol in het leven van onze fans via TV, digitale platformen, social, mobile apps en live evenementen. Naast internationale shows brengt Viacom Benelux lokaal geproduceerde shows voor televisie en web.

Wie waren de opdrachtgeveren sponsor?

In de afgelopen tien jaar hebben we Comedy Central in Nederland neergezet als de bestemming voor comedy met een stevige fanbase. Deze basis is nodig om zoiets groots als The Comedy Central Roast of Gordon neer te zetten. Opdrachtgever was Comedy Central, sponsor Thuisbezorgd.nl.

Wat waren de doelstellingen van het event?

Met The Roast of Gordon wil Comedy Central:

-          Word of mouth bereiken die verder reikt dan de Comedy Central niche: (1M PR waarde en trending topic zijn gedurende uitzending).

-          Nieuwe kijkers trekken (+350.000 mensen tune-in voor première aflevering, 1.1 miljoen bereikt die langer dan 1 minuut keken tijdens de première).

-          Nederlandse A-celebrities aan het merk Comedy Central verbinden.

Kun je het event omschrijven?

Tussen 1998 en 2002 produceerde Comedy Central jaarlijks een Roast vanuit de New York Friars club waar deze traditie in 1904 is geboren. Als celebrity is het een eer om geroast te worden, een eervol tribuut van je bekendheid door Comedy Central. Het motto is dan ook: We only Roast the ones we love!Na het aflopen van dit 5-jarige experiment is het tv-netwerk vanuit die gedachte haar eigen Roasts gaan produceren. The Comedy Central Roast of…

Sinds 2002 produceert Comedy Central elk jaar een nieuwe internationale Roast waarbij een celebrity aan het spit gaat. Elke opname is een groots opgezet gala-evenement, met rode loper waar vele celebrities op afkomen.

Na bijna 10 jaar aanwezig te zijn in Nederland, was het tijd om voor het eerst een Nederlandse Roast te organiseren. In de afgelopen tien jaar hebben we Comedy Central in Nederland neergezet als echt comedymerk. Deze basis heb je nodig om zoiets groots als The Comedy Central Roast of Gordon neer te zetten en geloofwaardig te zijn. Je wilt geen half werk leveren en het in een klein achteraf zaaltje organiseren, maar echt een zelfde allure meegeven als de internationale editie.

Op 13 december was het tijd voor The Comedy Central Roast of Gordon. Met hulp van BAAS PR en MAS Media transformeerden we Studio 21 tot een Roast-waardige setting waarbij we de locatie een volledige metamorfose hebben gegeven. Van de decoratie en aankleding tot aan de vloerbedekking op het podium. 600 VIP-bezoekers kwamen op deze avond naar de studio over een 20 meter lange blauwe loper waar alle belangrijke Nederlandse entertainmentpers aanwezig was.

De zogenaamde Roastie (Gordon) werd in een 78 minuten durende show aan het spit geregen door 8 Roasters (Bridget Maasland, Sophie Hilbrand, Peter Pannekoek, Erland Galjaard, Erik de Zwart, Sander Lantinga en Bobbi Eden onder leiding van Roast Master Jörgen Raymann), die op hun beurt ook het een en ander te voorduren kregen. Het event werd geregistreerd voor de 1 uur durende tv-uitzending die een week later in première ging op Comedy Central.

Gordon volgde grote namen waaronder Pamela Anderson, David Hasselhoff, Donald Trump, James Franco, Charlie Sheen, Justin Bieber en Rob Lowe.

Welk bureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van The Roast?

Opdrachtgever : Comedy Central Nederland, onderdeel van Viacom International Media Networks Benelux
Tv-show : Mas MEDIA
Tv-campagne : Mas MEDIA
Creatie en concept fotografie: Magic Media Group
Evenementorganisatie en aankleding: BAAS PR                               

Hoe zie jij de mediatypen waarin jullie actief zijn de komende tien jaar ontwikkelen?

 

De basis van het succes van de Roast is de kwaliteit van de content en het talent in de show. Als je geweldige content maakt weet de consument dit te vinden, ongeacht het mediakanaal. De Nederlandse versie van The Roast is uitgepakt als een scherpe en grootse Comedy Show die niet onderdoet voor de Amerikaanse variant. Daardoor zijn de belangrijkste media typen voor het succes van de Roast de redactionele aandacht op tv en in social media geweest.

In de toekomst zal social media het belangrijkste mediakanaal zijn als gids voor televisie. Social media zal zich verder ontwikkelen als de plek waar Comedy Central samen met invloedrijk talent fans naar digitale video zullen blijven leiden. 

Welke media zijn voor het event ingezet?

Story: Gordon gaat als eerste Nederlandse Roastie aan het spit!
Tv: on air promo’s/ graphics
Online: dedicated website met Amerikaanse Roasts: theroast.comedycentral.nl
SEA marketing / video en display
Social media: shortform teasers - Influencers – talenten uit de show – promoted posts
OOH: abri’s
Print: kranten advertenties
Radio: radio538 met spot en programma integratie Coen&Sander show
Tv-opname Event: amplifier van pr en word of mouth in social media

Wat waren de resultaten?

Kijkers: +350.000 mensen tune-in voor première aflevering, 1.1 miljoen bereikt die langer dan 1 minuut keken tijdens de première

Streams:
-          Online Roast Hub: 120k
-          YouTube + social video plays:  1,4M

Owned social channels:
-          Total reach all owned channels: 4,5M
-          Total engagement owned channels: 25k
-          New FB followers gained: 3,3k

Twitter LIVE:
-          #GordonRoast was #1 trending hashtag in NL during airing
-          Total of 5,1k tweets in the Twittersphere
-          Total impressions of all tweets in NL: 11 million
-          Overall sentiment overwhelmingly positive

Top social post:
-          891k reach
-          312k video views
-          6,1k likes
-          1,6k comments
-          400 shares

Pr:
-          2,8M E pr value
-          Dominated the news cycle in top media 3 weeks in a row on TV, radio, print and online in the Netherlands and Belgium  
-          Drive the conversation the days building up to TX securing tune-in
-          Strong message pull through complementing the Comedy Central brand tone-of-voice

Fueled the brand love gaining appreciation for The Comedy Central Roast of Gordon

www.vimn.nl
www.theroast.comedycentral.nl

 

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `